– Det føles veldig godt at trafikksikkerhetsutvalget bringer saken videre til Vegvesenet. Jeg håper vi har en god sak, sier Thor Edvard Fjellheim.

Han skrev brev til trafikksikkerhetsutvalget om trafikksituasjonen på Brandvikveien, som i dag har 80-sone.

Ønsket er å sette fartsgrensen ned til 60 kilometer i timen på veistrekningen.

Skolebarn

Trafikksikkerhetsvalget har etter brevet fra Fjellheim sendt en søknad til Vegvesenet om å sette en særskilt fartsgrense på strekningen av Fylkesvei 115 fra Mølnargården til Brandvik, som heter Brandvikveien.

I søknaden påpeker trafikksikkerhetsutvalget at det er ca. 15 skoleelever og barnehagebarn som har sin skolevei og må ferdes på strekningen der bilene i dag holder 80 kilometer i timen.

– Det har vært stor tilvekst i området og mange barnefamilier har flyttet inn. Barna går av og på bussen langs veien på flere steder og må gå langs veien der man kan kjøre i 80 i dag, sier Fjellheim.

Underskriftskampanje

På en ettermiddag fikk Fjellheim nesten 40 underskrifter fra andre som bor langs veien til støtte for forslaget om å senke farten langs veien.

– Jeg gikk fra hus til hus for å gjøre litt research en ettermiddag. Det kunne sikkert vært minst det dobbelte bare hos de som bor i området, sier Fjellheim.

Fjellheim sier flere andre også har pratet med kommunen og Vegvesenet tidligere for å se hva som kunne gjøres.

– Jeg fikk inntrykk av at det har vært samtaler uten formell oppfølging. Jeg synes det var på sin plass å sende et brev for å prøve å få i gang en prosess, sier Fjellheim.

Økende trafikk

I brevet til politikerne i Bjugn, som også sendes videre til veimyndighetene, skriver Fjellheim at trafikken i området er økende.

Han skriver at den militære trafikken i tilknytning til øvingsaktivitet ved Tarva skytefelt og personelltransport til Dybfest fergekai har vært merkbart økende.

I tillegg skriver Fjellheim at satsning på havbruk og økt bosetting i området gjør at flere bruker veien enn før.

– Jeg håper vi kan hjelpe bilførere med å velge en mer passende fart på svingete vei der skolebarn og andre ferdes, sier Fjellheim

Antall avkjørsler

Eirik Jølsgård er leder for plan- og trafikkseksjonen i Vegvesenet i Sør-Trøndelag. Han sier Vegvesenet vil behandle saken så raskt som mulig, men at det i en del saker kan ta litt tid å få innspill i høringer der man ønsker å endre fartsgrense.

– I Vegvesenet ser vi på om veistrekningen tilfredsstiller kriteriene for å sette en særskilt fartsgrense. Det som er viktig der er antall avkjørsler. Så snakker med kommunen og politiet om veistrekningen og hvilken tilrådning de har, sier Jølsgård.

Forsvarlig

I Norge har vi generelle fartsgrenser der ingen særskilt fartsgrense er satt. I tettbygde strøk er den generelle fartsgrensen 50 kilometer i timen, mens den er 80 utenfor tettbygde strøk.

Jølsgård forklarer at det er forholdene på veien som avgjør den reelle fartsgrense på en veistrekning.

– Man må kjøre aktsomt etter loven. Om det ikke er mulig å kjøre forsvarlig i mer enn 50 kilometer i timen på en streking er det fartsgrensen der. Om man setter opp en særskilt fartsgrense på en strekning skal det etter ideelle kjøreforhold være tilrådelig å kjøre så raskt hele strekningen, sier Jølsgård.

Falsk trygghet

Jølsgård sier det ikke ar uvanlig at saker der nye fartsgrenser kommer på plass er et resultat av at trafikksikkerhetsutvalg eller enkeltpersoner tar direkte kontakt. Han sier saksbehandlingen er viktig for at særskilte fartsgrenser er med på å gjøre veiene tryggere.

– Det oppstår falsk trygghet om man setter opp en særskilt fartsgrense som ikke passer med strekningen. De som går langs veien kan tro hastigheten er lavere og oversikten bedre for kjørende enn den reelle hastigheten de holder vil tilsi, sier Jølsgård.

3,2 kilometer

Veistrekningen langs fylkesveien Fjellheim og trafikksikkerhetsutvalget ønsker 60-sone på er rundt 3,2 kilometer lang. Det tar cirka to minutter og 25 sekunder å kjøre strekket når man holder en fart på 80 kilometer i timen. Dersom fartsgrensen endres til 60, vil det ta rundt 45 sekunder lenger å kjøre strekningen.

Jølsgård i Vegvesenet sier det viktigste er at folk kjører etter forholdene. Det er ikke sikkert det vil være forsvarlig å kjøre i 80 mot Brandvik og det vil heller ikke være lov å kjøre så fort hvis det ikke er forsvarlig.

– Jeg håper bare vi blir hørt og at farten senkes, sier Thor Edvard Fjellheim.