For å illustrere hva dette betyr sier lederen for NAV Indre Fosen, André Sagmo det slik:

- Vi skal gjøre det bankene gjorde for mange år siden. Det er nesten ingen som betaler regningene sine over skranken i banken lenger. De aller fleste kommuniserer via nett. Noe også majoriteten av NAV-brukerne ønsker å gjøre, sier han.

Ved å få flere over på nett vil NAV-ansatte frigjøre tid til å bruke på dem som virkelig trenger det.

Prioriterte grupper

- Vi får stadig mer å gjøre, blant annet for flyktningene. Så har vi ungdom. Det er bekymringsfullt at så mange faller utenfor arbeidslivet, sier fylkesdirektør i NAV, Bente Wigum.

Hun mener framtidens NAV nå blir mer fleksibel, mer på nett og mindre besøk på NAV-kontorene.

- Vi skal bli mer mobile. Det er den retningen vi har fått beskjed om å gå. Jeg kan da ta med meg min bærbare pc og møte brukeren på arbeidsplass og andre arenaer der han er, forklarer Sagmo.

Kompliserte saker

Mye av det vi forventer at NAV skal kunne svare oss på er komplisert. Et eksempel kan være hva vi kan forvente å få i pensjon, eller hvordan en uføretrygd vil påvirke økonomien.

- Vi skal veilede kundene over til riktig arena for å få riktige svar på sine spørsmål, sier Wigum.

Mer robuste

Sagmo påpeker at mange NAV-kontor er små med få ansatte, men det forventes at de skal kunne svare på så mye forskjellig.

- Vi må bli mer robuste. Et kontor med 15–20 ansatte vil kunne etablere et fagmiljø. Vi trenger større fagmiljøer. Det er ikke så viktig hvor et NAV-kontor ligger, det er viktigere at vi kan møte brukeren der han er, mener Sagmo.

Framtidas behov

Rissa har det største NAV-kontoret i Fosen med totalt 12 ansatte. I Leksvik er antallet 4,5 ansatte.

For noen år siden var kontoret i Rissa åpent fra ni til tre, fem dager i uka. Nå er det åpent fire timer, tre dager i uka.

- Vi tenker nå over hva som er behovet framover. Nav.no og NAV kontaktsenter kan gi svar i 90 prosent av henvendelsene som kommer til oss i dag. Slik jeg ser det er det aller viktigste for oss å frigjøre tid til saksbehandling for dem som virkelig trenger det, sier Sagmo.

- Må tenke kreativt

Wigum påpeker at dagens NAV-brukere også er mer interessert i å få være med å bestemme i egen sak.

- Det er veldig lite lukrativt å være på stønad i forhold til å ha en jobb. Vi må tenke mer kreativt i forhold til å få folk i jobb. Være mer jobbspesialister for å hjelpe blant annet folk med nedsatt arbeidsevne til å kunne jobbe noe, sier hun.