- Det er slutt på cockpiter med masse fysiske knapper. Overgangen fra F-16 til F-35 er som å gå fra en gammel Nokia-mobil til en smarttelefon med touchskjerm, sier generalmajor Morten Klever, som er programdirektør for Norges F-35 program.

F-35 ankommer Fosen i begynnelsen av november. Klever sier det nye flyet gir pilotene en helt ny hverdag, og Norge helt nye forsvarskapasiteter.

Mulighetene skapt av det nye kampflyet gjør at hele Forsvaret skal gå gjennom hvordan de jobber.

Hele Forsvaret

Stortinget vedtok den 14. juni 2012 at Norges fremtidige kampflybase skal ligge på Ørland flystasjon. Frem til 2025 skal Norge kjøpe og få levert inntil 52 F-35 kampfly med våpen og utstyr til en verdi av 71,5 milliarder i 2017-kroner. Disse kampflyene skal erstatte dagens F-16 fly helt i løpet av 2022.

- F-35 er et våpensystem for hele Forsvaret. Det er litt av forskjellen på dagens eksisterende kampflykapasitet og fremtidens fly som lander på Ørlandet 10. november, sier Klever.

- F-35 er et multirollefly. Det kan utføre mange nye oppgaver som F-16 rett og slett ikke kan utføre. De nye mulighetene gjør at vi skal gå gjennom og utarbeider nye prosedyrer for hvordan man kan operere og organisere Forsvaret av Norge. Flyet er bygget for fremtiden så det kan oppgraderes og videreutvikles i årtier fremover. Levetiden for F-35 i Norge er forventet å vare frem til 2054, fortsetter generalmajoren.

Stealth

Utviklingen av F-35 er i hovedsak finansiert av USA. Norge, Storbritannia, Italia, Australia, Canada, Italia, Danmark, Nederland og Tyrkia er også med som samarbeidspartnere i det som er det dyreste militære våpensystemet i verden gjennom tidene.

- F-35 er et stealth-fly. Det betyr at det er konstruert slik at det er vanskelig å oppdage med radar og andre systemer på grunn av selve utformingen av flyet. Det kan derfor fly inn i områder med svært høye trusselnivåer og er beskyttet på en helt annen måte enn F-16, forklarer Klever.

Han forteller at flyet rett og slett kan opprettholde kontrollen over luftrom, under alle slags lys- og værforhold under trusselsituasjoner som F-16 ikke kan. Det gjelder også i norsk luftrom dersom det skulle bli satt under press.

- I tillegg kan våpensystemene i flyet levere presisjonsild fra lang avstand under alle forhold, selvstendig eller til støtte for sjø- og landstyrker sier Klever.

Generalmajor Morten Klever , programdirektør for det norske F-35 programmet. Foto: US Air Force

Ferdig bilde

F-16 er et fjerdegenerasjons kampfly, og ble utviklet i 1970-årene. Nye systemer er etterutviklet og satt inn i flyene over mange tiår. F-35 er utviklet som et multirolle-fly med spesielle egenskaper fra grunnen av, og blir dermed et femtegererasjons fly, som overtar for den forrige generasjonen.

- Det er skjedd enormt mye teknologisk siden 1970-tallet. selv om F-16 er videreutviklet og har fått inn ny teknologi fortløpende, er vi kommet til et tidspunkt der det ikke er teknologisk eller økonomisk forsvarlig å fortsette å oppgradere gamle fly, mener Klever.

All informasjonen sammenstilles nå på en stor skjerm piloten trykker på, og selv kan gjøre utvalg av hvilke oversikter som skal vises og hvor i bildet de plasseres.

- I F-16 må pilotene sette sammen informasjon fra mange ulike systemer og danne et fullstendig bilde i hodet sitt. I F-35 er all informasjonen analysert og satt sammen for piloten. Hun kan utøve sine taktikker og fokusere på å løse oppdraget i stedet for å tolke hva hun ser, forklarer generalmajoren.

Sanntid

F-35 har egen radar ombord, og andre systemer for å innhente informasjon til å gi et fugleperspektiv over verden rundt flyet i alle retninger.

- Plattformen støvsuger området for informasjon og kan dele den direkte til andre kapasiteter i sann tid. Det gjelder informasjon som kan sendes til beslutningstakere eller andre sjø- bakke- eller luftstyrker, sier Klever.

Bildet som vises i en pilot sin cockpit er dermed satt sammen av all informasjonen fra alle flyene rundt seg i et nettverk.

- Det er en formidabel styrking av forsvarsevnen i sammenligning med F-16.

Større

F-35 byges i tre ulike versjoner. Norge skal utelukkende anskaffe fly av typen F-35A, som er designet for å ta av på vanlig fra flystriper, og ikke fra hangarskip eller vertikalt. Det er den eneste modellen som har en innebygget kanon, som kan monteres eksternt på de andre to versjonene.

F-35A er betydelig større enn de ulike kampflyene det erstatter, inkludert F-16. Det har likevel tilsvarende fly-egenskaper selv om det kan fly lenger uten å fylle drivstoff, fly med større last, unngå flere trusler, har mer velutviklede selvforsvarssystemer og større våpenkapasitet.

I dag har Norge F-16 fly med både én og to seter. F-35 har utelukkende ett sete. Flyet er omkring en meter lenger enn dagens F-16 og tåler tilsvarende treghetskraft og har tilsvarende maksfart på rundt 1,6 ganger lydens hastighet.

- F-35 skal være med oss 40 år frem i tid. Prøv å tenk tilbake til hva som skjedde for 40 år siden. Det er et enormt potensiale i dagens F-35, og mulighetsrommet for å utvikle det videre eksisterer på en helt annen måte enn F-16, som er ved en naturlig slutt på sin levetid, sier Morten Klever, sjef for Norges F-15 program.