- Da vedtaket om kampflybasen kom i 2012 var vi cirka 600 militært ansatte på Ørland flystasjon. Når man teller rubbel og bit, var det rundt 900 ansatte på flystasjonen i 2012. Nå er vi nært innpå 2000 totalt når vi teller med de om lag 200 ansatte i 132 Luftving i Bodø og de om lag 500 soldatene fordelt på de to stedene. I tillegg kommer de som bor i anleggshotellet, sier Stasjonssjef Hans Ole Sandnes ved Ørland flystasjon.

Mange jublet og så for seg en dobling av antall ansatte innenfor stasjonsgjerdet da det ble klart at Ørland blir Norges kampflybase i 2012. Nå forteller sjefen for Luftving 132 at han har ansvar for over 1300 ansatte inkludert soldatene.

Opptrappingen fortsetter gradvis sammen med leveransene av nye F-35 kampfly frem til 2024.

Variasjon

Stasjonssjefen forteller at det varierer hvor mange som går på jobb bak sikkerhetskontrollen på Ørlandet.

- Tallet svinger litt med hvilke aktiviteter som pågår. For eksempel vil vakt- og sikringskurs og rekruttskole medføre større aktivitet i perioder, sier Sandnes.

Det er mange ulike arbeidsgivere innenfor stasjonsgjerdet. Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO), ISS, Forsvarsbygg og Avinor er blant selskapene som leverer tjenester på basen.

- Det er kjente og etablerte samarbeid vi har gode rutiner for. Det er mange deler med ulike oppgaver som samhandler i flystasjonens daglige drift, sier Sandnes.

Regnestykke

I 2012 var det litt over 600 ansatte i Luftving 138 på Ørlandet. Etter den tid er Luftving 138 slått sammen med Luftving 132. Nå er det rundt 1000 ansatte i den sammenslåtte luftvingen, der rundt 200 ansatte holder til på luftvingens tilstedeværelse i Bodø. Den er underlagt ledelsen på Ørlandet.

Luftvingen har i tillegg om lag 500 soldater som er fordelt på de to basene.

- Mitt estimat per nå er at vi kanskje passerer tusen ansatte til sammen i luftvingen fordelt på to steder. Nå har vi ansvar for F-16 og aktivitet i Bodø. Den aktiviteten trappes ned. Så kommer Quick reaction force-basen (QRF-basen) på Evenes, som kommer inn i Luftvingen, sier Sandnes.

- Estimatet hviler på at vi ikke får andre organisatoriske enheter enn det som ligger i dagens planer. Det må jeg ta forbehold om, fortsetter luftvingsjefen.

Antall vernepliktige soldater på Ørlandet er også trappet opp siden 2012. Siden Luftvingen, med baser på både Ørlandet og i Bodø er en organisatorisk enhet, disponeres soldatene på de to basene etter behov.

- Det er om lag 500 soldater fordelt på de to stedene i tillegg til de som er ansatt i luftvingen. I tillegg kommer de rundt 250 ansatte vi mottar tjenester fra, sier Sandnes.

1300

I juni i 2012 sa representanter for Forsvaret at de regnet med at etableringen av kampflybasen på Ørlandet ville innebære 650 nye arbeidsplasser innenfor stasjonsgjerdet.

I august i fjor sa Generalinspektør Per-Egil Rygg i Luftforsvaret til Fosna-Folket at han regner med at Ørland flystasjon får mellom 1000 og 1100 ansatte når alle F-35 er levert i 2024. Med soldater og vernepliktige kan tallet bli 1700 personer.

I november 2016 var det cirka 800 faste ansatte og 400 vernepliktige ved Ørland flystasjon.

I tillegg ligger Forsvarsbygg sitt byggherrekontor for utbyggingen av kampflybasen på området under utbyggingen.

Sandnes anslår at det er noe over 1300 som møter på jobb på Ørland flystasjon hver dag.

- Vi er nært innpå 2000 i tilknytning til luftvingen inkludert tilstedeværelsen i Bodø per i dag, sier Stasjonssjefen.

Stasjonssjef Hans Ole Sandnes ved Ørland flystasjon (t.v.) og direktør Olaf Dobloug i Forsvarsbygg kampflybase. Foto: Jakob Ellingsen

Med fler

Selve bygg- og anleggsarbeidet kommer enda oppå de 1300 som har sitt arbeidssted innenfor gjerdet på Ørlandet. Etter planen skal arbeidet på Ørland flystasjon pågå til minst 2020.

- Vi hadde en topp i vinter. Da var anleggshotellet inne på flystasjonen, som har 370 sengeplasser, ofte fullt. Nå står vi foran den største jobben Forsvarsbygg har i forbindelse med utbyggingen, sier direktør i Forsvarsbygg kampflybase, Olaf Dobloug.

Han forteller at det i perioder har vært opp mot 5-600 personer i aktivitet med bygg- og anleggsoppgaver.

- Det er arbeidet med hangarer som begynner senhøstes. Da tror jeg aktiviteten tar seg opp og det blir en total økning i aktiviteten selv om andre prosjekter også ferdigstilles, sier han.

Gradvis

Stasjonssjef Sandnes forteller at utviklingen med gradvis opptrapping av aktiviteten, og dermed også antall ansatte på flystasjonen kommer til å fortsette i mange år fremover.

- Etter dagens leveranseplan får vi gradvis behov for ansatte sammen med leveransen av F-35 ut til 2024. Det kan skje endringer med planer så langt fremover. Derfor er det vanskelig å anslå eksakt hvor mange det blir når flystasjonen er i full drift. Men vi blir flere enn vi er i dag, sier Hans Ole Sandnes.