– Dette er et must enkelte steder i Bjugn. Det er mange hus som ikke er tilknyttet vann-nettet og som ligger avsides, der vi ikke har tilgang til kum eller hydrant. Det er begrenset hvor langt vi kan legge slanger, sier nytiltrådt beredskapsleder i Fosen brann- og redningstjeneste (FBRT), Bernt B. Lein.

– Veldig bra

Han forteller at tankbilen nylig ble satt inn i beredskap og står klar med 17 000 liter vann. Til sammenligning har en ordinær brannbil plass til mellom 2 500 og 3000 liter vann, som ifølge Lein blir oppbrukt på få minutter. De største brannbilene på flystasjonen har en kapasitet på 10 000 liter, opplyser beredskapslederen.

– Det er veldig bra for Bjugn og omegn å få en sånn ressurs, mener Bernt B. Lein.

Melkebil

Tankbilen som nå er satt i beredskap overtar for en gammel traver.

– Vi hadde en tankbil fra før, men den var gammel og gikk nesten ikke i oppoverbakker. Den er oppbrukt.

I stedet er det en ombygd TINE melkebil fra 2009 som nå skal sørge for tilstrekkelig vann i slokningsarbeidet. Tankbilen har påmontert blålys og fungerer som et utrykningskjøretøy.

– Det er ganske vanlig å bygge om melkebiler. Kjøper man ny blir det en helt annen pris, sier Lein, som forteller at den gamle tankbilen også var en tidligere melkebil.

Stor og tung

FBRT betalte én million kroner for den nye ressursen. Hadde tankbilen vært flunkende ny, ville prislappen vært tre millioner kroner.

Selv om doningen allerede er satt i beredskap, blir det en del testkjøring framover.

– Man vil nok se tankbilen ute og kjøre i ukene som kommer. Dette er en stor og tung bil, som man må øve på å kjøre, avslutter Bernt B. Lein.

Les også: Tankbil som veltet var fullastet med 30 000 liter melk

Ser du nøye etter kan TINE-logoen skimtes bak den nye skrifta. Foto: FBRT
Beredskapsleder Bernt B. Lein. Foto: Magnus Okstad