Fylkesveg 723 gjennom Ryssdalen har i mange år vært en hodepine for Stoksund og omegn. I disse dager begynner de første arbeidene på vegen. Den skal stå ferdig i oktober 2019. I mellomtida må innbyggerne finne seg i lange perioder med vegstengning, midlertidige løsninger og ymse sikkerhetsforanstaltninger.

– Vegen kan bli stengt i flere dager. Dere kan bli nødt til å ete gammelt brød, fortalte Fosenvegenes Knut Sundet. Han fikk applaus av publikum.

– Det er sjelden at nyheter om at vegen kan bli stengt utløser applaus, kommenterer Sundet i etterkant.

Stemingsskifte

6. januar 2015 var det det også et folkemøte i Stoksund oppvekstsenter. Ordfører og rådmann var til stede. Likeledes Knut Sundet fra Fosenvegene og flere sentrale samfunnsaktører fra politikken og byråkratiet. Ingen kunne komme med noen lovnader om forbedring av fylkesvegen. Diskusjonen gikk høgt om ulike løsninger, men ingen kunne se noen veg ut av uføret.

To historier

Tirsdag 17. oktober 2017 er situasjonen en helt annen. Ordfører Vibeke Stjern kommer denne gangen med en løsning i bagasjen. Stemninga i salen er høg. Alle veit at det blir bygd en ny veg, de er kommet for å høre hvordan og når. Stjern forteller de to parallelle historiene. Den ene om vegen, den andre om vindkraftutbygginga.

– Uten vindkraftutbygginga hadde vi aldri vært her i dag, sier Stjern.

Stjern forteller at Knut Sundet i Fosenvegene kom på hennes kontor og ba om 10 millioner kroner. Han hadde funnet en mulig utveg gjennom et samarbeid med vindkraftutbyggerne. For å få med fylket måtte kommunens stille med en egen andel av finansieringa av en ny fylkeveg.

– Vi svarte ja, for de sier at vi bruker penger som fulle sjømenn, og da får vi vel si ja, da, sier Stjern.

Stemninga

Oddveig Kipperberg var på besøk i februar 2015. Da var stemninga slettes ikke så god, kunne hun berette på folkemøtet.

– Det var ingen nådig forsamling. Vi valgt en løsning, i tilfelle det skulle komme penger, erindrer Kipperberg.  Deretter dukket muligheten opp or et samarbeid med Statkraft.

– Vi fikk ikke noe løfte, men da muligheten kom, så grep vi den. Det er det mest rasfarlige området vi har, sier samferdselssjefen.  Hun avslørte også at de ennå ikke hadde mottatt noen underskrevet avtale om å betale.

Samferdselssjefen og Knut Mollestad fra Statkraft fikk i påsyn av de frammøtte på folkemøtet i Stoksund oppvekstsenter skrive under på avtalen mellom fylket og Statkraft.

– Det beste med denne avtalen er at Knut skal betale, sier Knut Sundet.

– Vi legger igjen rundt 100 millioner kroner i Åfjord. Dette er hyggelig, sjøl om vi gjerne hadde sett at det ble noe mindre. Ny veg gjør at det blir mulig å drifte Kvenndalsfjellet og Harbaksfjellet sammen, forklarer Mollestad.

Animert

De frammøtte fikk se lysbilder med plantegninger, luftfoto og animasjonsfilmer som viser hvordan vegene blir når de er ferdige. Statens Vegvesens Olaf Rovik viste en animasjonsfilm som viser den nye fylkesvegen. Mollestad viste fram en presentasjon som forklarer hvordan vindkraftanleggene og vegsystemet knyttet til dem vil bli.

Han forklarte også bakgrunnen for at Statkraft har sett seg nødt til å legge ned store ressurser i vegbygging.

– Grunnen er at transportene som skal gå på vegene er lange og tunge, forklarer Mollestad.

Transportene med turbinene er skarve 33,5 meter lange, men de veier til gjengjeld 203 tonn. Lasten med hvert av rotorbladene veier 63 tonn, men er til gjengjeld 6,3 meter lang. Dette fordrer både at bergnabber hugges bort, svinger rettes ut og at bakketopper flates ut.

I tillegg til at Statkraft putter penger inn i vegprosjektet, har de betalt for kaianlegget på Monstad der møllene tas i land. De vil dessuten hyre inn Fosenvegene til å gjøre utbedringer av vegene slik at de skal kunne brukes til de ekstreme transportene.

Publikum ble og presentert for Hanne Loise Moe, hun kommer fra Statens vegvesen, og er prosjektleder for Fosenvegene.