1537 var det året de fleste er enige om at Norge formelt gikk over til den nye protestantiske trua slik den hadde blitt utformet av Martin Luther og hans meningsfeller. Det store reformasjonsåret ellers er 1517. Det var i alle fall dette året den tyske munken tirret på seg ledelsen i pavekirken gjennom å lansere sine 95 teser. Med åra har de fleste av disse tesene blitt godtatt av Den Katolske Kirke, men da de ble lansert brøt de med det som var god latin på den tida.

Læring

Eleven i gruppa til Strøm og hans kollega Jon Pettersen har altså fått en god dose historie gjennom arbeidet. De har intervjuet flere fagfolk om hvordan det så ut på Austrått den tida, og resultatet er modellen. Borgen som er på modellen skiller seg noe fra den borgen vi kjenner av i dag, og dette er noe de har gravd fram gjennom undersøkelsene de gjorde i forkant av bygginga av modellen.

– Historie er bare ett av fagene de får inn gjennom dette, men ikke minst har de fått lære mye matematikk, sier Strøm.

Samfunnsliv

Ved sia av modellbygginga har elevene syslet med mange gjøremål i løpet av skoleåret. Et av dem er å snekre humlekasser som de selger. Disse selger de gjennom en elevbedrift som de har etablert. Midlene de tjener går til å betale e ekskursjon til Trondheim hvor de blant annet skal besøke vitenskapsmuseet og museet på Sverresborg.

– I produksjonen har de lært både matematikk og naturfag. Gjennom dette arbeidet har de også skjønt at matematikk ikke bare nyttig, men det er også et praktisk fag, sier Strøm.

Adrian Ellingsen har hatt hand om økonomien i elevbedriften. Han er deres salgssjef. Gjennom arbeidet har han både fått bruk for prosentregning i tillegg til den vanlige regninga.

– Her har de fått med seg en dose økonomi og samfunnsfag. For eksempel er det ikke alle som er like lette å få til å betale for seg, sier Strøm og gløtter skjelmsk bort på eleven.

Vaffelmøter

Hver torsdag har gjengen vaffelmøter der de diskuterer hva de skal gjøre i uka som kommer. Hver morgen starter de dagen med et møte der de legger strategier.

Produksjonen av humlekassene har de fått låne utstyr til av SAVA i Bjugn.

– Vi har hatt et veldig godt og fruktbart samarbeid med dem, sier Strøm.

Strøm forteller at den eksterne læringsarenaen har levd på nåde, men de håper at tiltaket fortsatt får eksistere i framtida også.

– Tilbakemeldingene fra foreldrene er i alle fall gode, og det er en god motivasjon for oss som jobber med dette, sier Strøm.

Gjennom grundig research har elevene funnet ut hvordan borgen og området rundt så ut rundt 1537. Foto: Snorre Berg