- Jeg sitter i bil i Tyrkia. Vi er på inspeksjon av arbeidet på akkurat de tre fergene du spør om, sier prosjektleder Erlend Hatleberg i Havyard Ship Technology.

Det er Havyard-konsernet som skal bygge tre identiske ferger for Fjord1. To av disse skal gå frem og tilbake mellom Brekstad og Valset fra 1. januar 2019, mens den første av de tre like fergene skal gå mellom Husavik og Sandvikvåg i Hordaland.

Dette er status og planen for arbeidet med fergene frem mot passasjerstart ved inngangen til 2019, og hvordan fergene kommer til å se ut til slutt.

Foto: Erlend Hatleberg / Havyard Ship Technology

Skrogverft

I desember i fjor ble det klart at Fjord1 har valgt å bygge sine nye hybride ferger ved Havyard sitt verft i Steinvik i Sogn- og Fordane. Arbeidet begynte med en gang kontrakten ble tildelt, sier verftet ved Sognefjorden i pressemeldingen de ga ut når det var klart at de fikk oppdraget med å lage fergene som skal gå mellom Fosen og Agdenes.

- Det begynner virkelig å skje noe nå. Det ser vi på skrogverftet i Tyrkia når arbeidet med å sette sammen bitene av skroget er i full gang, sier Hatleberg.

Han forklarer at prosessen med å sette sammen moduler til et ferdig skipsskrog er godt i gang på den første av de tre identiske fergene, den som skal gå i samband i Hordaland.

- Dette er den første av de tre fergene i løypa. Ihopstillingen til et produkt med skipsform er godt i gang og arbeidet går bra, sier Hatleberg.

Skisse av hvordan de tre identiske fergene skal se ut når de er ferdige. Foto: Multi Maritime AS

Sjøveien

Prosjektlederen for de tre fergene forteller at jobben på verftet i Tyrkia med selve skipsfasongen varer til over nyttår før den første av de tre fergene slepes sjøveien til verftet i Sogn- og Fordane for ferdigstillelse rundt overgangen januar/februar.

- Så slepes fergeskroget til Norge. Det vil ta rundt tre uker etter vær og vind, sier Hatleberg.

De to fergene til Brekstad - Valset sambandet følger den samme løypa med et par måneders mellomrom etter planen.

Hybridferger

Tidligere har Fjord1 sagt at de legger opp til at 80 prosent av energiforbruket til fergene på Brekstad - Valset sambandet skal komme fra elektrisitet fra oppstart med nye ferger 1. januar 2019.

De nye fergene krever ombygging av fergekaiene på begge sider av Trondheimsfjorden siden fergene er større, men også for å få på plass infrastruktur for lading av fergene.

- Når fergene ankommer verftet i Leirvik, skal vi bruke mellom 15 og 18 uker på ferdigstillelse, sier Hatleberg.

Det er Norwegian Electric Systems som leverer det elektriske fremdriftssystemet til de tre fergene. Fosen-bedriften Clean Marine Switchboards skal levere fremdriftssystemet til de to fergene som skal gå mellom Brekstad og Valset. De systemene blir installert i Sogn.

- Arbeidet går bra og alt er i rute så langt, sier Hatleberg.

Skisse av de tre fergene som hver kan ta 50 biler og 199 passasjerer. Foto: Multi Maritime AS

199 personer

Det er Multi Maritime som har designet de nye fergene. De opplyser at de tre fergene kommer til å ha plass til 50 personbiler og 199 passasjerer. Etter planen skal fergen til Hordaland-sambandet være ferdig levert i mai neste år.

Fergene til sambandet mellom Fosen og Agdenes skal leveres før utgangen av 2018. Totalt har kontrakten på de tre fergene en verdi Havyard opplyser at er «nesten 500 millioner kroner».

- Dette er nybrottsarbeid. Fergene er topp moderne med et miljøvennlig fremdriftssystem. Fergene blir ferdig i god tid før 1. januar 2019 når de skal inn i sambandet mellom Brekstad og Valset. Det blir derfor god tid til testing og justering for fergene som blir ferdige utpå høsten i 2018, sier Erlend Hatleberg på telefon fra inspeksjonsrunden i Tyrkia.

Foto: Erlend Hatleberg / Havyard Ship Technology