- Kristne trossamfunn blir mer og mer like hverandre. Nå har de vært adskilt i 480 år. Kanskje de vil samarbeide enda tettere sammen? Det skal vi snakke om i økumeniske samtaler, sier Hallgeir Grøntvedt, prosjektmedarbeider i Ørland kultursenter.

I 2013, etter over 40 år med offisielle økumeniske samtaler, samtaler for å fremme samarbeid og forening mellom kristne kirkesamfunn, kom det historiske samarbeidsdokumentet «Fra konflikt til fellesskap».

Mandag 31. juli arrangerer Ørland kultursenter økumeniske samtaler med et katolsk og lutheransk panel i samarbeid med Olavsfestdagene.

Hva skal til for at lutherske og katolske kirkesamfunn kan samarbeide tettere med hverandre, eller kanskje til og med slå seg sammen til en kirke igjen?

Veldig komplisert

I 2017 er det 500 år siden Luther offentliggjorde sine 95 teser i Wittenberg i Tyskland. Det regnes som starten på reformasjonen. Det vil katolikker og lutheranere se tilbake på over hele verden, men også lokalt på Fosen.

- I løpet av de siste ti årene har samarbeidet mellom Ørland og Wittenberg vært godt. Vi har hatt mange forskjellige aktiviteter i anledning av reformasjonsjubileet. Vi har også startet opp med arrangement med reformasjonssamtaler årlig, sier Grøntvedt.

Mens kristne markerer reformasjonen, er det også en anledning til å reflektere over hva splittelsen av den kristne kirke har kostet i form av krig og konflikt i løpet av århundrene. Det er også en anledning for å se på dagens realiteter for kirkesamfunnene i lys av et norsk samfunn som blir stadig mer sekulært.

- Økumeni er et veldig komplisert tema, i alle fall for meg som ikke er teolog. Derfor er det viktig at vi har fått på plass et så godt panel som loser oss gjennom temaet, sier Grøntvedt.

- Det er veldig store spørsmål, som vi ikke løser den 31. juli, men vi drar i gang en dialog som kan fortsette og bli permanent. Man må begynne et sted, sier han.

Historisk triangel

Store deler av norsk kirkehistorie er knyttet til Trøndelag, og det som i dag ofte betegnes som det historiske triangel: Nidaros - Stiklestad - Austrått.

- Austrått nevnes for første gang i historien da den siste store hedenske høvdingen skal begraves på stedet som omtales som Austrått. Han er drept av Olav Tryggvason, og den siste store hedenske høvdingbegravelsen i området skal finne sted, sier Daniel Johansen, som er kunsthistoriker ved Ørland kultursenter og skal lede samtalene.

Fra rundt tusenårsskiftet, forflytter vi oss fem hundre år fremover i tid. Austrått blir et sentralt sted i forbindelse med reformasjonen. Fru Inger og hennes svigersønner tar til seg lutherske skikker. Maktspillet mellom Fru Inger og den katolske erkebiskop Olav Engelbrektsson påvirker den religiøse fremtiden for Norge.

- Austråttborgen er et sted med stor betydning i reformasjonssammenhengen. Det gjelder det visuelle, som blandingen av katolske helgenbilder i tre i kapellet, samtidig som kirken er utformet som et luthersk kirkerom, sier Johansen.

- Men det er også andre lag som man kan lese om men ikke nødvendigvis se. Vi vet lite om motreformasjonen, der den katolske kirke prøvde å gjenerobre det katolske nord innenfra. Ove Bjelkes bror Henrik blir omtalt i en historisk kilde som leder for det katolske parti i Norden «på den nordiske måten», det vil si hemmelig, sier han.

Store spørsmål

Den katolske og lutherske kirke markerer reformasjonsjubileet sammen i år. 2017 markerer også at det er nøyaktig 50 år siden økumeniske samtaler mellom de to trosretningene tok til offisielt.

- Økumenisk dialog betyr å vende seg bort fra tankemønstre som har sitt opphav i og understreker forskjellene mellom konfesjonene. I stedet må partene i en dialog først lete etter det de har felles, og så etter dette overveie hvor viktige forskjellene er, skriver den luthersk-romersk katolske kommisjonen bak «Fra konflikt til fellesskap».

Selv om det er til dels store teologiske forskjeller mellom trosretningene, er de enige om at «Det som forener oss er større enn det som skiller oss.»

Det er utgangspunktet for samtalene på Austrått. Så får tilhørerne se hvor samtalene fører.