- Det er sjelden det passer å stenge en vei. Spørsmålet er hvilken tid det passer minst dårlig. Vi valgte å inngå en kontrakt med entreprenøren med frist for å få arbeidet ferdig før 20. august før skolestart og sesongen etter ferien tar seg opp for fullt, sier prosjektleder Mats-André Lied i Vegvesenet.

I slutten av april 2016 kollapset Klavafyllinga, en bro på Fylkesvei 715 som ligger ved Vikvatnet mellom Roan og Bessaker.

Nå skal reservebroen som ble satt opp erstattes med en permanent løsning.

Fysiske lover

Forbindelsen mellom Bessaker og Roan ble helt brutt da Klavafyllinga kollapset i fjor. Lied beskriver kollapsen som en «alvorlig hendelse».

- Vi fikk inn en reservebro så fort som mulig slik at trafikken kunne passere strekningen. Den må vi fjerne for å etablere en permanent løsning, sier han.

Det er ikke mulig å åpne veien under arbeidet fordi det rett og slett ikke vil være forbindelse mellom de to sidene når det ikke er en bro som binder strekningen sammen.

- Vi prøver å gjennomføre arbeidet så effektivt som mulig slik at veien er stengt så lite som overhode mulig. De fysiske lovene må overholdes. Det er ikke bare å svinge tryllestaven og så står en ny bro på plass, sier Lied.

Slik så det ut like etter at Klavafyllinga kollapset i 2016. Foto: Statens vegvesen

Ikke rutine

Prosjektlederen for ny bro sier Vegvesenet i Midt-Norge har erfaring fra et liknende prosjekt med brobytte på Lakseveien, Fylkesvei 714 som forbinder Hitra, Frøya og Snillfjord med Orkanger og inn mot Trondheim.

- Dette er ikke rutinearbeid. Vi har erfaring med et liknende prosjekt på Lakseveien for en tid tilbake siden der vi måtte stenge av Fylkesvei 714, sier Lied.

Vegvesenet har valgt en løsning for arbeidet med ny bro der broen bygges på en fabrikk og transporteres til området i elementer.

Men før elementene til den nye brua kan monteres sammen ved Vikvatnet, må den midlertidige brua fjernes og grunnarbeid må gjennomføres.

- Først må den eksisterende reservebrua demonteres. Så må vi grave ut masser i den eksisterende utfyllingen i området og det tar litt tid, sier Lied.

Montering

Etter at utfyllingen er gravd ut skal ny masse legges inn slik at den nye broløsningen står stabilt.

- Veien er ikke passerbar under alle disse stadiene av arbeidet. Det vil også ta mellom en og to dager å skjøte sammen broelementene på stedet. Så skal det fylles opp og lages til et nytt kjøredekke før veien står ferdig, forklarer Lied.

Totalt beregnes derfor tidsrommet uten bro og derfor uten mulighet til å kjøre strekningen til totalt en uke.

- Etter at arbeidet er ferdig blir strekningen ganske lik som før kollapsen, men den nye konstruksjonen tåler veistrekningen, sier Mats-André Lied i Vegvesenet.

Delt i to

Roan-ordfører Einar Eian (H) sier beboerne i kommunen og kommuneapparatet fikk erfare hvordan det er at veien var stengt siden det også var tilfellet før dagens midlertidige bro kom på plass.

- Det ble litt komplikasjoner da, og det blir det nå også. Det er veldig positivt at veien ryddes opp og en permanent løsning kommer på plass, sier han.

- Jeg håper og forventer at det kommer på plass en løsning som gjør at man kan gå forbi. Omkjøringen er så lang at den ikke egentlig kan regnes som en omkjøring, i alle fall ikke om man bare skal på jobb, sier Eian.

Ordføreren sier nødetatene har ordnet alternative løsninger. Brannvesenet i Osen vil dekke Bessaker mens veien er stengt, og Roan sentrum vil få sin ambulanseberedskap fra Åfjord.

- Kommunen deles i to. Innbyggerne skal også serves med sine tjenester. For tjenester som hjemmesykepleien må vi ha en ordning på plass. Det er ikke bra at veien blir stengt så lenge. Jeg har trua på at det går litt fortere enn planlagt å få veien på plass, sier Roan-ordfører Einar Eian.