- Dette er bare begynnelsen. Vi har klare planer om nye ruter den nærmeste tiden. Det neste som står for tur er Tromsø - Vadsø - Kirkenes - Tromsø. Den ruta begynner 30. oktober, sier en engasjert Fly Viking-eier Ola Giæver på rullebanen på Gardermoen.

Mandag har Giæver sittet bak spakene på Fly Vikings første tur på ruten mellom Ørland og Gardermoen. Han er klar på at Fly viking vil bygge ut flytilbudet på Ørlandet - hvis folk bruker tilbudet.

Business

På jomfruturen fra Ørlandet til Gardermoen høres stemmen til Giæver i kabinen. Det er Giæver som snakker i rollen som dagens kaptein om bord.

- Vi lukter penger og da kommer vi. Denne ruta går to ganger for dagen, og om etterspørselen er der kan det bli både tre og fire, sier piloten til alle passasjerene.

Flyet får basen sin på Ørlandet. Det samme gjør en tekniker og tre flycrew.

- Ingen kunder, ingen penger, ingen business. Hvorfor skal vi lykkes der Air Norway ikke fikk det til å gå rundt? Si det. Den som intent våger intent vinner. Vi våger, sier Giæver.

Kampflybase til hovedflyplass

Fly-viking toppen sier at det skal skje mye på Ørlandet og på Fosen fremover. Derfor er det spennende å satse på strekningen mellom Norges kampflybase og Norges hovedflyplass, Gardermoen.

- Det er noe symbolsk i at det er vi som fly denne ruta. Det er litt viking i å fly mellom kampflybase og hovedflyplass, å knytte makt til kampkraft. I fremtiden kanskje kan vi se på rute via Evenes, som skal ha Forsvarsaktivitet og fly og liknende, sier Giæver.

Utvidelse

I dag har Fly Viking tre fly i drift. Giæver forteller at det neste flyet leveres om en måned, og det femte leveres i januar.

- Vi ser på enda flere fly, og vi ser på fly i andre størrelser. Om det er etterspørsel, kan vi vurdere større fly på ruta mellom Ørlandet og Gardermoen, og andre ruter fra Ørlandet også. Der det er passasjerer ønsker vi å være, sier Giæver.

Samband

Tre Fosen-ordførere og Fosens stortingsrepresentant i denne periode, Kirsti Leitrø, er med på den første turen Ørland – Gardermoen og tilbake til Ørland igjen.

- For at dette tilbudet skal bli attraktivt i Rissa er det viktig at det matcher hurtigbåt og busstilbud så man ikke er avhengige av bil, sier Rissa-ordfører Ove Vollan (H).

Ordførerne er enige i at tilbudet har mye å si for hele regionen, ikke bare Ørlandet, og knytter næringslivet på Fosen til næringslivet i hovedstaden på en ny måte.

- Man vet ikke hva man har før man mister det. På grunn av rullebaneforlengelsen var det opphold på det forrige rutetilbudet. Det la mange merke til, sier Ørland-ordfører Tom Myrvold (H).

- Dette flyet har over dobbelt så stor kapasitet, 39 seter, har dobbelt så mange avganger og flyr til en brøkdel av prisen. Det gir muligheter til at enda mange flere kan benytte tilbudet. Det er viktig at man tenker over muligheten, fortsetter Myrvold.

Flytaxi

Giæver er opptatt av å få lagt til rette hurtigbåt-, ferge- og biltilbud slik at man lett kan koble seg på flytilbudet ut av regionen.

- Hele Fosen jobber sammen om et flytaxitilbud. Det arbeidet er fylkeskommunen allerede i gang med. Det jobbes også med å justere kollektivtilbudet så det knytter flyruta på kollektiv reising, sier stortingsrepresentant Kirsti Leirtrø (Ap) fra Ørlandet.

Hun pendler selv til Løvebakken i Oslo, og sier reiseveien blir tre timer kortere enn å fly fra Værnes.

- Med rutetidene trenger jeg ikke fly kvelden før. Det gjør at jeg kan tilbringe mer tid i Trøndelag for å snakke med folk og ta med innspill til Oslo, det er viktig, sier Leirtrø.

- Vi har forhåpninger og forventninger til et flytaxitilbud før jul. Det er ikke bare for Ørlandet, men tanken er at en passasjer kan hentes i Rissa, så plukker man opp noen i Bjugn på veien ut mot Ørlandet for eksempel, sier Myrvold.

På egne bein

Ørland kommune drifter Ørland lufthavn. Det får kommunen statsstøtte til, men kommunen har lagt betydelige ressurser i å oppgradere lufthavnen for å kunne ta i mot et større fly med flere passasjerer, og den tilhørende logistikken.

- Etter EU-regelverket har kommunen lov til å gi det som heter «bagatellmessig støtte» til flytilbudet for å være innenfor konkurranseregelverket. Grensen er 200 000 euro over tre år. Ørland gir 200 000 euro frem til sommeren. Så må tilbudet stå på egne bein, sier ordfører Myrvold.

Konkurranse

Giæver sier Fly Viking har et ønske om å konkurrere i anbud om offentlige flyruter rundt i regionene i hele landet på sikt.

- Vi har planer om å ta over deler av markedet. Det er helt klart hensikten. Det har enda ikke vært reell konkurranse om mange av strekningene. Jeg diskuterer ting med Bjørn Kjos i Norwegian hele tiden. I 2002 eller 2003 var det ikke mange som kunne spå hvor store de er om 15 år. Hvor er vi om 15 år, det vet ingen, sier Giæver.

- Reel konkurranse om rutene tror jeg er viktig for at de som flyr får det beste tilbudet.

Leirtrø sier hun håper at Stortinget finner penger til å støtte strekningen mellom Ørland og Gardermoen på lik linje som flytilbudet fra Rørvik til Værnes og Namsos.

- Det håper jeg virkelig at vi får til. Men jeg tror dette tilbudet med flere avganger og betraktelig rimeligere billetter tro jeg er liv laga, sier Kirsti Leirtrø på rullebanen før turen på nesten akkurat en time i lufta tilbake til Fosen.