Mandag ble et vogntog med en utradisjonell utsmykning stoppet av Statens vegvesen på fylkesvei 715 mellom Rørvik og Vanvikan.

– Disse utstikkende hjulmutterne er ikke lovlige, og vil skade en fotgjenger ved en eventuell påkjørsel. De måtte demonteres før videre kjøring, sier inspektør Ole Hammer ved Statens vegvesen.

Styreleder i selskapet Mikael Ring Aktiebolag bekrefter overfor Fosna-Folket at de har hatt en bil i regionen.

– Ja, det stemmer det. Vi har hatt en bil som har kjørt fra Steinkjer og sørover mot Fosen, sier styreleder Jan Mikael Ring.

Svensk selskap

Ifølge Proff driver det svenske selskapet med transport-, entreprenør- og byggevirksomhet.

Ring kjente ikke til hendelsen da Fosna-Folket ringte, men forstår hvilken bil det er snakk om.

– Föraren har prydt bilen med mycket skit, med hjulbolter som stikker ut. Jeg har tenkt selv at det der inte ser bra ut, sier Ring.

Ifølge Ring er slik utsmykning lovlig i Sverige.

– At fører eller eier ønsker å montere utstyr som øker risikoen for større skade er uheldig og ulovlig. Vi reagerer med pålegg om demontering og bruksforbud. Ved gjentatte overtredelser risikerer føreren å bli anmeldt, sier inspektør Hammer om den norske praksisen.

Måtte demontere

Etter å ha vært i kontakt med sjåføren, forteller Ring at føreren ikke fikk bot.

– Polisen (her mener nok Ring Statens vegvesen, som utførte kontrollen, journ.anm.) sa det så bra ut, men at føreren måtte ta det av før han fikk kjøre videre. Han kommer ikke til å kjøre slik neste gang han skal til Norge.

Ring understreker at det nok ser farligere ut enn det egentlig er.

– Dette er noe de setter på fordi det skal være snygt. Det er noe gummiaktig, og er ikke av hardplast engang. Det settes på og tas av på ti minutter, og det er tatt av nå.

– Vi ser slikt utstyr på kjøretøy fra alle nasjoner, sier Hammer.

Her er lasten for bred og lysene er dekket til. I tillegg var pallene på toppen for dårlig sikret, ifølge Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen

Storkontroll

Det var mandag og tirsdag denne uka at Statens vegvesen gjennomførte en omfattende trafikkontroll på Fosen.

– Vi var litt over alt. Vi dro utover på mandag og fikk blant annet med oss ettermiddagsrushet i Rissa, og morgenrushet i Bjugn og Brekstad på tirsdag, sier inspektøren fra Statens vegvesen til Fosna-Folket.

Overfor Fosna-Folket nevner Hammer over førti tilfeller som førte til avvik og reaksjoner.

– Til sammen var det åtte beltegebyr og åtte dokumentgebyr. Vi har to tilfeller av brudd på kjøre- og hvilebestemmelsene, og tre forhold hvor blinklys, baklys og bremselys ikke virker.

Mørketid

Det ble i tillegg utstedt fjorten mangellapper på forskjellige kjøretøy.

– Det er en del lys og litt forskjellig; noen dekk som begynner å bli slitt. Det er viktig å ha fokus på lys nå som det er høst og mørket kommer. Det skal jo virke hele året, men veldig viktig at det virker nå i de litt mørkere tider.

Gaffelen på en traktor er et løfteredskap, ikke et frakteredskap. I dette tilfellet er det fare for at rundballen kan falle av ved kraftig oppbremsing. Foto: Statens vegvesen

Tre førere ble anmeldt på grunn av for dårlig sikring av last. Blant annet en traktor som fraktet en rundballe på gaffelen.

– Transport av rundballe på gaffelen er ikke lov. Lasten kan forlate kjøretøyet, så det er ikke lov. Å kjøre paller med ved er heller ikke tillatt, for eksempel. Frontlaster på traktor er et lasteredskap, ikke et transportredskap, sier Hammer.

Nedslående

To førere måtte fornye forsikringen før de fikk kjøre videre, mens én bil ble avskiltet på grunn av manglende EU-kontroll.

– Han måtte sette fra seg bilen. Det er heller ikke lov å slepe en bil som er avregistrert, så da er det bergingsbil som gjelder. Bilen var borte dagen derpå.

I Bjugn og på Brekstad ble to lastebiler tatt med for mye overlast. Disse fikk gebyrer på henholdsvis 9 650 og 8 700 kroner, basert på mengden av overlast.

– Det er jo en del avvik. Det vil nok bli flere kontroller fremover, vil jeg tro. Resultatet var ikke oppløftende.