To nye elektrisk drevne ferjer skal inn på sambandet Brekstad – Valset, og to nye batteriferjer på sambandet Rørvik – Flakk. I denne forbindelsen trengs det også ny infrastruktur.

Revolusjonerende

Fylkesdirektør for samferdsel Erlend Solem er meget entusiastisk i sin omtale av den innovative teknologien som nå skal i bruk på Fosen.

– Dette prosjektet er det første i sitt slag her i landet, forteller han. – Hybridferjer har aldri før vært i drift i Norge, og nå kommer det altså fire slike til Fosen. Det er et veldig spennende prosjekt, som vil gi en enorm klimaforbedring for hele fylket. Vi får med dette redusert CO2-utslippene med ca. 10.000 tonn årlig. De samlede transportutslippene for fylket ligger på rundt 50.000 tonn, så her snakker vi altså om en reduksjon på hele 20 prosent.

LES OGSÅ: Her er de nye ferjene

Ny kai i Rørvik og på Brekstad

Det aller viktigste med utbedringen vil bli byggingen av en andre kai i Rørvik, mener Solem. – Dette sikrer oss mot eventuelle uhell som kunne ført til stenging av den kaia som allerede er der. Noe slikt ville rammet trafikken til og fra Fosen veldig hardt, så det er det viktig å gardere seg imot.

De 208 millionene fra fylkeskommunen dekker utbyggingen i Rørvik, utbedringer på Valset og den nye ladeinfrastrukturen som trengs på begge ferjesambandene. Det vil bli tilleggskostnader på bygging av ny kai på Brekstad.

Men støtte kommer også fra det statlige foretaket Enova, som ligger under Olje- og energidepartementet, og som arbeider for miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon. De stiller seg naturlig nok svært positive til omleggingen på Fosen-sambandene.

Arbeider fort

Statens vegvesen er byggleder for prosjektet, der planleggingsfasen allerede er godt i gang. Den 25. august blir det befaring på Brekstad.

– Vi arbeider så fort vi kan, forteller Erlend Solem. – Nøyaktig når selve det praktiske byggearbeidet vil begynne, er det foreløpig for tidlig å si noe om, men vi prioriterer den nye kaia på Brekstad og den nye kaia i Rørvik. Byggingen av ladeinfrastrukturen kommer noe senere i prosessen.

– Ferjene skal jo i drift fra 1. januar 2019, så vi må holde tempoet oppe, avslutter Solem.

Fylkesdirektør for samferdsel Erlend Solem. Foto: Skjalg Ledang