Flere av kommunene i Fosen har vedtatt forslaget til endringer.

Indre Fosen kommune behandlet saken i kommunestyre i mai-møtet. Der ble det enstemmig nei.

Ove Vollan (RI-H) og Erling K. Pedersen (RI-SP) fremmet forslaget: Fellesnemnda i Indre Fosen vedtar å ikke endre takst- og rabattstrukturen for Innkrevingspunktet Krinsvatnet i Rissa kommune, Sør-Trøndelag fylke. Vi er spesielt kritiske til punkt 6.

Punkt seks sier at alle lokale avtaler faller bort. Bommen på Krinsvatn ligger i Rissa kommune og i dag har personer med jord- og skogbrukseiendommer på begge sider av bommen avtaler om gratis passering i landbruksøymed.

Statens vegvesen sitt forslag til vedtak:

1. Å endre takst- og rabattstrukturen for Innkrevingspunktet Krinsvatnet i Rissa kommune Sør Trøndelag fylke i tråd med Prop. 1 S. Tillegg 2 (2015-2016) og iht. det beskrevne bompengeopplegget i dette saksfremlegget.

2. Grunntakstene for takstgruppe 1 og 2 endres i tråd med tabell 4 i punkt 4. De nye takstene blir kr. 80,- for takstgruppe 1 og kr. 192,- for takstgruppe 2.

3. Brikkerabatten for takstgruppe 1 endres til 20 % for alle avtalegrupper.

4. Det innføres passeringstak på 40 passeringer pr måned for takstgruppe 1.

5. Brikkerabatten for takstgruppe 2 faller bort.

6. Alle lokale avtaler faller bort.

7. De nye takstene prisjusteres med utgangspunkt i 1. januar 2017.

8. Takstene legges om til ny takst og rabattstruktur innen 1. juli 2017.

Likelydende vedtak?

Daglig leder i Fosenvegene, Knut Sundet, har tidligere sagt at for at endringer blant annet i bompengeinnkreving og bomplassering skal skje, må det gjøres likelydende vedtak i alle kommunene og begge fylkeskommunene.

- Gjelder dette nå også?

- I akkurat denne saken vet jeg ikke. Dette kjøres av vegdirektoratet, dette er en nasjonal sak, sier Knut Sundet.

- Små endringer

Overingeniør Kåre Inge Viken i Statens vegvesen antar at saken går videre til departementet dersom kommunene ikke er enige i forslaget vegvesenet har kommet med.

- For Krinsvatnet blir det jo små endringer i forhold til i dag, sier han.

Når det gjelder punkt seks i forslaget til vedtak fra Statens vegvesen poengterer han at det ikke gjelder lokale særavtaler.

- De vil ikke falle bort, sier Kåre Inge Viken.