I den samme kjennelsen står det også at 17 ansatte, det vil si hele design og engineeringsavdelingen til Fosen Yard, leverte oppsigelse 21. juli i år.

Ifølge det Fosen Yard anfører i tingrettskjennelsen, skulle de 17 som sluttet etter planen starte i ny jobb hos konkurrenten Ulstein Design & Solutions nye Rissa-kontor.

Koordinert rassia

I august begjærte ledelsen ved Rissa-verftet såkalt bevissikring (se fakta). Dette ble gjort for å sikre bevis til et eventuelt senere søksmål og erstatningskrav fra Fosen Yard mot Ulstein samt flere privatpersoner. I en kjennelse 21. august ga Fosen tingrett Fosen Yard medhold i begjæringen. Denne kjennelsen har inntil nylig vært unntatt offentlighet, men Fosna-Folket får nå opplyst fra tingretten at referatforbudet er opphevet.

Den 30. august slo namsmennene på Fosen, i Ulstein kommune på Sunnmøre samt i Røyken og Hurum i Buskerud til i en koordinert aksjon.

Hos fire ansatte på Rissa-verftet, hos Ulstein Verft AS, hos Ulstein Design & Solutions AS og hos daglig leder Eva Margrethe Holt Kristensen i Ulstein Design & Solutions AS i Røyken, troppet namsmannen opp og speilkopierte blant annet epostkontoer og data fra mobiltelefoner.

Ledelsen ved Fosen Yard mistenkte nemlig at Ulstein og enkelte verftansatte i Rissa gjennom en skjult og planlagt aksjon hadde forsøkt å kapre hele Fosen Yards design- og engineeringsavdelingen over til Ulstein.

Til tross for dette er Ulstein og Fosen Yard i dag enige om å danne et felles designselskap i Trondheim.

«Fosen Yard får en eierandel på 51 % og Ulstein Design & Solutions 49 % i det nye selskapet», står det i en pressemelding Fosna-Folket har fått tilsendt fra Ulstein.

Ble ikke enige

Intrigen skal ha startet for om lag et år siden. Fosen Yard, verftet på Kvithylla i Rissa, er spesialisert på design og konstruksjon av cruise og ro-ro/passasjerskip.

«Selskapets designavdeling utgjør et av de ledende fagmiljøene når det gjelder design og tegning av denne typen skip», står det under det saksøker Fosen Yard har anført i Fosen tingretts kjennelse.

Sunnmøre-verftet Ulsteins virksomhet skal i større grad ha vært basert på bygging av skip til oljeindustrien. På grunn av svikt i markedet har Ulstein ønsket å dreie satsingen mer mot passasjerskip, ifølge kjennelsen til Fosen tingrett.

For tiden er det full fart med flere hundre i arbeid på Rissa-verftet. Nylig kunne ledelsen opplyse at de per i dag har 78 ansatte, noe som er 6 flere enn ved konkursen i 2015. Foto: Alexander Killingberg

Fra høsten 2016 og frem til nyåret i år forhandlet Fosen Yard og Ulstein om å opprette et felles joint venture-selskap innen skipsdesign og levering av skipstegninger. I praksis var ideen at design- og engineeringsavdelingene til Fosen Yard og Ulstein skulle slås sammen og jobbe i samme selskap.

«Ulstein ønsket å komme inn på markedet for cruise og ro-ro/passasjerbåter og hadde behov for en samarbeidspartner», står det under det saksøker Fosen Yard har anført i Fosen tingretts kjennelse.

Partene ble imidlertid ikke enige om samarbeidsmodell.

Vant designkontrakt

Utad strålte de to verftene om kapp med sola på nyåret i år. I januar kom nyheten om at Ulstein og Fosen Yard vant kontrakten på Color Lines nye flaggskip som er verdens største hybrid bil- og passasjerferje. Fosen Yard gikk i 2016 i allianse med Ulstein med sikte på å vinne kontrakten. Selve skroget til passasjerferja skal bygges i utlandet, men ferdigstillingen skal skje på Ulsteins verft i Ulsteinvik på Sunnmøre fra neste år.

Fosen Yard er å betegne som en underleverandør på prosjektet. Det var ansatte på design- og engineeringsavdelingen ved Fosen Yard som sto for designet av ferja. Fosen Yard-direktør Straumsheim var i januar tydelig på at kontrakten ville gi mye arbeid til engineeringsavdelingen på Rissa-verftet også fremover i tid.

- Det er snakk om flere titalls tusen arbeidstimer. Trolig 40 000 eller mer. Dette griper inn i hele engineering-avdelingen, sa han den gang.

Både Straumsheim og administrerende direktør Kristian Sætre i Ulstein Verft AS avviste den gang ikke at det ville bli et tettere samarbeid mellom Fosen Yard og Ulstein i fremtiden.

- Verftet i Rissa har god erfaring på å bygge den type båter (passasjer- og bilferjer, red.anm.). Vi skal fremover finne ut hvordan vi får utnyttet hverandres ressurser best mulig, sa direktør Sætre i Ulstein til Fosna-Folket og viste til den konkrete kontrakten på Color Line-ferja.

Vant pris sammen

Ifølge kjennelsen i Fosen tingrett, ble det den 17. februar i år inngått avtale for levering av skipsdesign fra Fosen Yard til Ulstein verft blant annet for Color Line-ferja. Samtidig skal de to verftene ha hatt en intensjon om å fortsette forhandlingene med sikte på å slå sammen design- og engineeringsavdelingene til ett felles selskap.

I slutten av mai vant Fosen Yard og Ulstein en gjev designpris for Color Line-ferja. Representanter fra de to verftene gliste da side om side på bilder i diverse aviser og fagblad. På samme tid kom nyheten om at Rissa-verftet for første gang siden konkursen i 2015 skulle ansette folk i faste stillinger. Verftsdirektør Straumsheim sa til Fosna-Folket at Fosen Yard ansatte 20 personer innen nettopp engineering.

Har aksjemajoriteten

Flere kilder opplyser til Fosna-Folket at Fosen Yard og Ulstein før sommeren skal ha vært svært nær å komme i mål med å danne et felles selskap for design- og engineering. I siste liten skal imidlertid prosjektet nok en gang ha strandet, noe som ikke skal ha blitt like godt mottatt av alle ansatte på design- og engineering på Fosen Yard. De hadde stor tro på samarbeidsideen. Dette momentet skal heller ikke ha vært den eneste grunnen til misnøyen blant de ansatte på design og engineering i Rissa.

Kilder forteller til Fosna-Folket at flere ansatte også skal ha vært kritiske til måten verftet ble styrt på. Det at verftsdirektør Anders Straumsheim selv har aksjemajoriteten i bedriften skal ha vært et tema. Kilder forteller til Fosna-Folket at ansatte har spekulert i om Straumsheims motivasjon i jobben var å selge Fosen Yards for å selv sitte igjen med mest mulig fortjeneste. Dette avviser Straumsheim blankt.

«Helt fra oppstarten har min og de andres involverte fokus vært på å gjenreise verftet og sikre nye og flere oppdrag for å sikre arbeidsplasser for fremtiden på en trygg og sikker måte. Om en ser på resultatene våre sammenlignet med andre norske verft i 2016 synes jeg vi har lykkes svært godt med det.

I løpet av 2017 har vi brukt en vesentlig del av dette resultatet til å reinvestere i virksomheten for å vinne flere oppdrag og samtidig valgt begynne å ansette i faste stillinger for å sikre kontinuitet for selskapet for fremtiden. Dette er fortsatt det eneste fokuset vi har, og der pågår ingen prosesser som innebærer salg av selskapet», skriver Straumsheim i en epost til Fosna-Folket.

Ulstein-gruppen la ut denne pressemeldingen om det nye trondheimskontoret den 7. juli. Den 21. juli skal 17 ansatte på Rissa-verftet ha sagt opp jobben. Foto: Skjermdump

I begynnelsen av juli i år tok saken en ny vending. Ifølge kjennelsen til Fosen tingrett, ble Fosen Yard da orientert av Ulstein om at Ulstein Design & Solutions skulle opprette en egen designavdeling i Trondheim. Ulstein publiserte selv en pressemelding om dette den 7. juli. I meldingen (se bildet over) brukte konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein-gruppen teknologimiljøet i Trondheim som et argument for lokaliseringen av det nye kontoret.

«Ulstein ble i denne forbindelse minnet om lojalitetsplikten de hadde i kontraktsforholdet med Fosen (Fosen Yard, red.anm.) og gjort oppmerksom på at Fosen selv trengte alle sine ressurser», heter det i det saksøker Fosen Yard anfører i kjennelsen fra Fosen tingrett.

Kapring?

Ulstein gikk ut med stillingsannonser til sitt nye trondheimskontor i juli. Søknadsfristen ble satt til 13. august.

Ifølge tingrettskjennelsen, fikk ledelsen i Fosen Yard den 21. juli samlet oversendt oppsigelser fra de 17 ansatte på design- og engineeringsavdelingen på Rissa-verftet.

I kjennelsen går det frem at ledelsen ved Fosen Yard anser oppsigelsene som en planlagt og skjult aksjon som var forberedt av Ulstein og noen ansatte ved Fosen Yard.

«Hele design- og engineeringsavdelingen til Fosen Yards AS ble vår/forsommeren 2017 tilbudt jobb på et nytt kontor som Ulstein skal etablere i Rissa. Ut fra den informasjonen Fosen sitter på skal dette være et avdelingskontor for Ulstein Design & Solutions AS. Det kan synes som om Ulstein og NN i fellesskap har utarbeidet en plan om å kapre hele design- og engineeringsenheten tilhørende Fosen. Slik Fosen (Fosen Yard, red.anm.) vurderer det er det nærliggende å tro at plasseringen på Rissa var nødvendig for at Ulstein skulle lykkes med å kapre Fosens fagmiljø. Å etablere et slikt kontor geografisk på Rissa fremstår ellers ikke som et naturlig lokaliseringssted for Ulstein gruppen, med hovedkontor i Ulsteinvik», står det under det saksøker Fosen Yard anfører i tingrettskjennelsen.

Fosna-Folket har ikke klart å finne informasjon om Ulsteins angivelige planer om et Rissa-kontor andre steder enn i Fosen tingretts kjennelse. Ulstein har selv ikke besvart Fosna-Folkets spørsmål om dette.

«Risikerer å måtte legge ned»

I tingrettskjennelsen går det frem at det å miste et helt fagmiljø ville få store konsekvenser for Fosen Yard i Rissa.

«Fremtiden for hjørnesteinsbedriften er satt betydelig i fare og det foreligger grunnlag for betydelig erstatningskrav. Dette vil få drastiske konsekvenser for Fosen som vil måtte bygge opp hele design- og engineeringsavdelingen på nytt. Fosen vil risikere å måtte legge ned sin virksomhet dersom de ikke innen kort tid klarer å rekruttere et helt nytt design- og engineeringsteam», heter det i tingrettskjennelsen fra 21. august.

Ledelsen ved Fosen Yard vurderte i august handlingene til flere av sine ansatte samt Ulsteins opptreden som illojal og mulig kontraktstridig.

«Konsekvensen av det Fosen (Fosen Yards, red.anm.) vurderer som illojale handlinger, er at Ulstein blir sittende igjen med hele design- og engineeringsavdelingen til Fosen og all knowhow og kunnskap som Fosen har opparbeidet over flere tiår samtidig som partene har stått tett i samarbeids- og kontraktsforhold», heter det i det Fosen Yard anfører i tingrettskjennelsen.

Fikk medhold

Ledelsen ved Fosen Yard begjærte i august bevissikring for å få klarlagt og belyst sentrale personers handlinger i forbindelse med den angivelige kapringen av Rissa-verftets design- og engineeringsavdeling. Ifølge kjennelsen, begjærte Fosen Yard speilkopier av epostkontoer samt tekstmeldinger og Messenger-meldinger fra de saksøktes mobiltelefoner. Fosen Yard ba videre om at bevissikringen måtte gjennomføres uten forvarsel. Fosen tingrett ga Fosen Yard medhold i begjæringen.

«Slik retten ser det er det ingen tvil om at grunnvilkåret om at beviset kan få betydning i en tvist hvor Fosen Yard AS vil kunne bli part, er oppfylt», heter det i kjennelsen.

Retten sa seg videre enig i at masseoppsigelsene ved Rissa-verftet samt Ulsteins rekruttering til sitt nye Trondheim- eller Rissa-kontor, kunne fremstå som koordinert og planlagt.

Torsdag 30. august ble bevissikringen gjennomført uten forvarsel. En slik koordinert aksjon hvor Namsmyndighetene i tre forskjellige fylker slår til mot både bedrifter og privatpersoner, skal være nokså unik. Fosna-Folket omtalte bevissikringen dagen etter.

- Vi er i dialog og det er fortsatt mulig å finne løsninger, sa verftsdirektør Anders Straumsheim ved Fosen Yard i Rissa den gang.

Spørsmål

Fosna-Folket fikk tidligere denne uka bekreftet at partene hadde blitt enige om et «utenomrettslig forlik». Daglig leder Eva Margrethe Holt Kristensen i Ulstein Design & Solutions AS ønsker ikke å kommentere saken til Fosna-Folket. Hun henviser videre til public relations manager Lene Trude Solheim i Ulstein-gruppen. Fosna-Folket sendte torsdag følgende spørsmål på epost til Solheim:

«1. Vi har fått opplyst at partene har blitt enige om et utenomrettslig forlik. Hva går løsningen ut på?

2. Blir det så Fosen Yard og Ulstein danner et felles selskap for design og engineering?

3. Fosen Yard og Ulstein har i perioden høsten 2016 – våren 2017 gjort flere forsøk på å danne et felles joint venture-selskap for design og engineering. Hvorfor lyktes ikke dette?

3. 21. juli i år ble det levert en felles oppsigelse for 17 ansatte i design og engineeringsavdeling ved Fosen Yard. Hvor mange av disse har eller skal starte i jobb i Ulstein design & solutions eller i andre firma i Ulstein gruppen?

4. Under det saksøker, som er Fosen Yard, har anført i Fosen tingretts kjennelse av 21. august i år, står det blant annet «hele design- og engineeringsavdelingen til Fosen Yard AS ble vår/forsommeren 2017 tilbudt jobb på et nytt kontor som Ulstein skal etablere i Rissa». «Ut ifra den informasjonen Fosen sitter på skal dette være et avdelingskontor for Ulstein Design & Solutions», heter det videre. Er dette riktig?

5. Videre i den samme kjennelsen står det at det kan synes som at Ulstein og en ansatt ved Fosen Yard «i fellesskap har utarbeidet en plan for å kapre hele design- og engineeringsenheten tilhørende Fosen». Hva er din kommentar til det?

6. Hvorfor ønsket Ulstein, som har hovedkontor i Ulsteinvik i Møre og Romsdal fylke, å opprette et avdelingskontor i Rissa i Sør-Trøndelag fylkeskommune?

7. I kjennelsen fra Fosen tingrett går det frem at Fosen Yard mistenkte Ulstein for å ha opptrådt illojalt eller i strid med kontraktene Ulstein hadde med Fosen Yards. Hva er din kommentar til det?

8. Er det noe Ulstein angrer på i forbindelse med håndteringen av denne saken?»

Pressemelding som svar

Fosna-Folket mottok en pressemelding som svar på henvendelsen:

«Fosen Yard og Ulstein Design & Solutions etablerer felles designselskap

Ulstein Design & Solutions og Fosen Yard har blitt enige om å starte et felles designselskap i Trondheim. Det nye selskapet får navnet Fosen Ulstein Design & Engineering AS. Gunvor Ulstein, styreleder i Ulstein Design & Solutions og verftsdirektør Anders Straumsheim i Fosen Yard har følgende kommentar:

- Gjennom etableringen av et felles selskap ønsker vi å bli en ledende aktør innen Ro-Pax segmentet. Vi skal utvikle innovative og miljøvennlige løsninger til passasjerferger for bygging både i Norge og i resten av verden. Selskapene har siden februar i år samarbeidet om designleveransen til det miljøvennlige passasjerskipet Color Hybrid til Color Line som skal leveres fra Ulstein Verft i 2019.

Ulstein Design & Solutions annonserte i juni at de ønsket å etablere et eget selskap i Trondheim, men denne satsingen blir nå en del av det felleseide selskapet Fosen Ulstein Design & Engineering som etableres 2.1.2018. Fosen Yard får en eierandel på 51% og Ulstein Design & Solutions 49% i det nye selskapet».

Fosna-Folket sendte etterpå en SMS med spørsmål om Ulstein ikke ønsker å svare på de konkrete spørsmålene. Public relations manager Solheim svarte slik:

«Dette er vårt svar på dine spørsmål ja. Ansettelsesforhold kommenterer vi ikke i media».

- Taler for seg selv

Fosna-Folket har også vært i dialog med verftsdirektør Anders Straumsheim ved Fosen Yard. Han var i Kina da lokalavisa ringte torsdag. Ettersom telefonlinja var dårlig, fikk Straumsheim spørsmål tilsendt på epost.

På spørsmål rundt Fosen Yards og Ulsteins gjentatte forsøk på å opprette et felles designselskap, viser Straumsheim til Ulstein og Fosen Yards pressemelding om at de når er enige om å opprette et felles selskap. Han svarer ellers slik på Fosna-Folkets spørsmål:

«I kjennelsen fra Fosen tingrett står det at «Fosen vil risikere å måtte legge ned sin virksomhet dersom de ikke innen kort tid klarer å rekruttere et helt nytt design- og engineeringsteam». Hvor alvorlig var det som skjedde i sommer for Fosen Yard?»

«Det at Fosen Yard valgte å gå til det skritt å sende inn begjæring om bevissikring på dette tidspunktet taler for seg selv. For ordens skyld var dette en beslutning som var enstemmig forankret i en samlet ledelse og styrende organer i Fosen Yard.»

«Hvor alvorlig er situasjonen nå?»

«Vi vurderer nå at situasjonen er under kontroll for å dekke de behovene som virksomheten har.»

«Siden høsten 2016 og frem mot sommeren i år har Ulstein og Fosen Yard forhandlet om å danne et felles selskap for design og engineering. Hvorfor ble det ikke noe av dette selskapet før sommeren i år?»

«Dette er et anliggende mellom partene som vi ikke ønsker å kommentere eller gå nærmere inn på ut over felles uttalelse.»

«Hvorfor velger 17 ansatte ved design og engineeringsavdeling på Fosen Yard å slutte i jobben samtidig?»

«På generell basis er det dessverre ikke alltid slik at der er sammenfallende interesser mellom selskapets interesse og enkeltpersoner (eller gruppers) interesse. Uansett, selskapets interesser kommer alltid først og må følgelig ivaretas og videreutvikles.»

«Kilder som er tett på Fosen Yard spekulerer i om din motivasjon i jobben som verftsdirektør er å selge Fosen Yard AS for selv å sitte igjen med høyest mulig fortjeneste. Hva er din kommentar til det?»

«Helt fra oppstarten har min og de andres involverte fokus vært på å gjenreise verftet og sikre nye og flere oppdrag for å sikre arbeidsplasser for fremtiden på en trygg og sikker måte. Om en ser på resultatene våre sammenlignet med andre norske verft i 2016 synes jeg vi har lykkes svært godt med det.

I løpet av 2017 har vi brukt en vesentlig del av dette resultatet til å reinvestere i virksomheten for å vinne flere oppdrag og samtidig valgt begynne å ansette i faste stillinger for å sikre kontinuitet for selskapet for fremtiden. Dette er fortsatt det eneste fokuset vi har, og der pågår ingen prosesser som innebærer salg av selskapet.»

«Du personlig har aksjemajoriteten i Fosen Yard. Hvorfor det?»

«Når vi startet opp Fosen Yard for mindre enn 2 år siden var det kritisk for oss å skaffe kapital for å kunne stille garantier til kunder og for å kjøpe ut anlegget for å kunne stille dette som med garantist. I forbindelse med garantistillelsen ble det hentet inn et to sifferet million beløpt i eksternkapital. I tillegg, når vi ikke fant en lokal løsning for å utkjøp av anlegget, ble vi nødt til finne eksternkapital til dette også.

Kildene til denne kapitalen hadde som premiss at noen skulle ha full styring og kontroll for å stille denne tilgjengelig for Fosen Yard i oppstarten. Noen av disse eksterne aktørene hadde konverteringsrettigheter til aksjer for den innskutte kapitalen, men de fleste har valgt å ta ut igjen denne kapitalen med avkasting i ettertid og ikke benytte seg av sine konverteringsrettigheter.»

«I styret i Fosen Yards sitter du og to til, ifølge Proff.no. Hvorfor har en så viktig hjørnesteinsbedrift et så lite og smalt sammensatt styre?»

«I oppstarten har det vært viktig å ha en lokalt forankret handlekraftig og kostnadseffektiv struktur på ledelse og styre i selskapet, og jeg synes i så måte at vi har dokumentert at vi har gjort en god jobb med resultatene vi har oppnådd med denne strukturen.

Når det er sagt er det ønskelig på sikt med et bredere sammensatt styre, gjerne i form av industrielle aktører som partnere eller eventuelt medeiere på sikt. Akkurat nå er vi i prosess med å strukturere selskapet på en mere permanent hensiktsmessig måte for fremtiden», svarer Straumsheim.

Fosen Yard bekreftet tidligere denne uka at de nå til sammen har 78 faste ansatte ved verftet. Det er 6 flere enn ved konkursen for to år siden. Per i dag er det full fart på verftet med flere hundre i arbeid på MS Stavangerfjord.

Ingen kommentar

Fosna-Folket har også forsøkt å få en kommentar fra de fire ved Fosen Yards som fikk bevissikringen gjennomført mot seg. Ingen har villet kommentere saken.

Rissa-verftet sett fra Langseter i Rissa. Foto: Alexander Killingberg