Det var i 2010 at man innførte Autopass på ferjesambandet Flakk – Rørvik. Før den tid var dette kun brukt på bomstasjoner, så her dreide det seg om et nasjonalt pilotprosjekt. Ikke bare ble betalingen på dette viset gjort automatisk, men man fikk også lagt inn etterlengtede rabatter for pendlere og andre som bruker ferja ofte.

Systemet har blitt bedre

I kjølvannet av dette innovative tiltaket fulgte en rettssak, der ferjeselskapet Fjord1 AS saksøkte Sør-Trøndelag fylkeskommune. En feil på Autopass-systemet gjorde at data om en stor mengde passeringer ikke ble registrert, noe som kostet Fjord1 formidable summer i tapte inntekter. De krevde 100 millioner av Fylkeskommunen, som ikke ville gi dem mer enn en tredjedel av dette beløpet. Imidlertid nådde man et forlik, og rettsaken ble avsluttet.

– Det der er uansett et tilbakelagt stadium nå, sier Erlend Solem, som er direktør for samferdsel i Sør-Trøndelag fylkeskommune. – Man må nesten regne med noen voksesmerter for det som den gangen var en nyvinning. Nå er systemet vesentlig forbedret, og det kan ennå forbedres mye innen 2019.

For øyeblikket er det Fjord1 som opererer på Flakk – Rørvik og Norled på Brekstad – Valset. Men fra og med 2019 overtar Fjord 1 Brekstad – Valset, mens FosenNamsos Sjø kommer inn på Flakk – Rørvik.

Så likt som mulig

At det blir AutoPass på begge ferjesambandene til og fra Fosen, er altså sikkert. Det betyr ikke at hele opplegget nødvendigvis blir identisk.

– På de store anleggene på sambandet Flakk – Rørvik vil man fortsette med den helautomatiske løsningen, mens det på det mindre sambandet Valset – Brekstad for eksempel kan bli aktuelt med håndholdte automater, sier Solem. – Men man skal kunne bruke samme forskuddsinnbetaling til ferdsel med begge sambandene. Vi etterstreber å gjøre det så likt som mulig.

Takstene er det ifølge Solem for tidlig å si noe om. Men ordningen med gratis reise for passasjerer uten kjøretøy, skal videreføres på begge sambandene.