Bildene fra Sabre-epoken er det Gunnar Hoel på Brekstad som har lånt ut.

Utgave F

North American F-86 Sabre var av amerikansk fabrikat, utviklet for Det amerikanske luftforsvaret etter den 2. verdenskrig. I Norge ble to versjoner av dette flyet tatt i bruk: dagjageren F-86F og allværsjageren F-86K. F-utgaven var den som ble stasjonert på Ørlandet i årene 1960-1966.

SE OGSÅ: Bildegalleri med Thunderjet ser du her!

Trøbbel

Sabreen var raskere enn sin forgjenger, men viste seg å kreve mye vedlikehold. Dette resulterte i at det ble mindre tid i luften. Det ble også avdekket svakheter i strukturen på flyene, hvilket igjen førte til at man ikke kunne kjøre dem med maksimal hastighet, som var rundt 1100 kilometer i timen.

Portugal

I Norge totalt sett var det sju skvadroner som ble oppsatt med F-86 i årene 1955 til 1967. På Ørlandet overtok Sabre for F-84 Thunderjet. Alle de norske Sabreene ble i løpet av 1967 erstattet av Northrop F-5 Freedomfighter. På Ørlandet skjedde dette som nevnt i løpet av 1966.

Alt i alt produserte North American Aviation nærmere 10.000 fly av F-86. Portugal var siste nasjon til å ta de ut av tjeneste. Det skjedde i 1980.

Piloten, kaptein Omdal, har kommet ned på bakken med sin F-86 Sabre.
To flyteknikere i arbeid. Foto: Bård F. Gimnes
F86 Sabre i lufta sammen med en F-84 Thunderjet. Foto: Bård F. Gimnes
F86 Sabre i lufta sammen med en F-84 Thunderjet. Foto: Bård F. Gimnes
Fire F-86 like over bakken. Foto: Gunnar Hoel
En F-86 fra Ørlandet fotografert under et opphold i Tyskland. Foto: Einar Ulvestad
Flyteknikker i arbeid inne i nesepartiet på en Sabre. Foto: Bård F. Gimnes