- Det er tre parseller som skal bygges ut parallelt. Arbeidet er kommet godt i gang på parsell 2 ved Storkruktjønna mellom Botngård og før Gjølga, sier byggeleder for prosjektet, Ørjan Edvardsen i Vegvesenet.

I april ble det klart at Åfjordsbedriften Tore Løkke AS fikk oppdraget om å lage 4,5 kilometer ny vei og 2 kilometer gang- og sykkelvei mellom Brekstad og Krinsvatnet.

Nå er arbeidet på strekningen godt i gang.

Rydding

I mai begynte arbeidet med å rydde skog i de tre områdene det kommer ny vei. Mot grensen mellom Rissa kommune og Bjugn, ved Storkruktjønna og mellom Botngård og Ervika har bilister kunnet se hogstområdene fra veien flere steder.

- Ved Storkruktjønna er sprengningsarbeidet godt i gang. Etter sommeren begynner også arbeidet på den andre siden inn mot Botngård for fullt, sier Edvardsen.

Det kommer gang- og sykkelvei på plass på strekningen mellom Stuanes og Botngård. Edvardsen forteller at det kommer til å være en kjørebane gjennom området i noen perioder, og da lysregulering som slipper gjennom trafikken i en kjøreretning av gangen.

- Det kommer nok til å bli stenging av veien når enkelte salver nærmest dagens vei går. Vi kommer til å legge stengningene utenfor busstid og rushtid. Det kommer vi tilbake til når det nærmer seg. Det kan bli aktuelt med SMS-varsel, sier han.

Her ser vi de tre parsellene markert på kartet. Foto: Vegvesenet

Sparer svinger

Byggelederen forteller at det først og fremst er sikkerheten og ikke kortere kjøretid som gjør arbeidet med veistrekningen viktig.

- Det øker komforten og blir tryggere når man ikke får alle de bratte svingene. Det er også en standardheving. I parsell 3, som ligger mot grensen til Rissa kommune, er det ikke full veibredde i dag. Det kommer på plass nå, sier Edvardsen.

Bomveifinansiert

Utbedringen av fylkesvei 710 er en del av veiprosjektet Fosenvegene, og har en kostnadsramme på omtrent 100 millioner kroner.

Fosenvegene består av flere delprosjekt over hele Fosenhalvøya. Den totale kostnadsrammen på prosjektet er tidligere estimert til totalt 1,8 milliarder kroner. 75 prosent finansieres ved hjelp av bompenger som kreves inn i ferjesambandene Brekstad – Valset, Flakk – Rørvik og ved Krinsvatn bomstasjon.

Ferdig i 2018

Edvardsen sier at alle de tre strekningene som nå utbedres parallelt, skal være ferdig asfalterte og fiks ferdige til kjøring  den 15. november, dersom tidsskjemaet holder.

- Sidearealene langs veikanten med grøntareal og beplantning skal være ferdig 16. mai 2019. Det er vanskelig å anlegge grøntareal på vinteren, og når man gjør det må man som regel gå over området en gang tid etterpå uansett, sier byggelederen.

- Man kan allerede se arbeidet fra dagens veitrasé flere steder. Det er i tiden fremover arbeidet som foregår virkelig blir tydelig sier Ørjan Edvardsen i Vegvesenet.

Byggeleder Ørjan Edvardsen i Statens vegvesen i arbeid ved et annet veiprosjekt på Fosen. Foto: Arkivbilde