Fredag avholdes en høringskonferanse om strategi og organisering av samferdselsområder i Trøndelag, på museet på Stadsbygd. Det er Sør-Trøndelag fylkeskommune som er arrangør og administrativ og politisk ledelse i alle kommunene på Fosen er invitert.

Her kommer blant annet temaer som tunnel under Trondheimsfjorden, bru over Trondheimsfjorden og veibygging på Fosen opp til diskusjon.

- Er det ikke tverrpolitisk enighet om at nedbetalingstiden bør kunne være 40 år på store samferdselsprosjekter?

- Jo, men noen må ta tak i det, sier Per Kr. Skjærvik (Ap).

Lønnsomt

Bruselskapet som arbeider med bru over Trondheimsfjorden sier det er samfunnsøkonomisk lønnsomt med en nedbetalingstid over 40 år.

- Leirtrø er vår representant fra Fosen og vil sette dette på dagsorden, sier Skjærvik.

- Det er viktig å lytte til folket, og i Fosen er folk blitt enige om Fosenveiene, med noen kompromisser. Bru over Stjørnfjorden har det vært snakka om i mange år, sier Leirtrø. Hun påpeker at det nå jobbes med veien mellom Flakk og Trondheim i forhold til rassikring.

- Den står på andre plass i rassikringsplanen, opplyser hun.

Økonomi

Leirtrø påpeker at dersom det blir 40 års nedbetalingstid på Trondheimsfjordbrua vil det ikke koste staten noe.

- Det går ikke på bekostning av andre prosjekter. Jeg er glad vi nå skal ha denne temadagen der vi får diskutert framtidsplaner, sier hun og sikter til fredagens høringskonferanse om samferdselsstrategien i Fosenregionen.

- For oss i Fosen er det viktig å få inn en politiker på Stortinget som kjenner Fosen og fylket vårt godt, påpeker Per Kr. Skjærvik.

- Hva må til for å få økt nedbetalingstiden fra 15 til 40 år?

- Først må det en utredning til fra finansdepartementet der det ses på konsekvenser, kostnader og om det er realiserbart. En forutsetning for at dette skal endres er at det ikke gir store økonomiske konsekvenser. Det er viktig å sette dette på dagsorden, og det er ikke bare Trondheimsfjordbrua det gjelder, men også mange andre prosjekter i Norge, sier Kirsti Leirtrø.