Hele strekningen vil nå kunne få tillatt akseltrykk på 10 tonn, slik som næringslivet i området lenge har etterlyst.

Fylkestingspolitiker Liv Darell (Sp) har vært pådriver for vedtaket og stilte i februar spørsmål om oppgradering av denne veien i komité for Infrastruktur. Svaret hun fikk var at det ikke var avsatt eller prioritert penger til forsterkning/utbedringer av denne veien verken i Handlingsplan for 2017-2020 eller i vedtatt forsterkningsplan.

Fjorårets overskudd

Gjennom aktivt arbeid inn mot sine fylkestingsgrupper har representantene fra Rissa nå fått gjennomslag for sitt forslag. Da fylkestinget denne uka behandlet fjorårets regnskap ble fire millioner av fjorårets overskudd vedtatt disponert til utbedring av strekningen.

Forslaget ble fremmet av Kirsti Leirtrø på vegne av Ap, Sp, Krf, SV og Miljøpartiet de grønne.

Hele veien

Veistrekningen Rørvik-Stadsbygd er en av delepakkene til Fosenvegene. Denne planen inneholder imidlertid ikke oppgradering av veiens bæreevne på strekningene Rørvik - Vemundstad og Stadsbygd kirke - Itab.

- Det hjelper lite å oppgradere veien til å tåle høyere akseltrykk bare midt på strekningen. Dagens vedtak er derfor svært viktig for å legge forholdene til rette for næringslivet på Stadsbygd, sier Liv Darell.

Bæreevnen på veien er i dag slik at maksimalt lovlig akseltrykk er åtte tonn. En utbedring av strekningen til å tåle 10 tonn akseltrykk vil medføre enklere og billigere transportløsninger for bedriftene i området.

- Betyr mye

Tone S. Nyeng fra Arbeiderpartiet er svært fornøyd med at posisjonen hørte på argumentasjonen og innså hvor håpløs den planlagte løsningen var.

- Vedtaket betyr mye for utvikling av Stadsbygd sentrum, påpeker hun.

- Nå venter vi bare på at Fosenvegene får på plass planene for utbedring av den øvrige delen av strekningen, sier Liv Darell og legger til at de gjennom dette vedtaket viser at næringslivets behov tas på alvor.

Planen er at oppgraderingen skal skje i løpet av sommeren.