Når årets prisutdeling finner sted i mars, vil samtlige elever i 3ST ved Rissa videregående skole være til stede for å hylle vinneren. Klassen var blant de heldige og ble trukket ut til å sitte i den nasjonale juryen for Ungdommens kritikerpris 2017.

Søknad fra en engasjert klasse

-En solid og velbegrunnet søknad fra elevene ga grønt lys for deltakelse, forteller klassens norsklærer Grete Tovmo.

-Begrunnelsen for at søknaden ble godkjent var dens seriøsitet. Konkurransen om å bli med i juryen er stor. Hele 25 søknader fra det ganske land ble sendt inn i mai siste år.

Åtte bøker på fire måneder

Fra slutten av november i fjor og fram til begynnelsen av mars i år skal tredjeklassingene ha lest og vurdert åtte nominerte bøker. Fem romaner, en novellesamling, et langdikt og et prosaverk. En tidkrevende prosess da alle de åtte bøkene må leses grundig og vurderes nøye.

Hanna, Mia og Solveig Foto: Grete Tovmo

-Mange av norsktimene går med til prosjektet. Elevene skal levere inn to skriftlige bokanmeldelser. Jeg har boksamtaler med alle om bøkene de har lest der ungdommene får anledning til å reflektere over stoffet og begrunne sine synspunkter. De skal grunngi hvilken bok som etter deres mening kommer best ut, og hvilken som scorer dårligst. Klassen har et høyt faglig nivå, og elevene gir uttrykk for at bokprosjektet er både lærerikt og inspirerende og et fint alternativ til det obligatoriske fordypningsemnet i tredje klasse. Sier Tovmo og gir klassen de beste skussmål.

Et prosjekt som gir leselyst

På en liten spørrerunde i klassen bekreftes lærerens utsagn.

-Jeg tror dette er en måte å motivere oss til å bli glad i å lese, mente Theresa Schei.

-Vi får et godt innblikk i samtidslitteraturen og det som er aktuelt i dag, og det engasjerer, sa Martin Hasselvold og fikk medhold av Filippa Brovold.

-Problemstillinger som vi kan kjenne oss igjen i, fenger.

-Jeg tror lesningen har forberedt oss godt til eksamen, mente Mette Kjelsli.

-Prosjektet har styrket samholdet i klassen, hevdet Maria Roten. – Vi har hatt utvidete skoledager med pizza og leseøkter. Vi har diskutert og filosofert.

-Og så har det vært noe for enhver smak, konkluderte Ida Bjørnerås.

Underveis har avgangselevene blitt inspirert og fått god hjelp av lærer Grete til arbeidet med bøkene.  Og kulturanmelder i Adresseavisen, Ole Jacob Hoel, er klassens kritikerfadder. Prosjektets leder, Bjarte Bakken, avla klassen et besøk like etter jul for å informere og veilede.

Martin og Sander Foto: Grete Tovmo

Favoritter

Av de åtte nominerte bøkene seiler «Dette livet eller det neste» av Demian Vitanza opp som en favoritt i tillegg til «Tung tids tale» av Olaug Nilssen. Men avgjørelsen om beste bøker tas ikke før mars måned nærmer seg.

Hva betegner en god bok?

-Når forfatteren klarer å berøre noe i deg, blir jeg veldig fenget, sa Hedda Askheim, - og når du føler at du blir kjent med karakterene i romanen.

-Når historien som fortelles er basert på noe sant, tilføyde Sander Søraas.

-Og når språket snakker til ungdommen, mente mange.

To til storjurymøte

Det manglet ikke på respons da F-F besøkte klassen i januar. Ivrig uttalte de unge seg om bøkene de hadde lest og nytten av et undervisningsopplegg litt utenom det vanlige. På pultene lå oppslåtte bøker klare til å fordøyes. For tiden går fort fram til mars. Etter endt leseperiode må klassen enes om ei topp liste på tre bøker. En uke før prisutdeling reiser to av klassens elever til Oslo for å møte representanter fra de andre skolene. På storjurymøtet skal de så bli enige om en verdig vinner.

Erlend, Ina og Ida Foto: Grete Tovmo

Med nattoget til hovedstaden

Den store prisutdelingen går av stabelen den 14. mars. Alle som èn drar til hovedstaden for å overvære begivenheten. Togbillettene er allerede bestilt.

-Det blir nattog begge veier, smiler en optimistisk gjeng.

Hvordan blir dagen, tror dere?

-Spennende! Og to av oss skal intervjue en forfatter. Det blir i hvert fall interessant.

Hvem som får den oppgaven er ennå ikke avgjort. Kanskje må det bli loddtrekning. For samtlige elever i klasse 3ST ved Rissa vgs kan påta seg den oppgaven, tror en stolt lærer.

Enn så lenge får elevene leve i litt spenning. Og bryne seg på skjønnlitterær samtidslitteratur!