- 15 minutter mellom Agdenes og Ørland. 23 minutter mellom Rissa og Bjugn. 27 minutter mellom Rissa og Ørland, 1 time og 27 minutter mellom Agdenes og Rissa.

Det er så mye tid man vil spare på å kjøre med undersjøiske tunneler under Trondheimsfjorden og Stjørnfjorden ifølge en ny rapport analyseselskapet Menon har gjort på oppdrag fra det interkommunale samarbeidet Orkdalsregionen.

I tillegg til spart kjøretid, viser rapporten sannsynlige verdiskapningsgevinster på mellom 600 millioner og 1,8 milliarder kroner.

Muligheter

Ørland, Agdenes og Orkdal kommuner har sammen med Orkdalsregionen utredet muligheten av å bygge tunnel under Trondheimsfjorden fra Selva i Agdenes til Rissa og en tunnel nummer to fra Fevåg over til Ørlandet.

Før sommeren var de viktigste konklusjonene så langt at tunnelene på 16 kilometer ned mot 400 meter under Trondheimsfjorden og 8 kilometer videre under Stjørnfjorden, at prosjektet ikke er science fiction. Det er mulig å bygge tunnelene.

- Denne rapporten er en synliggjøring av mulighetene ved fjordkryssingene. Rapporten er veldig tydelig på at det kan være stor verdiskapning knyttet til å gjennomføre dette prosjektet, sier Håkon Kibsgaard Jordet, som er daglig leder i Orkdalsregionen.

Vær og vil

Jordet sier at selv om tidsbesparingen i regionen rundt fjordkryssingene ikke er så veldig store, er det store fordeler ved å erstatte dagens ferge mellom Brekstad og Valset med tunnel. Den største av disse er forutsigbarhet.

- Man kan kjøre når man vil, og uansett vær. I tillegg til spart kjøretid kommer også ventetiden man har i tilknytning til ferge, sier Jordet.

Han understreker at prosjektarbeidet Orkdalsregionen har gjennomført for å øke faktagrunnlaget for tanken om fjordkryssing ytterst i Trondheimsfjorden, er i utredningsfasen.

- Så langt har vi ikke tatt kontakt med Forsvaret. Norges eneste kampflybase har en viktig funksjon. Det virker på meg som det kan være en viktig funksjon i en døgnåpen forbindelse mellom flystasjonen og fastlandet, sier Jordet.

Strømkabel

Statnett skal legge en høyspentkabel fra Agdenes til Fosen i forbindelse med vindkraftutbyggingen på Fosen. Kraftlinjen skal stå ferdig til bruk senest 1. januar 2028. Utredningsarbeid før sommeren konkluderte med at det ikke er umulig å kombinere en høyspentkabel og veitunnel.

Jordet forteller at Statnett i midten av september er blitt enige med Orkdalsregionen om å være med på en felles utredning for å se på hvordan og om man kan legge en høyspentkabel i en veitunnel.

- Statnett sier de synes det er så spennende at de ønsker å utrede et slikt prosjekt. Det kan kanskje være mulig å kombinere de to prosjektene og dermed spare samfunnet for store utgifter, sier Jordet.

Ingen av beregningene for tunnelprosjektet forutsetter at det er mulig å kombinere de to prosjektene. Dersom de lar seg kombinere kan besparelsene muligens være store.

- Det blir veldig spennende å se hva utredningen viser. Vi synes ikke det er rett å regne med at prosjektene kan kombineres før det eventuelt blir vist, sier Jordet.

Verdiskaping

Utrederen Menon har brukt datoen for ferdig strømkabel for når de to undersjøiske tunnelene kan stå ferdig. Deretter har de brukt to modeller for å beregne følgene av fastlandsforbindelsene.

Den ene modellen tar utgangspunkt i norske veiprosjekt for å ta høyde for norske forhold, mens den andre modellen har sitt utgangspunkt i britiske prosjekter med et stort fokus på næringsfordelingen.

Modellen med utgangspunkt i norske forhold beregern verdiskaptningsgevinsten av tuneller mot dagens fergeforbindelse til rundt 1,8 milliarder kroner over en levetid på 40 år frem til 2068.

Modellen med utgangspunkt i næringsfordeling fører til et estimat på verdiskaping utover kostnadene med prosjektet til over 600 millioner 2017-kroner.

Ingen av modellene tar høyde for mulig framtidig veskst, som for eksempel en havbruksnæring som er ventet å mangedobles i størrelse langs Trøndelagskysten.

- Vi har nok ikke mer enn tiden og veien om prosjektet skal stå ferdig i 2028, sier Jordet.

- Vi mener det er rett at vi nå henter inn så mye informasjon som mulig før Sør-Trøndelag og etterhvert Trøndelag fylke tar det overordnete ansvaret for dette prosjektet. Det er de som skal vurdere en eventuell gjennomføring og ta beslutninger der man setter ulike veiprosjekt opp mot hverandre.

Der er to fjordkryssinger som er på utredningsstadiet i dag. Her ser vi grove traseer for hvor bro og tunneler kan krysse Trondheimsfjorden og Stjørnfjorden. Tunneller i Rødt og blått, bro i gult. Foto: Landsat/Copernicus/ IBCAO/Google/Fosna-Folket

Region

De to modellene utrederne har brukt konkluderer begge med at under rundt halvparten av verdiskapningen av de to fjordkryssingene ventes å komme i Sør-Trøndelag, mens de andre forventes i resten av landet, blant annet med en relativt stor andel av den ekstra verdiskapningen i Oslo.

- Forskerne synliggjør at dette ikke er et prosjekt for et par kommuner eller en tredjedel av et fylke, men at dette er et prosjekt som sannsynligvis vil ha stor samfunnsnytte på et nasjonalt nivå, sier Jordet.

I rapporten viser utreder Menon til Finansdepartementets ordning som krever ekstra kvalitetssikring med en full samfunnsøkonomisk analyse for investeringsprosjekter med en verdi på over 750 millioner kroner. Sintef har beregnet investeringsbehovet for begge tunnelene til rundt 3,2 milliarder kroner.

- Med finansiering fra midler for å erstatte dagens ferge, ser det ut til å være mulig å bygge tunnelene så fjordkryssing har omtrent samme pris som fergen i dag, sier Jordet.

Utreder Menons konklusjon er at man bør utføre en fullstendig samfunnsøkonomisk analyse for prosjektet. Det ønsker også Jordet.

- Vi trenger rett og slett ressurser for å gjøre en fullstendig samfunnsøkonomisk kost/nytte-analyse, sier Jordet.

- Det vil ikke koste veldig mye.