- Far kjente leia rundt Trondheimsfjorden som bukselommen. Han snakket mye om Redningsselskapet og støttet redningsskøyten. De gjør en fantastisk jobb. For femten år siden bestemte jeg meg for at jeg ønsket å ære min far ved å kalle opp en redningsskøyte etter ham, sier Anne-Synnøve Bye, tidligere administrerende direktør for Fosen Mekaniske Verksteder.

Bye og familien har gitt Redningsselskapet sin 164. redningsskøyte gjennom tiden.

Lørdag døpes RS 164. Dagen før inviterer donatordatteren Fosna-Folket med på prøvetur.

- Vet alt om prøveturer

To redningsskøyter går ut fra basen på Skansen i Trondheim. I Norges nyeste redningsskøyte sitter Anna-Synøve Bye, som er med på prøvetur for å se gaven hun og familien gir innbyggerne langs Trondheimsfjorden og Trøndelagskysten. Norges raskeste redningsskøyte har er tolv meter lang og fullpakket med topp moderne utstyr. Den er 100 prosent norsk-bygd og designet.

- Det er flott å sitte i den, sier Bye.

- Jeg vet alt om prøveturer, og testregimet til nye båter. Det blir alltid småjusteringer og litt som rettes opp. Det blir spennende første gang den er ute på oppdrag. Det er da man virkelig får se at alt fungerer som det skal, sier hun.

Og den tidligere rederidirektøren vet hva hun snakker om etter rundt 20 år i sjefsstolen hos Fosen mek. Under far og datter Bye ble rundt 75 skip ferdigstilt og mange av dem er virkelig store, som blant annet to Hurtigruter.

Foto: Jakob Ellingsen

Styrket beredskap

Etter en æresrunde rundt Munkholmen, setter den udøpte redningsskøyta med en prislapp på rundt 7 millioner kroner retning mot Fosen. 29 knop, 31 knop, 34 knop: RS 131 Uni, som har vært operativ i Trondheimsfjorden siden 2004 blir akterutseilt. Enda har gaven fra Bye rundt ti knop mer å gi opp til toppfarten på over 45 knop.

Når nøden er ute, er minuttene dyrebare.

- Det går litt fort for meg. Men for de som er på jobb og de som trenger hjelp på sjøen, er farten viktig for å komme frem tids nok til å hjelpe, sier Bye mens sjøsprøyten står til værs og båten, som foreløpig ikke har fått navnet sitt, skjærer gjennom bølgene.

RS 164 Jens Bye med Rissa i bakgrunnen. Foto: Jakob Ellingsen

- Hedre far

Når kulturministeren lørdag er på plass i Trondheim for å overvære dåpen, blir Anne-Synnøves tanke om å hedre faren ved å kalle opp en redningsskøyte etter ham virkelighet.

- Vi bygget en masse båter. Det vil alltid være behov for en tipp topp moderne redningsskøyte. Sjøen var min fars liv. Det er hyggelig å hedre far med en redningsskøyte, å ære hans driv for skipsfarten. Dette er familien Byes gave til Trondheim og Trøndelagskysten, sier Bye.

Foto: Jakob Ellingsen

- Minst 20 år

RS 164, som snart vil hete Jens Bye, er den andre redningsskøyta i Staff-klassen. Den første, RS 161 Einar Staff Sr har vært operativ i Oslofjorden i et år.

Med varmesøkende kamera og vannscooter ombord, vil RS 164 også kunne bidra til for eksempel søk etter personer på land langs kysten. Den toppmoderne skøyta med 1000 hestekrefter vil sannsynligvis også gi ny motivasjon til de frivillige som kommer til å bemanne den.

— Vi setter enormt stor pris på denne generøse gaven som gjør oss i stand til å redde flere liv og øke sjøsikkerheten kraftig i Trondheimsfjorden. Den nye skøyta er blant verdens mest moderne redningsfartøy i sin klasse, og vil være i beredskap i minst 20 år fremover, sier generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet.

Foto: Jakob Ellingsen

Lørdag døpes RS 164 Jens Bye på Krigsseilerplassen i et storstilt arrangement med aktiviteter for barn og unge, når Redningsselskapet slår på stortromma.

Fosna-Folket, Bye og redningsselskapets fotograf settes i land før mannskapet skal ut på en tur der de presser RS 164 litt mer.

- Det var veldig gøy å være med ut. De frivillige i Redningsselskapet gjør en fantastisk jobb. Om vi bidrar litt til å redde liv, er det selvfølgelig en ære å være med på, sier donator Anna-Synnøve Bye.

Tilbake til kai på Skansen i Trondheim. Foto: Jakob Ellingsen