I mai i år ble den nasjonale forskriftene som har regulert vannscooterkjøring opphevet. Nå er det opp til kommunene å fastsette bestemmelser om bruk av vannscootere.

Rissa kommune har mottatt minst sju henvendelser fra innbyggere og organisasjoner som ønsker en innstramming i reglene for vannscooterkjøring i kommunen etter at de nasjonale reglene ble opphevet.

Kommunen svarer at den politiske ledelsen, som må stå for en slik regulering ikke prioriterer saken blant annet på grunn av krevende arbeid med kommunesammenslåing.

Alternativ

– Ifølge havne- og farvannsloven, som Kystverket utøver myndighet etter, finnes det to typer lokale forskrifter som kan regulere bruken av vannscooter; lokale fartsforskrifter og lokale ordensforskrifter, sier seniorrådgiver Bjarte Buanes i Kystverket i en pressemelding.

Han sier også at man kan regulere lokal ferdsel til sjøs gjennom andre regelverk som for eksempel gjennom verneplan- eller arealplanbestemmelser.

Enda et alternativ er å regulere bruken av vannområder i kommunen gjennom ordensforskrifter. Da må reguleringen gjøres "for å ivareta hensynet til trygg ferdsel, forsvarlig forvaltning av farvannet, miljø eller friluftsliv." slik regelverket krever.

– Kommunene kunne også før endringen fastsette lokale bruks- eller ordensbestemmelser, for eksempel med forbud mot bestemte typer aktivitet eller prioritering av ulike brukergrupper. De står likevel ikke helt fritt til å forby eller regulere vannscooterbruk gjennom slike lokale ordensforskrifter, forklarer Buanes.

Likt for alle

Havne- og farvannsloven gir kommunene rett til å fastsette lokale fartsbegrensninger innen for kommunens sjøområde, innsjøer og elver. Alle lokale fartsforskrifter må godkjennes av Kystverket før de kan tre i kraft.

Lokale fartsforskrifter må gjelde likt for alle typer fartøy, unntatt visse fartøyer under utrykning. Dermed vil regulering av vannscootere også gjelde alle andre typer fritidsfartøy.

– Kommunene kan altså ikke vedta at lokale fartsbegrensninger kun skal gjelde for vannscootere, men på den annen side vil en lokal fartsbegrensning også omfatte vannscootere, sier Buanes i pressemeldingen.

Totalforbud

Frem til 2013 var vannscootere forbudt i Norge. Norsk ornitologisk forening skriver i et brev til Rissa kommune at de ønsker et totalforbud for vannscootere i Norge, eller så strenge regler som mulig for å begrense bruken.

- Kunnskapen vi har om skadevirkninger av våre aktiviteter på naturen må tas i bruk. NOF ønsker et forbud mot bruk av vannscooter fordi kjøretøyet har en særlig negativ påvirkning på naturmangfold og på folks bruk av vår felles natur, skriver organisasjonen til Rissa kommune.

- Vi ber om at kommunen setter hensynet til naturmiljøet først i sitt videre arbeid med å regulere kjøringen med vannscooter, avslutter generalsekretæren i Norsk ornitologisk forening sin oppfordring til kommunen.

Hele Fosen

Fosen Naturvernforening ber alle kommunene på Fosen om å lage lokale forskrifter som regulerer bruken av vannscootere langs Fosenkysten, og det raskt.

- Vi vil sterkt anbefale lokale videreføringer av den nå nasjonalt utgåtte forskriftene. Da ligger formuleringene der og vi kan få raske vedtak i kommunene – til beste for klima, naturmangfold, friluftsliv, sikkerhet og støy, skriver foreningen i likelydende brev til alle kommunene på Fosen.

Naturvernforeningen mener at en av de viktigste delene av den nå opphevete nasjonale forskriftene for vannscooterkjøring er forbudet mot kjøring i verneområder og buffersonene rundt disse.

De trekker frem Rødberget marine verneområde, som ble opprettet i Rissa kommune i 2016, og Grandefjæra på Ørlandet som eksempler på hvor store huller det er i reglene etter opphevelsen av de lokale forskriftene.

I en høringsuttalelse før opprettelsen av verneområdet ved Rødberget, ba naturvernforeningen om at forbud mot vannscootere måtte inn i vernebestemmelsene for området. De siterer Fylkesmannens svar:

- «Den nåværende forskrift om bruk av vannscooter og lignende ses på som tilfredsstillende til å hindre vannscooterbruk i området, og det vil ikke bli gjort noen endring i verneforskriften»

- Her har vi et alvorlig problem. En forskrift som et stort antall verneforskrifter bygger på, blir plutselig borte, skriver Fosen Naturvernforening.

- Det for eksempel nå lov å leke seg med vannscooter i Grandefjæra på Ørland mens bruk av modellbåter ikke er lov, skriver de i brevet til kommunene.

- Konsekvensene for klima, naturmangfold, friluftsliv, støy og sikkerhet vil bli altfor store dersom dette ikke gjøres – fort, skriver foreningen i sin appell til Fosen-kommunene.