Det var Olaf Engvig som tilbød museet å få båten som han kjøpte i 1976. Selv om den nå er i datterens eie, var de enige om at museet burde få den.

I vikingense spor

- Jeg har seilt 3800 nautiske mil med «Hitra». Sist jeg brukte den var for 10 år siden. Da seilte vi til Lysøysund med den, forteller Engvig.

Sammen med familie og venner har Engvig seilt på noen av vikingenes reiseruter med «Hitra». Han har vært innom åtte ulike land med båten på turen Nordsjøen rundt, uten klokke, kart og kompass.

På seglturen til York var den engelske kanalen den største utfordringen på grunn av enorme bølger fra stor ferjer. Et problem vikingene ikke hadde, konstaterer han i boka «Viking to Victorian» som han har skrevet.

Borgfjord hiver seglet ombord. Foto: Sigrun Overland

Fyring

Båten er en fyring og den ble opprinnelig brukt til blant annet skreifiske.

- Og så brukte de den til å hente potet på Frosta, opplyser Engvig

Den er 29 fot har 14 kvadratmeter råsegl og ti årer.

- Den seiler utrolig bra, kan Engvig fortelle.

Kua trampet hull

Båten er i forbausende god stand.

- Det er kun ett bord inne i båten som er trampet i stykker. Det skjedde da ei ku skulle fraktes til en okse. Så kom det en stor bølge som følge av at en dampbåt passerte og dermed slo kua seg vrang og trampet i stykker et bord, forteller Engvig.

Einar Borgfjord og Olaf Engvig. Foto: Sigrun Overland

Einar Borgfjord har tidligere vært og sett på båten og tatt mål av den for å lage en kopi. Det var i 1991. Nå får museet altså originalen.

- Unik

- Denne vil få plass på et podium på museet. Det er unikt at en så gammel båt er i så god stand. Og så kommer den fra en av de mest kjente båtbyggerfamiliene i Åfjord, Haarstadslekta. Det kan hende Jakob Aasan (Pinadø med litlfoten) sin båt er eldre, men den er restaurert mange ganger, så denne blir unik, sier Borgfjord.