Nå skal topplaget legges. Kjøredekket er 35 centimeter med grus som skal fylles på hele den 1240 meter lange banen. Det tilsvarer om lag 3000 kubikk med Garmo-grus.

Spektakulær

Det er faren til André Villa, Ketil Villa, som har tegnet banen i Hasselvika. Med en sønn som har vunnet verdensmesterskapet i Freestyle Motocross (FMX) og deltatt i X-Games i USA som er en av verdens største ekstremsportkonkurranser, skulle han vel vite hva han holder på med.

Ketil Villa har uttalt at banen i Gurulia blir spektakulær.

Banen inneholder blant annet åtte større hopp.

- De er bygd opp med stein og rundballer. De er flyttbare slik at vi har mulighet til å endre banen, forteller Per Inge Tung som er nestleder i styret i klubben.

3000 kubikk med grus

Nå starter som nevnt innspurten for å få banen ferdig. Det vil derfor bli en del lastebilkjøring fram til banen for å få på all grusen.

Motocrossbanen er 1240 meter lang. Foto: FMK

- Vi håper på fine kjøreforhold og forståelse fra grunneierne om at det vil bli litt trafikk utover høsten. Vi starter lastebilkjøringa i månedsskiftet oktober/november. Det er Pallin som kjører, og dersom værforholdene blir dårlige vil vi stoppe, opplyser Tung.

Det er ok med frost, men ikke store nedbørsmengder.

Tung påpeker at det er tatt ut mye masser på stedet, for å slippe unødig kjøring, men selve topplaget kommer fra Garmo.

Infomøte

- Vi vil invitere grunneiere og andre interesserte til et orienteringsmøte ganske snart.

Interessen for banen er stor, og klubben har 50–60 betalende medlemmer. De kommer fra alle bygdene i Rissa, i tillegg til Vanvikan.

- Planen er å få banen og kjøredekket helt ferdig innen mars, og offisiell åpning i mai 2018.

Breddeaktivitet

Banen i Gurulia bygges etter regelverket for regionale baner og får derfor status som regional bane.

Håpet etter hvert er at banen også skal kunne brukes til for eksempel skisprint og sykkelløp ikke bare motocross. Det er et ønske med breddeaktiviteter på banen.

Totalkostnaden på anlegget er på rundt 2,3 millioner kroner.

- Det er inkludert dugnadsinnsats. Den reelle kostnaden kunne fort blitt det dobbelte, dersom vi hadde fått en annen tomt. Her fikk vi et sted med klubbhus, der infrastrukturen er på plass. Skifte Eiendom har sanert og kommunen har vært positiv hele veien. Det er en vinn-vinn situasjon for å skape noe nytt i kommunen, sier Tung.

LES OGSÅ:

Kurs

Etter hvert skal det kjøres flere typer kurs.

- Vi ønsker å bygge gode holdninger og verdier. Vi er jo også et idrettslag. Vi vil ha kurs i kjøreteknikker og mekanikk blant annet. Vi har allerede fått mange henvendelser fra seriøse aktører, opplyser Tung.

Selger hopp

Det som gjenstår nå er toppdekket på banen, men også litt i forhold til å gjerde rundt anlegget og oppstillingsplassen.

- Vi mangler litt penger. Vi har lyst til å «selge» hoppene til reklame, og inviterer «folk flest» til å være med å sponse litt. Det vil kommet et brev i postkassa om ikke så lenge, sier Per Inge Tung.

LES OGSÅ: