- Dette er det vi holder på med. Vi liker å bygge kaier. Det er bestandig artig å være med på nye ting, så vi er kjempefornøyde med å få være med på elektrifiseringen av fergesambandet mellom Brekstad og Valset, sier prosjektleder Stig Lien i ALTi Bygg og Anlegg.

Mandag signerte bedriften og Statens Vegvesen kontrakt om arbeidet med nye fergekaier på Brekstad og Valset. Kontrakten har en verdi på 121,1 millioner kroner.

Samhandlingsfase

Prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens Vegvesen forteller at byggearbeidet skal begynne i midten av november.

- Vi går inn i en samhandlingsfase sammen med entreprenøren der vi planlegger gjennomføringen av prosjektet i detalj. Oppstarten på byggingen skjer midt i november. Da vil man begynne å se at det skjer ting, sier prosjektlederen.

- Samarbeidsmøtene handler om å ha lik forståelse av oppdraget før vi gjør bestillinger og kommer i gang med arbeidet, sier Lien.

LES OGSÅHer signeres avtalen for ny fergekai

Stenging

I kontrakten legges det opp til stenging av fergesambandet i to perioder på inntil ni dager. Det skjer i forbindelse med arbeid på fergekaien på Valset. Der skal den nye fergekaien bygges i dagens fergeleie, og det arbeidet kan nødvendigvis ikke skje samtidig som fergene går.

- Om entreprenøren får til kortere sambandsopphold, legges det i kontrakten opp til premiering for det. Stengingen vil foregå i lavtrafikkperioden mellom januar og mars. Vi vil kunne antyde mer om akkurat når det blir i midten av oktober, sier Johnsen.

Prosjektlederen sier også at trafikanter sannsynligvis vil bli mest berørt på Valset ettersom det er ganske trangt om plassen rundt fergekaien.

- Vi må påregne noe mindre parkering under anleggsarbeidet, men entreprenøren skal ha sitt riggområde litt unna fergekaien, sier Johnsen.

Slik blir det nye fergeanlegget med oppstillingsplass på Brekstad. Foto: Vegvesenet

Brekstad

I Brekstad ligger det nye kaianlegget lenger vest for dagens fergekai, noe som medfører større arbeid.

- Først står mudring og utfylling på planen. Deretter pæling og fundamentering før betongkonstruksjonen oppå, forklarer Lien.

- Det er mye stål som inne i prosjektet blant annet til rampene som skal på plass, fortsetter prosjektlederen i entreprenørfirmaet.

Han forteller at man vil kunne høre arbeidet med pælingen godt, og at det legges opp til et informasjonsmøte på Brekstad for å forklare mer i detalj hvordan arbeidet vil foregå.

- Det vet vi mer om etter at vi har hatt samarbeidsmøtene. Vi legger opp til informasjonsmøte rundt byggestarten i siste halvdel av november, sier Johnsen i Vegvesenet.

Merkostnad

Etter ønske fra Ørland kommune, flyttes oppstillingsplassen nordover i havnebassenget. I avtalen partene har signert torsdag, går Ørland kommune med på å finansiere kostnaden ved flyttingen som er beregnet til 9 millioner kroner.

Fylkespolitikerne har vedtatt en kostnadsramme for fergekaien på Brekstad på 130 millioner kroner, inkludert finansieringen fra Ørlandet. Dersom kostnaden blir mindre reduseres bidraget fra kommunen krone for krone.

Det betyr at Ørland kommunes sluttregning kan bli mindre enn ni millioner kroner.

- Ni millioner ville vært en liten pris å betale for den betydelige merverdien av å flytte anlegget. Vi har vært villige til å betale mellomlegget vel vitende om at prosjektet også kunne bli dyrere, sier Ørland-ordfører Tom Myrvold (H).

- All honnør til en dyktig administrasjon og et forståelsesfullt fylke som har blitt enige om de betingelsene. Det er også en annerkjennelse av den betydelige belastningen Ørland kommune har på grunn av samferdsel, fortsetter han.

Mandagens kontraktsignering. Fra venstre: Prosjektleder Stig Lien i ALTi bygg og anlegg AS, prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen og Lars Erik Moe, byggeleder i Statens vegvesen. Foto: Mohammed Harrak, Statens vegvesen

Fremtid

Lien sier på trøndersk at firmaet fra Mandal ønsker å få i gang flere oppdrag i Trøndelag.

- Statens vegvesen har mange interessante oppdrag i Trøndelag. Vi ønsker flere oppdrag og få i gang mer aktivitet i Trøndelag. Vi ønsker å hjelpe fosnafolket med å få et bedre og større samband mellom Agdenes og Ørlandet, sier Lien.

- Så har jeg hørt rykter om planer om tunneler og broer over fjorden før denne runden med fergekaier er bygget, sier han og ler.

Han forteller at bedriften prøver å få med seg lokale underleverandører til arbeidet, men at enkelte også vil pendle fra Mandal.

- Det er mange grunnentreprenør-firma i området som er aktuelle til samarbeid. Det skjer så mye med kampflybaseutbyggingen at de kanskje også er opptatt. Det er først og fremst den typen arbeid det er aktuelt med underleverandører, sier Lien.

Sjøarbeid

Etter planen skal fergekaiene stå ferdig vinteren 2018 slik at man unngår midlertidige løsninger med de nye el-fergene som vil trafikkere sambandet fra 1. januar.

- Vi håper på fint vær. Det er vi avhengige av når vi skal gjøre sjøarbeid i et område som virker å være værhardt. Det er viktig, men jeg vil understreke at vi gleder oss til å ta fatt på arbeidet, sier Stig Lien.

- De nye el-fergene er del av en stille revolusjon. Miljøvennlige ferger kommer på plass og kapasiteten på sambandet blir vesentlig forbedret. Nå står vi overfor en hektisk arbeidsfase. Jeg tror dette blir positivt for alle parter, sier Prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens Vegvesen.