- Man må ikke ha et kommunesenter, eller et hovedsete i kommunen der man samler mange funksjoner. Striden om kommunesenter i Ørland og Bjugn er en overdreven konflikt etter min mening. Det handler om fordeling av administrativ og politisk ledelse, det handler ikke om den store funksjonsfordelingen av de ulike tjenestene, sier Geir Vinsand i Nivi-analyse.

22. august hadde Ørland og Bjugn sitt felles kommunestyremøte der de for alvor satte i gang sammenslåingen til en felles kommune som trer i kraft 1. januar 2020.

I møtet ble Bjugn og Ørland enige om sammensetningen og oppgavene for fellesnemnda som skal gjennomføre sammenslåingsprosjektet.

Administrasjonssenter

Da representanter fra Ørland og Bjugn forhandlet om sammenslåing våren 2016, ble partene enige om at:

«Kommunens administrasjonssenter er Botngård, der ordfører og rådmann med ledergruppe, stabs- og støttefunksjoner legges», slik det heter i intensjonsavtalen til kommunesammenslåing alle i forhandlingene underskrev.

De andre tjenestene skulle fordeles mellom Botngård og Brekstad.

Brekstad skulle få næringssenter, helse- og velferdsadministrasjonen og familiens hus. Oppvekstsenter og de tekniske tjenestene skulle plasseres i Botngård mens kulturadministrasjonen skulle fordeles mellom Botngård og Brekstad.

Det ble i avtalen ikke besluttet hvor Frivillighetssentralen, oppfølgingstjenesten og driftsavdeling i tilknytning til idrettsanlegg skulle ligge.

I folkeavstemningen i mai 2016 sa ørlendingene nei til sammenslåing, mens bjugningene sa ja. I 2014 var planen at Brekstad skulle være kommunesenter. Da sa bjugningene nei i folkeavstemningen, mens ørlendingene sa ja.

Geir Vinsand i Nivi analyse fra felles kommunestyremøte for alle de sju Fosen-kommunene i Bjugn kulturhus i april i år. Foto: Alexander Killingberg

Løsbart

Det er den nye fellesnemnda som skal avgjøre hvor de ulike tjenestene skal plasseres i ny kommune, deriblant administrasjonssenteret. I fellesnemnda skal 21 representanter fra Bjugn og 21 representanter fra dagens Ørland kommune sitte.

- Det er ikke avgjørende for innbyggerne hvor ordføreren og rådmannen har kontorplass. Over tid tror jeg den nøyaktige plasseringen her har lite å si. Det som er viktig er at adminstrasjonen for de ulike deloppgavene samlokaliseres og  at arbeidsdelingen gir grunnlag for faglig spesialisering, ikke at all adminstrasjon ligger på samme sted, sier Vinsand.

- Det kan også være en fordel at administrativ og politisk ledelse er i nærheten av hverandre, men det er korte avstander ytterst på Fosen, så det er også mulig å dele disse opp, sier han.

Vinsand sier at Brekstad vil være et kommunikasjonsknutepunkt uansett hvordan kommunens ansatte fordeles i den nye kommunen.

- Man kommer til Brekstad om man vil det eller ikke. Det er ingenting i veien for at Botngård kan fungere godt med administrasjonsfunksjoner selv om Brekstad er et samferdselsknutepunkt.

Justeringer

De kommunale byggene og fasilitetene i Brekstad og Botngård vil være de samme, selv om kommunen får nye grenser på kartet fra 1. januar 2020. Vinsand påpeker at den sist fremforhandlede intensjonsavtalen fordeler tjenester mellom Botngård og Brekstad på en helhetlig måte.

- Jeg håper man heiser flagget til topps og er stolte av å finne en felles løsning. Det er ingen begrensninger på hvordan man kan dele opp ulike biter av kommuneledelsen og fordele dem siden temaet om senter er så følsomt i lokalsamfunnet, sier han.

- Det er lurt å tenke fremtidsrettet og klokt i fellesnemnda. Jeg synes det er imponerende at man allerede har bestemt navn på den nye kommunen. Jeg synes det viser storsinn og klokskap fra Bjugn sin side å bli enige om Ørland-navnet.

- Med kanskje noen justeringer fra intensjonsavtalen tror jeg man kommer til å løse sentersaken på en flott måte.

Ny runde

Vinsand tror det er ett til to år før neste runde om kommunestruktur på Fosen fordi kommuner og fylkeskommuner vil få strammere økonomi og derfor strengere krav til effektivisering, uansett hvem som sitter i regjering etter årets stortingsvalg.

I Nivi analyses vurdering i vår, peker Vinsand og kollega Magne Langset på en kommune med tre fullverdige kommunesenter som mulig løsning for en fremtidig kommunestruktur på Fosen. Der skisseres ett senter i Rissa, ett i Åfjord og et i Ørland-Bjugn med fullstendige tjenestetilbud der innbyggerne kan få alt av tjenester.

- Fosen-halvøya er et eksempel på et samfunn der det kan være mulig å tenke seg en kommune med flere senter. Inn i fremtiden selv om det kan komme enda en runde med kommunereform vil det være viktig for Fosen og hele Ørland-Bjugn-samfunnet at man lander gode løsninger nå, sier Vinsand.

- Som en ekstern observatør følger jeg de 47 pågående kommunesammenslåingene. Når vedtakene er blitt som de er blitt har jeg stor tro på at man finner flotte løsninger lokalt, sier Geir Vinsand i Nivi analyse.

Fellesnemnda for nye Ørland kommune skal ha sitt første møte 15. september. Flere politikere både i Ørland og Bjugn har ytret ønske om å få ryddet senterstriden av banen raskt for å kunne ha fullt fokus på å slå sammen to store organisasjoner med mange ansatte til én ny kommune på best mulig måte.