- Vi leverer tavlene til to ferger som skal inn i to ferger på Themsen i London. Det er Norwegian Electric Systems som har kontrakten, og vi er en underleverandør til dem. Produksjonen starter her i lokalene på Brekstad og fyller opp mye av plassen her frem mot leveranse i oktober, sier Erlend Langstrand, som er daglig leder i Clean Marine Switchboards.

I mai flyttet den ny-oppstartede bedriften Clean Marine Switchboards inn i lokaler på Brekstad. Fra 1. august er totalt 8 ansatte på plass og produksjonen for å levere sikringsskap og strømtavler er i gang.

Båtelektronikk

Langstrand og Marius Dyrseth er gründerne bak bedriften. De har fått med seg en investor fra Trondheim på eiersiden for å finansiere oppstart av bedriften. Bedriften designer og leverer elektriske tavler rettet mot den maritime sektoren og også hybride driftssystemer til fartøy på mellom 10 og 40 meter.

- I elektrobransjen rettet mot den maritime sektoren har det ikke vært så store endringer fra utstyrleverandører. Vi så i våre tidligere jobber i den marine sektoren at det var mulig å endre produksjonen av elektriske tavler for å gjøre dem mindre ved bruk av software heller enn fysiske kabler og koblinger i tavlene, sier Langstrand.

Han forklarer at man kan sammenligne elektriske tavler som styringssystemet for motorer i biler: Systemene for å gasse, brense, styre, baterier og liknende. En stor forskjell fra biler til båter er kraften som utvikles.

- Om man feilgirer, eller må bremse brått følger det større konsekvenser med på en båt. Derfor har man back-up systemer for det meste og et større elektronisk system, sier Langstrand.

Programmering til produksjon

På Brekstad er nå to dataingeniører på plass for å skrive programvaren til apper og digitale verktøy for å erstatte deler av store skap med elektriske komponenter og ledninger med elektroniske oppdateringer.

Vegg i vegg er produksjonslokalet der de elektriske systemene bygges.

- Her er veien fra design til produksjon et par meter. Vi kan gi forslag til forbedringer begge veier hele tiden. Det er en stor fordel i forhold til å ha en produksjonsfabrikk et annet sted, sier Langstrand.

En fullskala testlab for systemene i hybridbåter med batteri, motor og de elektriske systemene skal på plass for å ha muligheten til å prøve ut forbedringer kontinuerlig.

- Vi får testet ut og verifisert ytelsen og design som lages i rommet ved siden av. Vi kan også bruke testlaben til å simulere situasjoner rederier ønsker å få prøvd ut. Det er en stor fordel for oss å få samlet alt under samme tak, sier den daglige lederen.

- Vi konkurrerer ikke på pris mot Kina, Polen og Romania på billig arbeidskraft, men på å bygge smartere. Det er det vi skal vinne kontrakter på, fortsetter han.

Daglig leder i Clean Marine Switchboards, Erlend Langstrand i bedriftens møterom. I bakgrunn ser vi produksjonsområdet. Foto: Jakob Ellingsen

Hybridbåter

I tillegg til å levere elektriske tavler, har bedriften et annet satsningsområde. Det gjelder hele det elektroniske systemet for hybride løsninger slik at en båt kan gå på både strøm og diesel.

- Det er flere tusen rene dieselbåter som er mellom 10 og 40 meter i maritim sektor og havbruksnæringen. På land er jobben med å bytte fra rent diesel til hybridløsninger kommet ganske langt. Lokalt ser vi at sektoren er i endring der. Man er i ferd med å bevege seg mot hybridbåter, sier Langstrand.

Han forteller at bedriften har regnet mye på nedbetalingstiden for båter innen for havbruksnæringen. En vanlig båt til bruk i oppdrett drives i rundt sju år. For en dieselbåt er nedbetalingstiden mellom to og tre år, forteller Langstrand.

- For hybridbåter i dag er nedbetalingstiden rundt 10 år. Da er det ikke økonomi i å kjøpe båtene selv om drivstoffkostnadene er lavere med en hybrid. Vi tror vi kan kutte kostnadene gjennom våre systemer slik at hybridbåter av denne størrelsen som det bygges mange av i Midt-Norge lønner seg, sier han.

Lokasjon

Plasseringen ytterst på Fosen er ikke tilfeldig. Brekstad ligger i nærheten av Hitra, Frøya, Valsneset og de store oppdrettsaktørene i området. Marine Harvest, Lerøy og andre store bedrifter Clean Marine Switchboards håper å levere sine tavler til i fremtiden.

- Det er her det skjer innen havbruk. Vi ligger midt i smørøyet. Myndighetene har tatt steg for å få ferger til å gå på renere systemer. Om de gjør det samme rundt fiske kan de endre arbeidsmiljøet om bord og samtidig redusere utslipp betraktelig, mener Langstrand.

Seks av de åtte ansatte i bedriften bor på Brekstad, mens to pendler.

- Marius Dyrseth flyttet over fjorden til Brekstad sammen nå nylig. Blant oss ansatte har eller tar alle på design- og programmeringssiden mastergrad som ingeniører. I produksjonen har alle fagbrev og har eller holder på å fullføre teknisk fagskole. Når bedriftens kjerne er mer etablert kan vi få på plass lærlinger, sier han.

- Det er artig å etablere en teknologibedrift i Brekstad. Dem er det ikke for mange av.

Design, programmering og produksjon er tett på hverandre. Testlaben skal på plass på den andre siden av glassrutene. Foto: Jakob Ellingsen

Nisje

Store aktører som Siemens, ABB og Norwegian Electric Systems jobber med hybride løsninger for store båter. Derfor ønsker ikke ørlandsbedriften å konkurrere om å levere elektriske tavler og sikringsskap til de aktørene som underleverandører på den ene siden, samtidig som de konkurrerer mot dem om hybride løsninger på den andre.

- Vi sikter inn mot båtene fra 10 til 40 meter så vi unngår den miksen. Vi spesialiserer oss. Det bygges mange nye båter i den størrelsen. Vi har fått kontrakter med totalverdi på flere millioner kroner så langt. Vi er i forhandlinger om flere andre store kontrakter, sier Langstrand.

Clean Marine Switchboards har gjort styrevedtak på å anskaffe større lokaler i løpet av de neste to årene.

- Om vi lander kontrakter vi forhandler om, ser vi for oss å øke antall ansatte ganske mye fra nyåret om ikke før. Dette er en spennende fase for oss, sier gründer Erlend Langstrand der han står ved arbeidet med en ombyggingsjobb der en oljetanker skal ha på plass en ny tavle.

Etter planen sendes tavlen fra Fosen på fredag før nye prosjekter står for tur.