- Det er helt utrolig. Vi har jobbet med disse to store kontraktene helt siden våren, like etter at vi startet bedriften i mars. Dette er store kontrakter, men det er også symbolsk viktig for oss å få oppdraget om å bygge driftssystemene til Brekstad-Valset fergene, sier Erlend Langstrand, daglig leder i Clean Marine Switchboards (CMSw).

Før helga ble det klart at CMSw har fått kontraktene som underleverandør til Norwegian Electric Systems (NES) både på de to elektriske fergene som skal trafikkere Brekstad-Valset sambandet fra 1. januar 2019, og også tre ferger på Hareid – Sulesund sambandet på Sulesund.

Langstrand forteller at CMSw nå dobler antall ansatte til 15, rundt et halvt år siden oppstarten.

Nærhet

CMSw leverer tavler til den marine sektoren. I dag står to store tavleskap som skal brukes i hver sin nye ferge på Themsen i London i lokalene på Brekstad og er under produksjon. Med fem nye og enda større fergeoppdrag klare, forteller daglig leder Langstrand at CMSw har ordrebøkene fulle frem til sommeren til neste år, og det for dobbelt så mange ansatte som er på plass i dag.

Men det er ikke bare symbolsk viktig for bedriften på Brekstad å levere driftssystemene til fergene som skal frem og tilbake mellom Valset og fergekaien to minutter unna på Brekstad.

- Vi tror også det er en stryke i at det er så kort mellom fergesambandet og produksjonsbedriften som skal gjøre vedlikehold om det skulle skje noe. Man må ikke reise til Stavanger eller noe annet sted dersom det skulle være behov, vi ligger jo like i nabolaget, sier Langstrand.

Ansetter

CMSw har hatt det travelt siden oppstarten i mars. I tillegg til storoppdrag til ferger, utfører bedriften sertifisering av ulike elektroniske systemer, blant annet for et amerikansk firma.

- Nå er engineering-biten vel et årsverk. Når vi nå øker staben med sju nye stillinger er det fordi vi har mye å gjøre og fulle ordrebøker, sier Langstrand.

Han forteller at de skal få på plass to nye elektroingeniører fordi det viser seg at de får flere engineerings ppdrag enn de hadde trodd i utgangspunktet.

- Mange vil kjøpe oss på timer, for å si det sånn, sier CMSw-sjefen.

For å produsere de store tavlesystemene til ferger fremover har bedriften også lyst ut to tavlemontørstillinger.

- Vi har også lyst ut to lærlingestillinger. Vi vil rekruttere fra skole lokalt. Vi vet lærlinger lærer fort og har store forhåpninger til unge og sultne fosninger, sier Langstrand.

- Vi har også lyst ut en stilling i ledelse og administrasjon fordi bedriften vokser i alle ledd. Da kan jeg fokusere mer på produksjon og produktene våre mens vi får en dedikert person som jobber med økonomi, administrasjon og ledelse. Vi rekrutterer i alle ledd.

Vokse mer

At ordrebøker for 15 ansatte frem til neste sommer er fulle, betyr ikke at den årsferske bedriften ikke ønsker å vinne flere kontrakter og vokse enda mer. I produksjonsbygget står det i dag tavleskap som skal produseres ferdig til to ferger som skal brukes på Themsen-elva i London. Det er fortsatt god plass i lokalet.

God plass blir det ikke når skapene til Brekstad-Valset fergene skal inn i næringsbygget på Brekstad.

- Vi kommer til å fylle plassen fra vegg til vegg til én av fergene. Det gjør at vi må bygge én ferge av gangen, forklarer Langstrand.

- Lokalene vi har i dag blir fort litt små i fremtiden. Vi er i dialog med Ørland kommune om å få på plass nye lokaler i umiddelbar nærhet med sjøen. Vi ønsker å få på plass et maritimt senter i forbindelse med havneområder, gjerne også nært ferga, sier han.

- CMSw som vokser, etterhvert sammen med flere servicebåter og -funksjoner og andre som satser mot maritim sektor hadde gitt viktige clustereffekter der alt finnes på et sted. At kunder i området, for eksempel mot oppdrettsnæringa, vet at alt er tilgjengelig i umiddelbar nærhet er viktig, sier Langstrand.

Eget system

Som underleverandør til Norwegian Electric Systems, vil CMSw produsere det elektrifiserte fergesystemet NES har utarbeidet til de fem store fergene. Arbeidet består i å levere tavledelen til fergene og sikkerhetssystemene i tilknytning til framdrifts- og turtallssystemene. Systemene som kontrollerer energiforsyningen mellom batteri og kjøring skal også produseres på Brekstad.

Men bedriften jobber også med å helt egenproduserte driftssystemer. Det er diesel-hybrid og hel-elektriske system rettet mot båter i den størrelsesklassen som havbruksnæringen og fiskerinæringen benytter seg av, fartøy på mellom ti og førti meter.

Arbeidet mot å produsere servicebåter til den maritime sektoren foregår for fullt parallelt med fergeleveransene.

- Vi har ansatte i dag som jobber med de systemene, blant annet våre to programmerere. Vi holder på med samarbeidstanker med båtbygger, designfirma og installatørfirma, og har en målsetning om å kunne offentliggjøre noe mer konkret der kanskje allerede i september, sier en hemmelighetsfull Langstrand.

Tanken er å levere kontrakter på arbeids- og røkterbåter til hele oppdrettslokaliteter.

- Innsparingene og synergiene kommer når alle på samme plass kan bruke de samme elektriske systemene. Vi tror det er penger å spare på vårt system om man bare har én båt, men når man kan bruke samme ladesystem på flere båter, da blir innsparingene enda større, sier Langstrand.

Aldri trodd

På fredag blir CMSw å finne på Mulighetenes Messe i Fosenhallen. Der håper de å møte elever på, eller som nettopp er ferdig med videregående som kunne tenke seg å søke på de to lærlingstillingene bedriften har lyst ut.

- Jeg har nesten ikke ord. Vi er så stolte og ydmyke for å ha fått tillit fra stor-aktører som NES selv om bedriften vår er ny. Vi ble valgt. Det er virkelig lagarbeid som står bak at det er mulig i det hele tatt. Hver og en av de ansatte er kjempeviktige. Den gode stammen skal vi nå bygge videre på. Det skaper mange arbeidsplasser, og målet er å bli blant de store aktørene på Ørlandet, sier Langstrand.

- Elektrifisering av skipstrafikken er en spennende bransje med utrolig fremtidsmuligheter. Likevel hadde jeg aldri trodd at vi skulle stå her nå med en ordrereserve på 20 millioner kroner. Nå gjelder det bare å jobbe masse fremover, sier Erlend Langstrand.

LES OGSÅ: Fosen-firmaer på havbruksmesse: - Skrytebildet vårt er plasseringen på Fosen