- Hvorfor vokser ikke Fosen på samme måte som omkringliggende områder? Mitt svar er Ferga. Den begrenser veksten på Fosen og derfor øker ikke folketallet som på andre steder, sier Olav Ellevset, daglig leder i Fosenbrua til kommunestyret i Åfjord.

Ellevset sier det kan være at deler av Nord-Trøndelag heller vil kjøre over Fosen enn E6 om man får på plass bro over Trondheimsfjorden og Stjørnfjorden.

Hinderet for bedre forbindelse til Fosen, mener Ellevset er nasjonal politikk.

Sentraliserende system

I dag er hovedregelen at bompengetiden for et offentlig veiprosjekt skal vare i 15 år. Ellevseth mener det femmer prosjekter som finner sted i områder med mest trafikk. Det er områder der mange bor, først og fremst ved byer eller store utfartsårer rundt byene.

- Vi ser fra andre prosjekter at trafikken gradvis øker etter at en ny broforbindelse står klar. Så når bompengene er borte øker trafikken mer. Det er viktig at bompengesatsen ikke er for høy, så trafikken øker tidligere, og ikke etter bompengene forsvinner 15 år senere, sier Ellevseth.

- Derfor er det viktig for oss å få aksept for en lenger nedbetalingstid på 40 år, slik at prosjektet finansierer seg selv, men trafikkveksten kommer i det prosjektet står ferdig, samtidig som bomprisen ikke skremmer folk vekk, sier han.

Utfordrer nasjonal politikk

For å motvirke det sentraliserende systemet for hvor bompengeprosjekter gjør at nye veier kommer på plass, tror Ellevseth nasjonale politikk må utfordres.

- Norge «safer» for mye i bomprosjektene. Dagens system gjør det vanskelig å få på plass infrastruktur som tenker på langsiktig utvikling over mange tiår, sier Ellevseth til Åfjordspolitikerne.

- Dette fører til en videre utviklingsforskjell mellom by og land.

Trondheimsfjorden viktigst

Trafikkanalyser og andre faglige undersøkelser Fosenbrua har gjennomført for å forankre arbeidet med bro mellom Rørvik og Flakk, viser at det er bro over Trondheimsfjorden som er det viktigste tiltaket i veipakken for å forstørre arbeidsmarkedet på Fosen.

Bro over Stjørnfjorden, ny vei mellom Flakk og Trondheim sentrum, og ny vei mellom Rissa og Fevåg er også viktige.

- Hovedmotoren i prosjektet er bro over Trondheimsfjorden, konkluderer Ellevseth.

Olav Ellevseth viser frem en mulig ideskisse på bro over Stjørnfjorden i sin presentasjon til kommunestyret i Åfjord. Foto: Jakob Ellingsen

Trondheim ønsker ikke trafikk

I Trondheim har lokalpolitikerne vedtatt at trafikken inn i sentrum ikke skal økes. Det kan være en utfordring for å få med seg kommunen på samme lag som Fosen.

Fosenbrua har vurdert flere muligheter for hvor vei fra Flakk går videre mot Trondheim for å imøtekomme mulig skepsis fra universitetsbyen.

- Trondheim er redd for å få inn for mye trafikk vestfra. Det kan være at vi på Fosen som ønsker brua kan møte motstand fra byen. Det kan være mulig å koble oss på veinettet i Trondheim ved Ila, eller på sør-siden av byen. Det er flere alternativ, sier Ellevseth.

Synkende kostnader

Det er mange forskjellige alternativ til hvilken type bro man kan bygge over fjorden. Flytebro, helspennsbro, kombinasjonsløsninger med sluser for båttrafikk, forankret dypt nede på havbunnen eller ankret i et kabelnett på tvers av fjorden, for å nevne noen muligheter.

- Vi ser det store nasjonale prosjektet med fergefri E39. Her kan Norge bygge seg opp en kompetanse og produksjon på bro i Norge heller enn å hente det inn fra utlandet, sier Ellevseth.

- Om man starter med prosjektet nå, vil flytebro over Trondheimsfjorden bli verdens lengste bro i sitt slag. Etter den første broen, vil den neste broen bli rimeligere. Kostnadene synker ettersom man opparbeider erfaring og kompetanse. En pilotbro er første steg, sier han.

Vanskeligst når

Ellevseth får spørsmål fra Åfjordspolitikerne om når en bro over Trondheimsfjorden står ferdig.

- Det er nesten det vanskeligste å spå, når brua står ferdig. Det er teknisk mulig å bygge brua. Fra man lyser ut prosjektet for å bygge bro, vil det ta i størrelsesorden fem år før den er ferdig, svarer han.

- Vi kan lyse ut et prosjekt der målet er at vi skal fra Rørvik til Flakk, kom med et konsept og så vurderer vi det. I så fall vil det ta mellom to og tre år å velge beste løsning og kanskje den samme lengden for selve byggingen, sier Ellevseth.

Arbeidet med å utrede og dokumentere konsekvenser og mulighetene som oppstår om man erstatter fergeforbindelsen mellom Rørvik og Flakk fortsetter. Over sommeren skal Fosen regionråd ha et møte med transport som tema, der blant annet Fosenbrua skal diskuteres.

Olav Ellevseth viser frem en mulig ideskisse på bro over Stjørnfjorden i sin presentasjon til kommunestyret i Åfjord. Foto: Jakob Ellingsen