Ekspertutvalget for kommunereformen overleverte mandag sin første delrapport til kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner. Utvalgets mandat har vært å foreslå kriterier kommunene bør oppfylle for å ivareta dagens oppgaver. I forrige uke kom det en lekkasje fra rapporten hvor det ble klart at det anbefalte innbyggertallet vil bli 20 000 innbyggere. I går ble tallet nyansert, - at kommunene bør være mellom 15 000 og 20 000 innbyggere.

Fosen = 25 000 innbyggere

Innbyggertallet på Fosen er noe over 25.000 innbyggere.

Styret i Fosen Regionråd vedtok i et møte 20. desember i fjor at det, under forutsetning av de enkelte kommunestyrenes godkjenning, skal startes en utredning om kommunestrukturen på Fosen. Styret sendte ut saken til kommunestyrene hvor det ble anmodet om behandling. Den er nå behandlet i alle kommunestyrene, bortsett fra i Leksvik. Alle, bortsett fra Bjugn, har i utgangspunktet sagt seg positiv til en utredning, dog med noen nyanseforskjeller i ordlyden.

-Det er ikke avklart enda om det blir en utredning eller ikke, sa Vidar Daltveit, daglig leder av Fosen Regionråd, til Fosna-Folket torsdag i forrige uke. Han forklarte at arbeidsutvalget i regionrådet skal ta opp saken i denne uka for å vurdere hva som skal gjøres videre. Samtidig påpekte han at kommunestyret i Leksvik enda ikke har behandlet saken, og at dette også må tas med i den endelige vurderingen. Daltveit mener at det er viktig at saken utredes lokalt og at kommunene tilkjennegir sitt syn.

- Alternativet kan bli at det tas avgjørelser fra sentralt hold uten at vi er med.

Lokal kunnskap

Mindre statlig kontroll og tilsyn, og overføring av ressurser fra statlige etater til kommuner er avgjørende for en vellykket kommunereform, mener kommunesektorens organisasjon KS.

KS-leder Gunn Marit Helgesen understreker i en pressemelding at selv om ekspertutvalgets delrapport inneholder viktige vurderinger, kan ikke de erstatte den lokale kunnskapen om kommunenes oppgaver.

- Innbyggerne i den enkelte kommune, de folkevalgte og kommunenes administrasjon er de fremste ekspertene på hva som er en robust kommunestruktur. Derfor må Stortinget gi føringer og sette overordnede rammer, men la kommunene selv lede den videre prosessen, sier Helgesen.

- Det viktigste staten kan gjøre selv for å stimulere gode lokale prosesser, er å forplikte seg til at en endret kommunestruktur vil føre til at staten reduserer tilsyn og kontroll, og overfører ressurser fra statlige etater til kommuner. Regjeringen og Stortinget må ta på alvor sin egen argumentasjon om at dette skal være en demokratireform, til beste for innbyggerne, fremholder KS-lederen.

- Lek med tall

- Det blir lek med tall når ekspertgruppa sier at en norsk kommune normalt sett ikke bør ha mindre enn 15.000-20.000 innbyggere, sier Senterpartiets nestleder Trygve Slagsvold Vedum og leder av partiets kommunalfraksjon på Stortinget, Heidi Greni.

Slagsvold Vedum mener at oppgavene må på plass først.

- Senterpartiet finner det meningsløst å skulle behandle forslag om kriterier for framtidig kommuneinndeling uten at det skal skje på grunnlag av forslag om hvilke oppgaver framtidens kommuner skal løse.  Regjeringen sier dagens ekspertutredning skal danne opptakten til lokale prosesser hvor kommunene utreder hvem de bør samarbeide med. Dette er å snu prosessen på hodet.  Det eneste fornuftige er å først gi beskjed om oppgavene kommunene skal løse, og så be dem drøfte om oppgavene løses best alene, eller sammen med andre, sier han.

- Det lokale barnevernet har virket

Senterpartiet mener at statsråd Sanner og ekspertuvalget bruker barnevernet som eksempel på at mange kommuner blir for små til å løse oppgavene.  Sanner viser til at kommuner med 5.000 innbyggere ikke har mer enn to-tre fagpersoner i barnevernet og mener dette gir et får sårbart fagmiljø.

- Nettopp barnevernet er et godt eksempel på at små kommuner finner løsninger gjennom samarbeid med sine nabokommuner.  Den rød-grønne regjeringens opptrappingsplan for det lokale barnevernet har virket, sier Heidi Greni.

Hun viser til at det de siste årene er utviklet interkommunale samarbeid i stort omfang.  Eksemplene med de små kommunene med svake fagmiljø, er mer et uttrykk for gårsdagens situasjon enn for dagens, sier Greni.