- Utgangspunktet for festivalen er den fantastiske Stokkøya, stedet og kommunen. Det er en yrkesskade at man ser for seg hvordan en festival hadde vært hvor enn man går, sier festivalsjef Thomas Ryjord inne i Bygdeboksen i Sossvika på Stokkøya lørdag.

Lørdag fulgte kulturpersonligheter, aktører og de som bare er nysgjerrige med på planene for Stokkøya festival i 2018. Arrangøren budsjetterer med fullt belegg allerede første år for at prosjektet går i null.

Bo-festival

Festivalsjef Ryjord forteller at flere og flere festivaler samler seg i bymiljø. Trenden er å fylle opp parker eller andre sentrumsnære steder med tilbud folk kan gå og komme på som de vil. Han har stor erfaring med å sette opp ulike arrangement, blant annet fra Trondheim Calling, som hadde hundre artister og 1.300 konferansedeltakere i tillegg til festivalpublikummet i 2017.

- Vi liker festivaler der de aller fleste må reise til festivalområdet og bor der. Vi legger opp til 1200 festivalpass for begge dagene og 300 enkeltbilletter hver dag, forteller han.

- Buss og annen transport for å komme seg hit blir det, men vi legger opp til en festivalcamp der alle kan bo, sier Ryjord.

F.v: Roar Svenning og Thomas Ryjord speider utover festivalområdet og utiskten mot sjøen i bakgrunnen. Foto: Jakob Ellingsen

Enorm respons

Etter lanseringen av festivalen på tirsdag, forteller festivalsjefen at responsen har vært enorm.

- Vi har fått mange hundre forespørsler fra folk vi kjenner og ikke kjenner som har lyst til å komme og bidra. Engasjementet og begeistringen rundt festivalkonseptet vårt har overgått all forventing, sier Ryjord.

Festivalkonseptet skal favne bredt om kultur på mange vis, ikke bare musikk.

- Vi skal være festivalen der kokken står på hovedscenen og samtaler om film, kultur og litteratur ikke blir stemoderlig behandlet sammenlignet med musikken, sier festivalsjefen.

Glamping

Et vanlig spørsmål for arrangører av kulturarrangement er hvilken målgruppe de sikter mot.

- Vi sikter mot voksne. Alle skal være over 18. Publikummet vi ønsker å treffe er interessert i mat og drikke, nordisk musikk, film, litteratur og design. Hovedmålgruppen er hele Trøndelag, men også andre som synes konseptet er spennende. Hyttefolk, båtfolk, fastboende, tilreisende, forteller Ryjord.

Ryjord nevner glamping, fenomenet med glamorøs og komfortabel camping i naturen som de som virkelig skal føle seg truffet av festivalkonseptet.

- Vi legger oss ikke på å ha det billigste festivalpasset, men heller å satse på kvalitet. Det skal være gratis kaffe på festivalcampen om morgenen. Ikke bare pølser og hamburgere på menyen, men for eksempel blåskjell, der man kan kaste skjellene rett i havet fra festivalområdet. Naturen og festivalområdet ligger samme sted.

Bygdeboksen blir en av scenene. Ryjord forteller om planer for trinnvis oppbygde tribuner på sjøsiden av Bygdeboksen for festivalens tredje scene. Foto: Jakob Ellingsen

Utsolgt

Fredag ble festivalpass lagt ut for salg. På lørdag var over 400 av de 1200 festivalpassene solgt.

- Jeg skal være ærlig og si at vi har budsjettert med utsolgt. Da går vi i null. Likevel har responsen vært enorm. Over all forventning, forteller Ryjord.

- Folk fra hele landet, Oslo, Bergen og ikke minst over hele Trøndelag har alt kjøpt billetter. De er alt fra ungdom i 18-19-årsalderen til de over 60.

- Det blir nok utsolgt i god tid før festivalstart. Så om fosninger har tenkt seg til Stokkøya den siste helga i juni for å være med på den første Stokkøya festival, kan det være lurt å planlegge, sier Ryjord.

Festivalsjefen tror det kan være lukrativt å leie ut hytta på Stokkøya om man ikke selv er der den siste helga i juni.

År én

Roar Svenning i Bygda 2.0 understreker at planene for den første festivalen kun er planene for det første året.

Tanker for festivalen året etter er mer vidløftige, med muligheter for utvikling flere steder i tilknytning til det eksisterende anlegget rundt Bygdeboksen.

- Vi står nå der artistene på hovedscenen vil være i 2018. Publikum vil stå ned mot Bygdeboksen. Selve Bygdeboksen vil være scene to og scene tre vil ligge på sjøsiden av Bygdeboksen, sier Svenning mens de oppmøtte får omvisning i festivalområdet.

kultursjef Jan Ove Berdahl i Åfjord kommune. Foto: Jakob Ellingsen

Liten kommune

1500 festivaldeltakere over to dager er mange i forhold til befolkningen i Åfjord kommune, som har 3.264 innbyggere ved utgangen av andre kvartal i år.

- Det har vært en fryd å lese media de siste dagene. Miljøet rundt Stokkøya sjøsenter og Bygda 2.0 har gjentatte ganger bevist at de har erfaringen og handlingskraften til å få gjennomført store ting, sier kultursjef Jan Ove Berdahl i Åfjord kommune.

- Tiltak som dette er viktig for oss som en liten kommune, fortsetter han.

Festivalarrangørene har en tanke om permanente kulturarenaer som brukes i tilknytning til festivalen om sommeren, men også resten av året.

- Dette prosjektet har som mål å få ringvirkninger for lokalsamfunnet hele året. Festivalen går inn som en naturlig del av årshjulet. Vi ønsker å være en spennende arena regionalt, sier Ryjord.

Støtte

Festivalsjefen sier det også er fordeler ved å være i en liten kommune.

- Det føles og høres litt mye ut å få 1500 personer hit til festival, men selve området er stort i forhold til andre festivaler med like mange besøkende, sier Ryjord.

- Vi har blitt møtt av så mye kraft fra lokalsamfunnet etter at vi presenterte festivalen i forrige uke. Det er så mange som har tatt kontakt. Festivalpreget er smak og behag, men når vi møter kommunen og samfunnet er spørsmålet alltid hva man kan bidra med for at vi skal lykkes, sier Ryjord.

- I Trondheim og andre byer har man parkområder og andre offentlige rom som kan brukes til festivaler. På Torget står til og med lydanlegget klart. Det har vi ikke her ute på Stokkøya, og det er ikke noe små kommuner kan satse på i like stor grad, sier festivalsjefen.

Bygdeboksen en september ettermiddag Foto: Jakob Ellingsen

Generasjoner

Ryjord forteller at det begynner å bli mer og mer vanlig at forskjellige generasjoner går på samme kulturarrangement i hele landet.

- Det er sånn man er vant med på bygda. Der har det alltid vært sånn. Vi ser at byene har en tendens til å kopiere det. Far og sønn kan finne på å møtes på samme konsert, sier mannen med lang fartstid i festivalmiljøet.

- Tegnet i tiden er også at kulturtilbud avler mer kulturinteresse heller enn at ulike arrangement konkurrer om publikum. Jeg tror Stokkøya festival blir utsolgt lenge før dørene åpner. Etter jul med dagsbilletter får fosninger en siste sjanse hvis de ønsker å få med seg festivalen. Men det kan være lurt å planlegge i god tid hvis vi går etter interessen så langt, sier festivalsjef Thomas Ryjord.