- Det er ikke en kommunal oppgave å sikre flyrute til Norges nye kampflybase. En liten kommune som Ørland har ikke råd til å støtte et flyselskap i all evighet, sier næringssjef Arne Martin Solli i Ørland kommune.

Mandag begynte Air Norway å fly passasjerer mellom Ørland og Gardermoen etter et opphold i forbindelse med arbeid på rullebanen.

Etter ti flyvninger, beskriver Solli passasjertallet som lovende.

Kommunalt flyselskap

I desember i fjor ble flyruta mellom Ørland og Gardermoen vinterstengt siden rullebanen på flystasjonen skal oppgraderes. Planlagt oppstart var i april, 15. september startet ruta opp på nytt.

Ørland kommune eier halve Air Norway, selskapet bak flyruta, og kommunen har tidligere gitt underskuddsgaranti og lån til selskapet.

Solli har fungert som daglig leder for flyselskapet i påvente av ansettelse av en ny leder.

- Det som er nytt nå er at vi har en avtale med Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO), der Air Norway er godkjent tilbyder for Forsvarets flytjenester mellom Ørland og Gardermoen, forteller Solli.

Reisebyrå og søkemotorer

Air Norways flytilbud er nå også del av reisebyråenes system for å søke opp rutetilbud, og er å finne på søkemotorer som Finn.no og andre sider for å bestille flybilletter.

- Folk går ikke på nettsiden til et flyselskap for å kjøpe seg reiser lenger. Folk bruker reisebyrå eller bestiller billetter på samlesider. Jeg tror økt synlighet vil gjøre at flere bruker ruta, sier Solli.

Fra utkant til Oslo

På de første ti flyvningene har Air Norway hatt rundt 60 passasjerer. Solli forteller det er litt under passasjertallet som kreves for at flyruten går i balanse.

- Dette er den første uka flyruten er tilbake. Aktiviteten kan ta seg opp når det blir kjent at flyruta er tilbake, sier næringssjefen.

- Om vi ikke har flyforbindelse, er vi i utkanten. Vi ville være timevis unna Oslo. Nå er det 90 minutter fra Brekstad til Oslo sentrum. Det er kortere enn fra Lillehammer. For næringslivet er det uhyggelig viktig å kunne dra på et møte i Oslo-gryta og komme hjem samme dag. Det blir en høyere terskel for å drive næring om det er langt til kunder, samarbeidspartnere og der mye skjer, sier Solli.

Annen aktør

Det er Ørland kommune som eier den sivile lufthavnen på Ørlandet. Kommunestyret bevilget i sommer 1,3 millioner kroner for å få lufthavnen til å følge kravene til drift.

Kommunen har vært i møter med en annen aktør som vurderer å etablere et flytilbud til Ørland.

- Jeg kan bekrefte at det har vært møter. Jeg har holdt meg unna siden jeg har rollen i Air Norway. Det er riktig at det har vært samtaler, sier Solli som ikke ønsker å kommentere situasjonen ytterligere.

- Det er artig at flyruta er begynt på igjen. Passasjertallet er lovende. Det er som sagt ikke en kommunal oppgave å sikre flyrute mellom Norges hovedflyplass og kampflybase. Staten bør kjenne egen besøkelsestid, sier Arne Martin Solli.