I kommunestyret på mandag ble det lagt fram at Osen kommune gikk med 2 110 549 kroner i driftsoverskudd.Latt være å leie inn personellRådmannen mener det er godt nytt for kommunen og at dette skyldes mindre forbruk i drifta.– Vi har blant annet strammet inn på å leie inn personell når det har vært sykemeldinger. Vi har også hatt stort fokus på først og fremst å yte de tjenestene som er lovpålagt. Disse pengene kommer svært godt med, sier rådmann Roar Leirset til Fosna-Folket.Over én million i fondetUnder kommunestyret vedtok kommunen disponeringen av overskuddet. 750.000 kroner skal gå til det kommunale næringsfondet.– Nå har vi cirka 1,2 millioner kroner i fondet. Dette er penger vi står fritt til å disponere etter politiske vedtak. Formålet er at pengene skal gå til gode etableringer i Osen kommune, forteller Leirset.Helt avhengig av eiendomsskattTil neste år blir generell eiendomsskatt innført i Osen kommune. Selv om kommunen nå har vist til et svært godt resultat fra 2013 er rådmannen klar på at innføringen er helt nødvendig. Han peker på at småkommunetilskuddet kan bli fjernet og at det blir en omlegging av skattesystemet.– Om dette blir innført vil vi få rundt fem millioner kroner mindre i året, sier rådmannen.– Det vil si at Osen kommune ville fått et driftsunderskudd om i 2013 om dette var innført?– Ja, det stemmer. Vi er med andre ord helt avhengig av å innføre eiendomsskatt for å få en økonomisk bærekraft.SammenslåingSelv om rådmannen ser tilbake på et år med et solid driftsoverskudd, er det liten tvil om at det blir vanskelig å være en liten kommune framover.– Det ligger nok litt i kortene at det i framtiden blir aktuelt at vi slår oss sammen med andre kommuner, sier rådmannen.

Les også: Her må alle snart betale eiendomsskatt