- Jeg er så glad! Etter tverpolitisk arbeid i 10 år så har vi rundet den store bøygen for tunnel mellom Garten og Storfosna. Nå klarer vi endelig å knytte øysamfunnet til fastlandet så veien hjem ikke stenger klokka ni hver kveld, sier en jublende Finn Olav Odde.

Vara-ordføreren i Ørland kommune har nettopp fått se brevet fra Vegdirektoratet til Ørland kommune som gir kommunen den nødvendige dispensasjonen for å få bygge tunnelen fra Garten på fastlandet til Storfosna.

Samarbeid

- «Vegdirektoratet kan 2 i dette tilfelle slutte seg til vurderingene som er gjort. Vegdirektoratet gir sin tilslutning til justert geometri for tunnelene», skriver Vegdirektoratet i brevet til kommunen.

Det stilles krav til at nye tunneler ikke skal ha en stigning på over fem prosent med mindre det ikke finnes andre geografisk mulige løsninger. Tunnelen til Storfosna har en stigning på 8 prosent opp mot begge utløpene av tunnelen, men får dispensasjon fra kravet.

- Dette er så bra for den videre veksten i kommunen, og selvfølgelig for øyfolket, beboerne på Kråkvåg og Storfosna. Vi har fått avslag etter avslag de siste årene, men har ikke gitt opp og jobbet videre med å dokumentere behovet og mulighetene for tunnel, sier Odde.

Han har sittet i arbeidsgruppen for tunnelprosjektet sammen med blant andre Odd Moldestad, Bjørnar Grøntvedt og tidligere ordfører Hallgeir Grøntvedt.

- Sammen med Kine Jacobsen in Sweco, som har gjort fantastisk godt utredningsarbeid for oss, har det vært et privilegium å se hvordan arbeidet har spilt oss gode sammen, slik at hele Ørland kommune får til dette etter tverpolitisk arbeid, sier Odde.

Forutsetninger

I desember i fjor vedtok Sør-Trøndelag fylkeskommune at Ørland kommune fikk overta prosjektet med å erstatte dagens ferge mellom Garten og Storfosna med en tunnel. Året før hadde fylkespolitikerne lagt prosjektet på is, men snudde etter nytt arbeid fra Fosen.

I dag er fergesambandene mellom Garten og Storfosna, og mellom Leksa og Værnes del av samme fergekontrakt som betjenes med to ferger. Fylkeskommunen vedtok at Ørland kommune får fergeavløsningsmidlene fylkeskommunen vil motta for å bytte ferge i tunnel under to forutsetninger.

Den første forutsetningen er at fergen mellom Leksa og Værnes opprettholdes. Den andre er at Vegdirektoratet gir sin tilsnutning til gjennomføringen av tunnelprosjektet.

- Vi har finansieringen av prosjektet klart. Kostnaden på tunnelen er beregnet til 308 millioner kroner. Vi må ha et slingsrinsmonn for å sikre at vi får på plass tunnelen. Derfor setter vi et tak i anbudskonkurransen på 380 millioner kroner, med et tilbud på under den kostnaden vet vi at vi ikke trenger bompenger for tunnelen, og at vi har finansieringen på plass, sier Odde.

Fra fergeleiet på Garten. Kanskje blir det bare en ferge som går herfra i fremtiden, den mellom Leksa og Værnes. Fergen til Storfosna kan bli erstattet av tunnel. Foto: Jakob Ellingsen

Sikkerhet

Den planlagte tunnellen vil ha en stigningsgrad på 8 prosent både fra begge retninger ned mot det laveste punktet som ligger 128 meter under havoverflaten.

For at tunnelen ikke blir enda brattere blir den undersjøiske forbindelsen rundt 3850 meter lang. I tillegg kommer rundt 1800 meter vei oppe i dagen.

For å gi dispensasjon fra kravet om at nye tunneler ikke har en stigning som er brattere enn 5 prosent med mindre ingen annen løsning er geografisk mulig, har Vegdirektoratet også stilt krav.

- «Statens vegvesen vil sette krav til avbøtende tiltak. Vegdirektoratet ønsker at kommunen tar med seg foreslåtte avbøtende tiltak i sin videre dialog med Statens vegvesen Region midt.», skriver Vegdirektoratet i brevet.

De avbøtende tiltakene vil ligge til grunn for at tunnelen sikkerhetskareres.

Drift

Storfosnatunnelen vil være en kommunal tunnel. Det betyr at det er Ørland kommune som vil være tunnelforvalter med ansvaret det innebærer. Selve tunnelen vil være styrt, regulert og overvåket av Vegtrafikksentralen, som ligger under Vegvesenet.

- «Det forutsettes også at det inngås en driftsavtale mellom Statens vegvesen og Ørland kommune.», skriver Vegdirektoratet til kommunen.

Vekst

I dag bor det omtrent 200 mennesker på Storfosna og Kråkvåg, som i dag må ta ferge for å komme seg til fastlandet med bil. Årsdøgsntrafikken på fergestrekningen er 88 biler i døgnet.

Det beregnes å øke til 276 biler som passerer strekningen i døgnet om 20 år, dersom tunnelen erstatter ferga.

- Arbeidet med et marint verneområde i havet rundt området, gjør at det er viktig at vi nå er på ballen slik at næringsinteresser i blå sektor blir tatt hensyn til i utformingen av vernet, sier vara-ordfører Odde.

- Med tunnel blir det ti minutter med bil fra øyene til Brekstad. Tenk på mulighetene for boligtomter, for nye arbeidsplasser i oppdrettsnæringa og vekst. Dette var det siste hinderet for tunnelen. Å komme ut av ferie og tilbake til denne nyheten, lykkefølelsen til alle de som bor på øyene vår. Dette burde være en flaggdag. Jeg gleder meg til den største salven sprenges og tunnelen tar form, sier Finn Olav Odde, som smiler bredt.

Finn Olav Odde Foto: Jakob Ellingsen