- Aqua Nor er midt i blinken for vårt satsningsområde. Som nyoppstartet bedrift, er det viktig for oss å vise at vi finnes og har et alternativ. Et åpenbart mål er å få en av de store oppdrettsprodusentene til å bygge båter med vår teknologi. Men det handler like mye om å få havbruksnæringen om å tenke på grønne løsninger som alternativ til diesel-drevne båter, sier Erlend Langstrand, daglig leder i Clean marine switchboards.

Sammen med Bellona og Selfa Arctic inviterer de til seminar om nullutslippsteknologi for havbruksnæringen. Blant foredragsholderne er store aktører som Salmar, Lerøy og sjøfartsdirektoratet.

I samme rom

Clean marine switchboards produserer fremdriftssystem til båter i størrelsen som de man bruker i både fiskeri- og sjøbruksnæringen i produksjonslokalet på Brekstad.

Bedriften startet opp før påske, og har i dag åtte ansatte i sving, med produksjon som er i gang.

- Vi har slått på stortromma og sender alle ansatte på Aqua-Nor neste uke. På fredag ettermiddag leverte vi fra oss tavler som er ferdige. Nullutslippsteknologi er noe vi er midt inne i når vi satser på elektriske- og hybride løsninger for å erstatte diesel i flåten i havbruksnæringa, sier Langstrand.

- Vi er så heldige å ha Selfa Arctic med på laget, som har vært i bransjen i lang tid, og sammen med dem har vi fått Bellona med på laget. Produsenter, leverandører, verft, oppdrettsaktører, de som godkjenner systemene og eksperter på miljø samles i samme rom når vi arrangerer seminar, fortsetter han.

Målet er å få en bransje der fossilt brensel til dels er subsidiert til å vurdere om grønne løsninger kan lønne seg både økonomisk, men også med tanke på miljø og arbeidsmiljø.

Vise seg frem

- For oss som ikke har eksistert så lenge som bedrift, er det viktig å vise oss frem, men også at alle våre ansatte er med og blir kjent med de andre aktørene. Derfor har vi med alle i produksjon, programmering og i design, sier Langstrand.

For å få bransjen til å skifte kurs mot hybride løsninger, satser arrangørene av seminaret på å treffe oppdrettsnæringa. Der vil store aktører kunne sette trender ved å bestille en hybrid eller elektrisk båt.

- Vi tror at ved å få en av de fem-seks største aktørene til å bestille et par båter med ny teknologi, vil de andre henge seg på lasset. Om en av Norges rundt 40 000 fiskere satser miljøvennlig gjør det kanskje at en eller to andre som kjenner ham gjør det samme, forklarer Langstrand.

- Vi gleder oss til messe hele neste uke. På fredag kommer komponentene til neste produksjonskontrakt. Det går slag i slag nå, sier han.