- Vi taper cirka 2,7 millioner kroner per år på at elbilistene ikke betaler bompenger, sier daglig leder Sundet.

- Bør betale

Veiprosjektet Fosenvegene har en kostnadsramme på 1,8 milliarder kroner. 75 prosent av kostnadene finansieres ved hjelp av bompenger. Siden 2012 har selskapet krevd inn bompenger på tre innkrevingspunkt: Flakk – Rørvik, Krinsvatn og Brekstad – Valset. Elbilistene betaler ferjebilletten, men altså ikke bompenger. Ifølge den ferske årsmeldingen fra Fosenvegene er elbiltrafikken stadig økende.

- Mener du elbilister bør betale bompenger som alle andre?

- Ja. Jeg mener de også må betale. Nå blir det alle andre som må betale for elbilpasseringene. Elbilistene sliter like mye vei som andre. Men jeg må selvfølgelig forholde meg til hva Stortinget har bestemt, svarer Sundet.

Tror ikke på miljømotiv

Illustrasjonsbilde av elbiler. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

- Det at elbilister ikke betaler bompenger gjør kanskje at flere velger elbil som er mer miljøvennlig?

- Om det hadde vært slik at alle som kjørte elbil, var miljøbevisste, så hadde det vært kjempetopp. Men når man kjører en Tesla til én million med piggdekk så kan jeg ikke se noe særlig miljøhensyn.

- Det er nok for det meste andre motiver som gratis parkering og at man slipper å betale bompenger, som gjør at mange velger elbil. Jeg er opptatt av å ta vare på miljøet jeg, men det kan være mange andre måter å gjøre det på.

- Tror du det blir en endring slik at også elbilister må betale bompenger?

- Jeg tror nok det. Trondheim kommune har endret slik at elbilister også må betale parkering nå, påpeker Sundet.

Elbiltrafikken

Så mange elbiler passerte de forskjellige innkrevingspunktene i fjor:

Flakk – Rørvik: 38 466

Krinsvatn: 15 389

Brekstad – Valset: 4018