Det har snart gått åtte måneder siden Rune André Thornes Hoøen (18) omkom i en tragisk ulykke på strekningen mellom Vanvikan og Rørvik. I samarbeid med Politiet på Fosen deler de etterlatte nå sin historie i håp om at det kan være med på å redde liv.

– 20. september 2016 var en dag som startet som alle andre.

Slik innleder politibetjent i utrykningspolitiet, Øystein Braseth, foredraget som han håper skal bidra til en holdningsendring blant Fosens nye, unge sjåfører.

Auditoriet er fylt med følelsesladde avgangselever. Først fikk de vite hvem som skal opp til avsluttende eksamen. Så har de fått gjenfortalt i detalj en historie mange av dem har et tett og nært forhold til fra før.

Politiet

Auditoriet på Fosen vgs var fullpakket. Odd Hoøen sitter på fremste rad med politibetjent Øystein Braseth til venstre. Foto: Erik Eikebrokk

Prosjektet er et årlig samarbeid mellom Fosen videregående skole, politiet, ambulansetjenesten og Trygg Trafikk. Ny på laget er Odd Hoøen, den omkomnes fosterfar.

– Vi bruker hendelsen aktivt for å vekke de unges oppmerksomhet. Dette er trafikksikkerhet for alle penga, sier Braseth, som var en av de første på ulykkesstedet tilbake i september 2016.

Etter å ha mottatt en rekke klager på grisekjøring på en strekning nær fergeleiet på Rørvik, hadde Politiet besluttet å sette opp en trafikkontroll for å undersøke om det var hold i klagene

– Støyen fra all råkjøringen var visstnok så ille at folk ikke fikk sove om morgenen.

Da Braseth var i ferd med å foreta det femte førerkortbeslaget på bare 45 minutter, spraket det i politiets internsamband; en melding om en alvorlig ulykke få kilometer unna.

– Det som møtte oss var kaotisk. To biler stod klemt sammen, den ene i full brann. Sjåføren i denne bilen satt på autovernet og ble tatt hånd om.

Den andre sjåføren satt i den andre bilen.

– Det var Rune André, og han var død.

Auditoriet er helt stille mens Braseth fullfører sin versjon av den tragiske historien.

Odds historie

Hanna Dybfest, Martin Rambjør og Sindre Berg fortalte om en ukultur blant unge sjåfører på Fosen. Foto: Erik Eikebrokk

– Det startet som en ordinær dag for meg også, sier Hoøen.

Han var på jobb, og på morgenen leste han om en trafikkulykke på Fosen. Hoøen visste at sønnen skulle kjøre hjem til Stjørdal denne morgenen. Bildene som ble publisert på sosiale medier, ga ham en dårlig følelse.

Så ringte telefonen med den tragiske meldingen.

– Alt forandret seg da Rune André døde. Jeg vil også ha en å møte og snakke med. En å røre ved og være glad i. Skal jeg møte Rune André nå, må jeg dra på grava hans.

Hoøen ble spurt av politiet om han var interessert i å bidra på politiets årlige trafikksikkerhets-opplegg på skolen. Hoøen behøvde ikke lang betenkningstid før han takket ja.

– Hvis det å fortelle min historie kan redde ett liv, kanskje to, så er det verdt det.

Stemmen knekker nesten et par ganger. Men betydningen i det han sier er ikke til å misforstå.

– Når noe slikt skjer, koster det så mange så mye. Det er enkelt å unngå hvis man følger trafikkreglene. Dét visste Rune André også.

Holdningsproblem

Det Braseth forteller videre beskriver et omfattende samfunnsproblem.

– Samme helg som begravelsen til Rune mottok vi nye klager på mer grisekjøring; det var folk i omgangskretsen hans Jeg kunne nesten ikke tro det…

Sent samme høst satte Braseth og en kollega opp en ny trafikkontroll på Ervik-strekket mellom Bjugn og Ørland. Det var lørdag kveld og nullføre på veien. En mørk BMW raste forbi lasermåleren i veldig høy fart.

– Vi målte ham til 138 km/t. Det viste seg at sjåføren var en attenåring uten erfaring i å kjøre på glatt føre. I passasjersetet satt en tretten år gammel jente. I baksetet konkurrerte to jenter om å være fullest mulig.

Sjåføren tilhørte omgangskretsen til Rune André Hoøen.

I tillegg til disse to historiene, hører mange flere. Braseth og Hoøen er i ferd med å tegne ferdig et altfor typisk bilde av mange unge bilførere på Fosen.

– Det vi trenger på Fosen er en holdningsendring. Det er så meningsløst at vi skal miste ungdommer på en slik måte.

Hvert år arrangerer Fosen vgs infomøte i trafikksikkerhet for avgangselever. Foto: Erik Eikebrokk

Ikke fienden

På sosiale medier advarer unge og lokale bilførere hverandre om politiets kontroller. Én av politiets undersøkelser viser at bilførere holder farten nede i bare tre kilometer etter en kontroll, før farten er like høy som den var.

– Politiet er ikke fienden her. Det eneste målet til Utrykningspolitiet er å gjøre dere trygge. Fienden er dødsulykker, forulemping, død og bunnløs sorg, sier Braseth, som i løpet av seks år i Fosen-politiets tjeneste har beslaglagt over 750 førerkort.

I 2016 gikk fem liv tapt i bilulykker på Fosen.

Braseth oppfordrer passasjerer til å si fra til sjåføren, hvis vedkommende kjører for fort. I tillegg ønsker politiet at enda flere rapporterer til politiet ved mistanke om kjøring i ruspåvirket tilstand eller brudd på trafikkreglene.

– Meld inn hvis det er noe. Skriv ned så mye som mulig; registreringsnummer, navn på bilfører, biltype, tid og sted.

Odd Hoøen og kona Vigdis har forsøkt å få igang livet igjen. Men den bunnløse sorgen forsvinner aldri. Håpet er at andre unge bilførere kan lære av deres historie, før det er for sent.

Inntrykk

Rune André Thornes Hoøen (18) omkom i denne ulykke i fjor høst. Foto: Sigrun Overland

Avgangselevene ved Fosen videregående lytter når Hoøen snakker. De over hundre elevene er delt opp i mindre grupper. I tillegg til den tragiske historien om Rune André, og politiets erfaringer, har de fått være med på laserkontroll, bremsesimulering og hvordan det er å sitte fastspent i en bil som er veltet på hodet.

Det har vært en dag med både følelser og ettertanke.

– Det er sterke inntrykk. Jeg gikk i klasse med Rune i flere år. Det påvirker måten jeg kjører på i hvert fall, sier Simen Berg (18).

Sammen med vennene, Hanna Dybfest (18) og Martin Rambjør (18), forteller han i detalj om et skremmende bilmiljø på Fosen; der folk skal tøffe seg med å kjøre fort og grisete.

– Jeg skulle likt å sett en oversikt over hvor mange elever herfra som har mistet lappen. Det er mange! Det er ufattelig hvordan folk kjører, sier trioen.

Rett etter at Fosna-Folkets utsendte journalist har passert lasermålingen innenfor tillatt kilometerfart, vendes apparatet mot neste bil. Elevene sikter seg inn på en blå stasjonsvogn med en voksen sjåfør bak rattet. Samtidig som Braseth instruerer, viser målingen dagens høyeste fart.

– 46 kilometer i timen i en 30-sone. Det ville blitt over 5 000 kroner i bot, sier Braseth sjokkert.

Holdningsproblemet gjelder med all tydelighet ikke bare Fosens ungdom.