– Tjenester som omhandler utmarka er per i dag lite samordnet i kommunen og regionen, forteller Kim Roger Asphaug, som er informasjonsmedarbeider i Åfjord kommune, og del av prosjektgruppa som arbeider med utbedringene. – Det gjør at mange ikke vet hvor de skal henvende seg, når de for eksempel skal jakte eller fiske. I tillegg fins ressurser og tilbud i utmarka som er for dårlig utnyttet. Vi vil samle informasjonen om dette og gjøre det mer tilgjengelig.

Vil ha grunneierne med på laget

– Åfjord har veldig mye flott å by på. En del er allerede godt kjent, som for eksempel laksefisket, sier Hilde Haugdahl Humstad, som leder forenklingsprosjektet. – Samtidig er det ingen tvil om at potensialet er mye større. For å få gjort en kartlegging, inviterer vi grunneiere med utmark til dialog,

Man ønsker for eksempel, i samarbeid med blant annet Åfjord fjellstyre, å samle enda flere vann i fiskekortet for innlandsfiske.

– Hvis prosjektet lykkes, vil Åfjord bli enda mer attraktivt. Hvis flere kjøper fiskekortet, blir det mer penger til grunneiere og til fjellstyret. Da blir det samtidig mer penger til potten som går til kultivering av fiskevann. Det igjen gjør tilbudet mer attraktivt, både for åfjordinger og potensielle besøkende. Så dette prosjektet kan starte en positiv sirkel. Det er noe alle tjener på, fortsetter Haugdahl Humstad.

Digitale løsninger

Planen er etter hvert å kunne samle alt av informasjon på ett nettsted. Nettstedet skal blant annet inneholde et digitalt kart.

Anne-Lise Haugdahl Humstad i Åfjord Utvikling er del av prosjektgruppa. Hun tror det digitale kartet kan bli svært praktisk for dem som ønsker informasjon om lokale tilbud.

– Kartet vil gjøre det lettvint å få oversikt, både over hva som tilbys og hvor det tilbys. Trykker man på en eiendom skal man få opp mer informasjon, og en kontaktperson.  Jo mer informasjon som legges ut, jo mindre vil behovet for mer kontakt være. I så fall kan det noen ganger holde med en e-post, mens andre grunneiere kanskje ønsker mer direkte kontakt med den besøkende. Det blir et fritt valg for den enkelte grunneier.

Kompetanseheving

– Prosjektet skal også bidra til å videreutvikle lokal kompetanse både hos forvaltning, innbyggere, politikere og aktører innen reiselivsnæringa, sier Kim Roger Asphaug.

– Ikke minst skal forvaltninga av utmarka bli mer effektiv, for eksempel ved innføring av flere digitale søknadsskjemaer, i tillegg til to mobilapper. Den ene appen skal gå på registrering av motorferdsel i utmark, med andre ord en slags kjørebok for snøskuter. Den andre skal gå på registrering og presentasjon av den lokale viltbørsen. Begge deler vil spare tid og penger hos lokale forvaltere av utmark.