- Vi spurte Syver (red anm: Srøbka, i Ørland bluesklubb): «kan vi gjøre den låta her i kirka?» Han sa klart det. Og så var det den som fikk alle til å reise seg, sier gitarist i Heather Crosse Band, Dan Smith.

Torsdag startet årets bluesfestival på Ørlandet med skolekonserter. Så var det tid for blues i Ørland kirke.

Heather Crosse selv var tydelig rørt etter å ha spilt sin første kirkekonsert med blues på programmet noen gang.

Samspill

- Dette er andre året på rad vi er på Ørland bluesfestival. Det er en ære å få spille konserten i kirka, sier Crosse fra scenen.

Hun sier det er stort å få spille med et helt kor med på laget mellom sangene i den bokstavelig talt steingamle kirka som har historie tilbake til før år 1300.

Bassist og vokalist Crosse, gitarist Smith har med seg bandets faste trommis, Lee Williams. Den norske saksofonisten Odd Jan Haug utvider bandet for anledningen.

Ørland gospelkor og Heather Cross Band. Foto: Jakob Ellingsen

Bass

Ørland gospelkor innleder showet med en egen avdeling, der blant annet salmen «Abide with me» setter stemningen før programmet gradvis glir mer og mer fra gospel mot rendyrket blues.

Bandet med base i Clarksdale i Mississippi tar over med noen egne låter. En blanding av standarder fra Buddy Waters, til egenkomponert musikk.

Publikum har gradvis blitt vist veien inn i typisk bluesland, i det Crosse stiller et identitetsbærende spørsmål fra eget liv i sangen «Why does a woman need a bass guitar?» Sangen er en typisk kjærlighetssang med bluesuttrykk og den typiske humoren for sjangeren.

En gitar er aldri sein, og er alltid beredt til å gi støtte om man trenger det.

Utfordrer publikum

Det er litt ekstra nerve i publikum i Ørland kirke torsdag kveld. Ørland gospelkor og gospel er mange vant med i kirkerommet. Men hvordan forholder man seg der normer for hva det er greit å gjøre i et kirkerom der de møter kutymen rundt liveblues?

Hva er lov? Kan man klappe etter en bluesgitar-solo? Kan publikum svinge med eller trampe takten?

Hva med det musikalske? Hvilke tekster egner seg ikke i kirka, hvor mye kan en trommis slå seg løs i en solo?

- Det er klart vi er med på å utfordre publikum. Det er veldig spennende med et så tydelig bluespreg i kirka i år. Gospel også, men også musikk som publikum i kirka kanskje ikke er like vant med, sier Tor Hognes, styreleder i Ørland bluesklubb.

En rørt Heather Crosse etter ekstranummeret som fikk publikum til å reise seg og klappe med. T.h: Ørland bluesklubbs Syver Srøbka. Foto: Jakob Ellingsen

Kultur møtes

Om publikum har ligget litt på luften og følt på stemningen inn i repertoaret bandet og gospelkoret gjør sammen, får Williams publikum til å slå seg løs med en frisluppen trommesolo.

Norske musikktradisjoner møter bluesens hjemland, USA. Det er rom for bursdagssang for en av gospelkorets sangere før finalen, og ekstranummeret Heather Crosse Band måtte forsikre seg om at er innafor i en norsk kirke.

Ekstranummeret heter «Clarksdale shuffle» og Crosse har skrevet sangen selv. Instrukser gis til Ørland gospelkor som blir med på sparket.

Etter rungende applaus er det en tydelig rørt Heather som takker for en flott kveld.

- Først visste jeg ikke helt hva jeg skulle tenke om å spille i en kirke på den måten, men det var en artig opplevelse. Vi er vant til å spille på utesteder der lydvolumet er fire-fem ganger høyere. Med lavere volum var det en helt annen følelse å få energien fra publikum, sier gitarist Smith etter konserten.

- Vi fikk høre fra bluesklubben at det var rekordbesøk på kirkekonserten. Det er også artig, sier han.

F.v: Lee Williams, Krissy Mathews og Heather Crosse jammer på Barrock. Foto: Jakob Ellingsen

Nachspiel

Flere festivalartister, arrangører, frivillige og publikum tar veien til Barrock etter konserten i kirka for å fortsette blueskvelden.

Smith tar seg god tid til å snakke med gamle kjente fra fjorårets festival før han tar turen hjem. Det står flere konserter på programmet de neste dagene.

- Bandkameratene mine er yngre enn meg. De pleier ofte å være oppe til solen står opp, humrer han.

- De gjør sin greie og jeg gjør min. Som band funker vi flott sammen.

Rundt bordene og ved baren justeres detaljer i festivallogistikken og kjøreplaner. Publikum sitter sammen med avslappede artister rundt bordene.

Williams og Cross finner veien til trommesettet og en bassgitar som etter hvert står klar på Barrocks scene. Den britiske gitaristen Krissy Mathews er i lokalet, og etter å ha spilt skolekonserter tidligere på dagen, er han klar for å jamme med to tredjedeler av Heather Crosse Band.

- Vi får kalle oss «Williams, Mathews and Crosse» i kveld, sier Mathews fra scenen før fingre griper rundt trommestikker og finner veien på instrumentstrengene.

Det er tid for å leke på en annen scene.