Vår gruppe er en tverrpolitisk gruppe som skulle jobbe med saken inn mot Sør Trøndelag Fylkeskommune (STFK) og AtB. STFK, AtB, Fosen Næringshage, Ørland Kommune og undertegnede var tilstede på det første møtet på Brekstad. Senere har Ørland Kommune, Ørland Næringsforum og undertegnede vært i Trondheim og hatt møter med STFK. Det har vært mange innspill og heftige diskusjoner. Gruppen har også hatt et møte med Kirsti Leirtrø fra STFK. Videre har Ørland Kommune, Fosen Næringsforum og undertegnede vært på Stokkøya og møtt Fylkesordfører Tore O. Sandvik. Vi er for tiden ca 3250 medlemmer av gruppen.

Helt siden de 2 «baljene» (MF Ytterøyningen, MF Frafjord) tok over fra 1. januar 2015 har det vært masse kanselleringer i sambandet, og ikke mindre enn ca 80 kanselleringer til sammen i de 2 første månedene. Erfaring viser at ved kulings styrke så sliter begge fergene med å legge til ved Valset. MF Ørland gikk sågar i storm og opp mot orkan. Begge de små «baljene» er også urolig til havs, og det er mange rapporter om sjøsyke ved kulings styrke.

Gruppen er glad for å ha fått gjennomslag for noen av sine krav med hyppigere avganger med B-ferja. Men enda er det svært mye igjen før vi er fornøyd. Vi er ikke fornøyd med at:

AtB setter inn fergemateriell som er i så dårlig forfatning at det er fare for liv og helse. Det var en stygg sak i sommer med muggsopp og fare for sykdom blant besetningen. De valgte å ta inn på hotell fremfor å sove ombord.

MF Frafjord er opprinnelig bygd med hovedmaskineri på 1300 HK og marsjfarten er 12,5 knop. Vår forståelse er at motorkraften er er nedgradert slik at man unngår krav til maskinistsertifikat ombord. Det holder med en såkalt «motorpasser». Det er hevdes at ferga vil klare værforholdene og manøvrering inn/ut fra Valset hvis den hadde utnyttet hovedmaskinen for fullt. Det ikke utnytte kapasiteten på fergemateriellet, spesielt når det rammer kundene indirekte i form av lavere regularitet, er ikke en situasjon vi kan akseptere.

MF Frafjord er også meget dårlig at toalettforhold, spesielt for de med funksjonshemming. Flere har rapportert at de ikke kunne komme seg på WC. Dette er ikke akseptabelt ut fra verken e bruker- eller samfunnsperspektiv

Midlertidig B-ferge er MF Stallovare. Den har fått skiftet hovedmaskineri flere ganger. I dag står det en hovedmaskin på 2400 hk og marsjfart på 16 knop. Den har maskinkraft nok og er en bedre ferge enn Frafjord på flere måter, herunder med heis og bedre toalettforhold.

Under møtene har undertegnede hatt flere hatter, Jeg er meteorologikonsulent ved Værtjenesten på Ørland og vet hvilke vinder som blåser til en hver tid, og jeg har vist blant annet at det blåser i gjennomsnitt liten kuling hver 3. dag på Ørland. Jeg også vært med fra Ørland Høyre som den tverrpolitiske representanten, i tillegg til å være aksjonsleder.

Ørland Kommune har heller ikke hatt nok trykk inn mot Sør Trøndelag Fylkeskommune og AtB. Kommunen kunne også tatt kontakt og samarbeidet med Bjugn og Agdenes for å få et bredere engasjement inn mot STFK. Det holder ikke med ord at det skal ordne seg, her må det sterke ord og handling til.

Vi mener heller at STFK ikke har fulgt opp lovnader om at på båt, fly og ikke minst fergedriften skulle dimensjoneres ifm kampbasevedtaket. Det argumenteres med at vi har et annet fergesamband lenger i fjorden som det er ledig kapasitet på. Dette er ikke en holdbar argumentasjon. For det første er det kortere og billigere og mindre CO2 utslipp ved å kjøre Brekstad-Valset fremfor Flakk-Rørvik. Tenk hvor mye som slippes ut i bakkene opp og ned i Skaugdalen, samt Vanvikbakkene.

I møtene med Fylkeskommune har vi fremmet krav om ferge på størrelse med MF Ørland. Helst 2 stk, men vi mener å kunne akseptere en stor(minst 50 PBE) og hadde f.eks Ytterøyingen som B-ferge. Dette har vi lokalt vært tverrpolitisk enige om med støtte fra Ørland Næringssforum.

Imidlertid skjer det lite. Fylkeskommunen er i sommer gjort oppmerksom på flere store arrangement på ytre Fosen, hvor det ble varslet stor trafikk, men uten at det er tatt grep. uten det skjer mye. Eksempelvis minnet vi Fylkesordfører Sandvik i god tid pr sms om at det var forventet stor trafikk ifm Ørland Sparebank Cup siste helga før skolestart. Vi fikk ikke svar. Dette til tross for at vi spådde kaos hvis vi ikke fikk større kapasitet. Kaos ble det. På søndag var alle filer ved fergeleiet på Brekstad fylt opp tidlig på dagen. I tillegg sto biler i kø i Brekstadgata, ned mot Felleskjøpet og i bakken opp mot Helsesenteret (bilder er vedlagt dette skriv). Ikke uventet kom det inn masse klager på fergedriften fra de tilreisende.

AtB har ikke levert transporttjenester i denne sakn. Vi oppfordrer AtB til å analysere og se om det kan være andre og bedre måter å administrere fergedriften på. AtB er en alt for stor utgiftspost for STFK og bør legges ned eller omstruktureres hvis bedring ikke skjer. Vi kan ikke akseptere at det vises liten  handlingsvilje i kommune, fylket og AtB. Samtlige parter må skjerpe seg å se at dette er problem som vokser og vokser. Vi gruer oss allerede til høst og vinter med flere hundrede kanselleringer. Sambandet Brekstad - Valset er satt flere 10-år tilbake i tid med disse «baljene»!

Avslutningsvis, all ære til besetningen på fergene. De gjør så godt de kan, men har beklageligvis ikke bedre ferjemateriell å utføre jobben med.

Thor Bretting

Meteorologikonsulent ved Værtjenesten på Ørlandet

Aksjonsleder for en god fergeforbindelse Brekstad-Valset

Listekandidat Ørland Høyre