Sjåføren ble bedt om å stoppe og fikk ikke plass på ferga. Dette til tross for at det var masse ledig plass.Ifølge driftssjef i Fjord1, Oscar Bergheim, har selskapet en god forklaring på de mange «frakjøringene».– Selv om tankbilen på bildet hadde blitt dirigert en halvmeter til venstre, noe som hadde gitt mye plass, er det likevel ikke tillatt for biler å stå til høyre for tankbilen, forklarer Bergheim.SkumsonerDet begrunner han med at tankbiler og andre kjøretøy som har farlig gods skal stå i noe som heter «rød sone». – Når sonekravet skal ivaretas, er det i dette tilfellet ikke plass til kjøretøy til høyre for tankbilen. Vi har oppmerket «farlig last-soner» på dekk. På de fleste ferger er det foran eller bak. I sonene er det laget til faste skumkanoner som kan skumme ned området raskt og effektivt i tilfelle en hendelse skulle oppstå, sier Bergheim.Betaler ikke for to plasserPå enkelte ferger er det også mulig å åpne baugen og rulle kjøretøyene ut på sjøen.– Det er fullt mulig å gjøre, men det er ikke en del av sikkerhetsopplegget vårt, forteller Bergheim.– Må tankbilene betale for den tomme plassen?– Nei. Dette er av sikkerhetsmessige årsaker, så kjøretøyene betaler kun for lengden.Les også: Se hvorfor Flakk - Rørvik ble kansellert i morgentimene

Oscar Bergheim, driftssjef i Fjord1. Foto: privat