Det prioriteres å oppgradere 15 tunnelerfor å øke sikkerheten.  Det kommer fram iStatens vegvesens handlingsprogram for 2014-2017, som er sendt til uttalelsehos fylkeskommunene i dag.

Prioriterertunneler

De neste fire årene prioriterer Statens vegvesen å bruke 400 millionerkroner på å oppgradere sikkerheten i 15 tunneler i Midt-Norge. Mye av arbeidetsom skal gjøres er tekniske oppgraderinger. De vil være viktige forsikkerheten, men ikke nødvendigvis være synlig for trafikanten.

- Vi prioriterer tunneler høyere enn annet vedlikehold for at deskal oppfylle EUs tunnelsikkerhetsforskrift innen 2019, slik kravet er, sierfungerende regionvegsjef Kjetil Strand i Statens vegvesen Region midt.

Investeringer

Det skal investeres 9 milliarder kroner i vegnettet i Midt-Norgede neste fire årene. Av disse er 2,5 milliarder kroner bompenger.  Flere viktige prosjekter starter opp ifireårsperioden:

* Vindalsliene-Korporals bru (E6 Ulsberg-Melhus)

* E6 Jaktøya-Klett-Sentervegen

* E39 Betna-Stormyra

* Rv. 70 Tingvoll-Meisingset

* E136 Oppland grense-Rødstøl (Brustulia) og skredsikring avDølsteinfonna og Fantebrauta i Romsdalen

* Oppstart på bypakkene i Ålesund, Molde og Kristiansund  Detskal bygges 10 km midtrekkverk på E6 i Nord-Trøndelag

* E14 Forra bru

Ferjefri E39

De neste fire årene er det satt av 163 millioner kroner til åplanlegge opprusting og fjordkryssinger på E39 i Midt-Norge.  - Det betyr at vi starter planleggingen for åkrysse Romsdalsfjorden og vi har som mål å starte planleggingen også av Halsafjorden,sier Strand.

Mer penger ut på vegen

Statens vegvesens effektiviseringsprogram forplikter etaten åspare 10-15 prosent av internkostnadene innen 2023. Disse pengene skal brukestil fornying av vegnettet. Dette skal bidra til å stoppe forfallet i første delav transportplanperioden (2014-2023).