Utenfor kysten av Finnmark 29. oktober tok norske F-16-piloter bilder av et nærgående russisk SU-34 Fullback jagerfly.– Flytypen har vært observert og identifisert av andre NATO-land andre steder tidligere. Men vi har aldri sett dem i nordområdene og utenfor kysten av Norge før, sa Brynjar Stordal, pressevakt i Forsvarets operative hovedkvarter, til VG, som først omtalte bildene.Tilnærmet normalsituasjonOgså i tiden etter hendelsen i slutten av oktober har det vært flere utrykninger med NATOs beredskapsfly. Hittil i år (3. desember) har det blitt gjennomført 43 scrambles (utrykninger) og 69 identifiseringer i internasjonalt luftrom utenfor norskekysten. I 2013 var det 41 utrykninger og 58 identifiseringer. I 2012 var tallet 41 utrykninger og 71 identifiseringer.Forsvaret presiserer at dette er betydelig lavere tall enn på 80-tallet. Da ble det foretatt opptil 600 identifiseringer årlig.– Situasjonen i nordområdene i dag er tilnærmet normal, sammenlignet med de siste årenes aktivitet. Dette til tross for den spente situasjonen som har utviklet seg mellom Russland og NATO, sier generalløytnant Morten Haga Lunde, sjef for Forsvarets operative hovedkvarter, i en uttalelse.– Tokt helt ned mot Portugal«De siste ukene har både norske og utenlandske medier fokusert på økt russisk flyaktivitet. Dette reflekterer imidlertid forhold i andre operasjonsområder enn i nordområdene. Forsvaret har fulgt aktiviteten utenfor norskekysten gjennom flere år, og både flymønster og materiell som russerne bruker, er kjente for våre styrker», skriver Forsvaret.

Jagerflyet til venstre, et russisk SU-34 Fullback, var synet norske piloter møtte utenfor Finnmark-kysten i slutten av oktober. Det norske F-16-flyet (bildet) er en del av QRA-beredskapen i Bodø. Beredskapen går blant annet ut på å avskjære og identifisere nærgående russiske jagerfly. Foto: Forsvaret (NATO, QRA Bodø)