Stiftelsen UNI skriver i en melding at de på sitt styremøte 7.februar har besluttet å bevilge 50.000 kroner til dette arbeidet.

Oscarsborg er 138 år og kystens nest eldste «større» jernskip,og sannsynligvis det mest originale av alle fartøy over 100 år. Skipet står påRiksantikvarens liste.

Oscarsborg ble tatt ut av aktiv tjeneste i 2001, den var da helti stand og hadde full klasse som bergings- og slepebåt. Til overmål har skipethatt en kontinuerlig arbeidsdag på 127 år, og selv på verdensbasis er det fåstørre spesialskip som kan oppvise maken.

Takket været jernet, er skipet i fysisk god stand. Det skal kunrepareres etter et tragisk dokkvelt hvor den store motoren, hjelpemotoren, altdet elektriske og innredningen ble ødelagt.

Undertegnede startet bevaring og sikring av Oscarsborg isamarbeid med Taubåtkompaniet AS i 2002, og overtok som eier i 2004. Detarbeides nå med å overføre skipet til Norsk Fartøymuseum, en bredere sammensattorganisasjon med sete i Rissa.

Slepebåten er nå inne i en kritisk fase. Med mindre man mottarmidler til sikring av nyinnkjøpt Alpha-motor, risikerer man at mye av dennedlagte kapitalen kan gå tapt. Motoren på 18 tonn må tilkoples og startes såsnart som mulig, da den tar skade av å stå stille.

Oscarsborg vil bli brukt i museal sammenheng, og vil i samarbeidmed museet Kystens Arv, demonstrere hvordan en slepe- og bergingsbåt fungerer.