- Jeg pleier å si at dagens hurtigbåtanlegg har vært her en stund. Det er ganske illustrerende å si at det ble bygd for båter som het «Kongsbussen» og «Hertugbussen». Trafikken har økt, og øker voldsomt. Det er et helt annet konsept en dagens som kommer på plass i høst, sier kommunalsjef for plan, drift og landbruk i Ørland kommune, Arnfinn Brasø.

Den nye hurtigbåtkaien tar snart turen fra Polen til Fosen.

Om alt går etter planen står det nye anlegget klart til bruk før utgangen av august.

Foto: Steinar Uddu Sivilarkitekt MNAL

Oppbrukt

Dagens hurtigbåtanlegg på Brekstad synger på siste verset.

- Anlegget er fullstendig utslitt og oppbrukt. Det var tiltenkt en helt annen belastning og trafikk med mye mindre hurtigbåter en de som trafikkerer ruten i dag. Belastningen har vært veldig stor med den utrolige økningen i trafikken, sier Brasø.

- Det er bemerkelsesverdig at dagens anlegg har hengt sammen så bra som det har gjort og har vart så lenge, sier han.

Dette synet vil møte ankommende passasjerer i Brekstad Foto: Steinar Uddu Sivilarkitekt MNAL

Både av og på

I dag går passasjerer først av hurtigbåten ved ankomst Brekstad. Etter at opp til 240 passasjerer har kommet seg av, kan nye passasjerer begynne å gå på.

- Liggetiden er blitt lang. Det tar mye tid totalt når mange personer må vente samtidig. Den nye kaia gjør det mulig å gå av i en ende av båten og på i den andre samtidig, sier Brasø.

Det forklarer hvorfor det nye kaianlegget som kommer er betydelig større enn dagens. Lekteren blir 40 meter lang, og vil dermed ligge rundt 20 meter lenger ut i havnebassenget.

Fleksibilitet

I dag er det Fosen-Namsos som har kontrakten for drift av hurtigbåtene som stopper i Brekstad. Når konsesjonstiden utløper, kan det fort bli andre båter en dagens som trafikkerer ruten.

- Før i tiden bygget man ofte anlegg med tanke på spesifikke båttyper. I dag har ingen av hurtigbåtene som kjører ruta samme høyde på utgangsdørene. Det er viktig at vi får på plass et teknisk system som gjør at vi kan tilpasse oss båtene etter behov, sier Brasø.

- Vi har fått veldig god hjelp av Fosen-Namsos i arbeidet. Ørland kommune har lagt ganske mye arbeid og planlegging i den nye terminalen. Det er flere og flere som benytter seg av tilbudet og det må legges til rette for på en skikkelig måte, sier kommunalsjefen.

Foto: PTS ltd.

Overgang

Det nye hurtigbåtanløpet vil flyttes rundt ti meter fra dagens plassering i retning av fergeleiet for biltrafikk.

Før det nye anlegget tas i bruk, skal det pæles og gjennomføres arbeid på landsiden.

- Vi hadde planer om montering av anlegget nå i ferien hvor det er en periode med lavere trafikk. Det ser det ikke ut til at vi rekker helt, så vi får en periode med midlertidighet, sier Brasø.

- Det har vi en god plan for å håndtere. Vi regner med at anlegget kommer til å komme fra Polen og være her rundt den 20. august, sier han.

Nytt oppholdsrom

Kommunalsjefen for plan, drift og landbruk sier det ikke er mangel på arbeidsoppgaver, ei heller i ferien.

- På plansiden har vi også startet arbeidet med nytt oppholds- og venterom på land. Det arbeidet er så vidt i gang. Det er mange store prosjekter på gang i kommunen for tiden, sier Arnfinn Brasø.