Olav Magnar Storsve, overingeniør og byggeleder i Statens vegvesen, ser tilbake på ei unormalt lang tid med svært lite snø. Han har jobbet med drift og vedlikehold på Fosen siden 1980, og så lenge Storsve har vært i bransjen kan han ikke huske at det har vært så lite snømåking i januar og februar.Nå kan det bli rekord for byggelederen om det ikke plutselig dukker opp mye snø på Fosen.– Om det ikke kommer store snømengder før våren slår til for fullt, har det aldri vært så lite snømåking i løpet av vinterhalvåret så lenge jeg har jobbet i bransjen.StrøingPå denne tiden av året er det vanligvis skytteltrafikk av brøytebiler langs fosenveiene.– Selv om det er lite snømåking har vi likevel perioder med glatte veier, så da er vi ute med strøbilene, sier han.Sparer pengerStatens vegvesens vinterbudsjett utgjør mellom 60 og 70 prosent av årlige kostnader. Så langt ser det ut til at det vil bli brukt mindre enn budsjettert.– Vi har spart penger på at foseneveiene er snøfri. Lave kilometerkostnader hos brøytebilene gjør at vi bruker mindre penger. Likevel har vi en kontrakt med Mesta hvor mye av våre utgifter er faste kostnader, som blant annet inkluderer beredskap og vinterutstyr, forteller Storsve.

Hvor mye penger som er spart grunnet lite snø har ikke Storsve for hånd, men selv om det er en betydelig sum, er det ingenting å rope hurra for.– Vi har alltid for lite penger, så Statens vegvesen har masse å bruke pengene på.Kan bli farligSelv om veiene nå er sikrere enn en normal februardag, frykter han for hvordan det blir ved plutselig snøfall.– Folk er godt vant nå. Veiene er stort sett tørr og fin, men så snart det kommer snø tror jeg det kan komme brått på. Snøen som eventuelt legger seg vil komme på ei tid med høyere temperaturer enn ved det typiske vinterføret. Jeg håper folk skjønner at det fortsatt kan bli glatte og vanskelige kjøreforhold.– Hva gjør snømåkerne når snøen uteblir?– De sparker i alle fall ikke småstein. Dette er ei fin tid for entreprenørbransjen. Flytting av snø, som likevel skal smelte, fører ikke til verdiskapning bortsett fra sikkerhet på veiene. Nå får entreprenørene ekstra tid til å jobbe med prosjektene sine, sier Olav Magnar Storsve i Statens vegvesen på Fosen.Les mer om rekordværet her.