Her kan du lese hele notatet fra fylkesrådmann Odd Inge Mjøen som mandag fikk Bjugn-ordfører Arnfinn Astad til å hevde at prosessen mot en mulig kommunesammenslåing nå vil bli stoppet av kommunestyret i Bjugn. Fosna-Folket understreker at ordlyden i punkt 7 vil bli endret før styringsgruppens innstilling legges fram for begge kommunestyrene.

-----------------------------------------------------------------

Utkast 18.11.13

Anbefaling til Bjugn kommunestyreog til Ørland kommunestyre.

Fra styringsgruppen for utredningsarbeidet om en eventuellsammenslåing av Bjugn og Ørland kommuner.

1.Bakgrunn

Ørlandkommunestyre og Bjugn kommunestyre vedtok i sine møter 17.10.2013 følgende:

”Pågrunnlag av prosessplanen videreføres prosessen frem mot en rådgivendefolkeavstemning i februar 2014.

Styringsgruppenfor utredningsarbeidet reoppnevnes med de samme medlemmer. I tillegg inviteresungdomsrådene til å stille med en representant fra hver kommune.

Styringsgruppengis følgende mandat:

1. På grunnlag av utredningen, datert5.6.2013, skal styringsgruppen gjennomgå og komme med innstilling tilkommunestyrene om en del sentrale spørsmål som grunnlag for den rådgivendefolkeavstemningen.

2.Styringsgruppen skal avgi en anbefaling overfor kommunestyrene om opplegget forgjennomføringen av den rådgivende folkeavstemmingen, samt foreslå endelig dato.

Styringsgruppensanbefalinger i samsvar med pkt. 1 og 2 i mandatet skal foreligge senest vedutgangen av november.”

Styringsgruppenhar på denne bakgrunn hatt følgende sammensetning:

  • fylkesrådmann Odd Inge Mjøen (leder)

  • ordfører Arnfinn Astad

  • varaordfører Hans Eide

  • representant fra opposisjonen Tore Melhuus

  • rådmann Tor Langvold

  • representant fra ungdomsrådet i Bjugn kommuneHåkon Eidsvik

  • ordfører Hallgeir Grøntvedt

  • varaordfører Knut Ring

  • opposisjonsleder Torhild Aarbergsbotten

  • rådmann Snorre Glørstad

  • representant for ungdomsrådet i Ørland kommune Even Tobias Eriksen

  • representant for de tillitsvalgte Gunn Karin Olsen

  • representant for de tillitsvalgte Helge Olden

  • Fylkesmannen i Sør-Trøndelag v/direktør Alf-Petter Tenfjord

Styringsgruppen har i tillegg hatt Tore Kiste som sekretær ogArent M. Henriksen som rådgiver.

2. Forståelse av mandatet og gjennomføringen av arbeidet medinnstillingen

På bakgrunn av kommunestyrenes vedtak har styringsgruppenforstått oppgaven slik at det ikke er tale om å gjennomføre en ny utredning omen eventuell sammenslåing av kommunene.

Det er på bakgrunn av utredningen dat. 5. juni 2013 og denprosessplanen som ble framlagt i den sammenheng, at styringsgruppen skalgjennomgå og komme med innstilling til kommunestyrene om en del sentralespørsmål som grunnlag for den rådgivende folkeavstemningen.

I tillegg skal styringsgruppen avgi en anbefaling overforkommunestyrene om gjennomføringen av den rådgivende folkeavstemningen, samtforeslå endelig dato.

Styringsgruppen ser sin oppgave som todelt:

  1. komme medinnstilling til kommunestyrene om en del sentrale spørsmål som grunnlag forfolkeavstemningen

  2. komme medanbefaling overfor kommunestyrene om gjennomføring av folkeavstemning og datofor denne.

Styringsgruppen har hatt 5 møter.

  1. Noensentrale spørsmål som grunnlag for folkeavstemningen.

3.1. Formålet med en sammenslåing av de to kommunene.

Med utgangspunkt i utredningen fra Telemarksforskning harstyringsgruppen drøftet visjonen og målsettingene med en kommunesammenslåing.

Samfunnsendringene de siste ti-årene og utfordringene forkommunene videre framover, er slik at det drøftes om hvordan dagenskommuneforvaltning skal bli bærekraftig i møte med eldrebølge, utfordringer påarbeidsmarkedet, kommende velferdsreformer og krav til effektiv ressursbruk ioffentlig sektor.

Gruppen ser det slik at ensammenslåing av kommunene Ørland og Bjugn vil gi en sterkere og mer interessantkommune, og det vil bli etablert et nytt tyngdepunkt i Trøndelag som i utgangspunktethar ca 10 000 innbyggere.

Både som et selvstendig tyngdepunkt med potensial forfolketallsvekst og næringsutvikling, og som et samhandlende tyngdepunkt iforhold til Fosen og Trondheims regionen, vil den nye kommunen også bidra til åstyrke hele Midt-Norge.

Etableringen av landets eneste kampflybase på Ørland, hargitt regionen et nasjonalt tyngdepunkt som krever handlekraft og evne til å semulighetene framover og til å oppnå nasjonal måloppnåelse.

Hovedformålet for kommunesammenslåingen vil ut fra dette væreog:

  • Utvikle en livskraftig og robust kommune på Fosen.

En slikkommune vil ha tyngde og befolkningsgrunnlag som kan:

  • Sikre grunnlaget for å utnytte de muligheteneetableringen av en kampflybase gir for næringsliv og samfunnsliv på en optimal måte.

  • Gi bedret grunnlag for å fylle rollen somutviklingsaktør, herunder legge forholdene til rette for etablering av nynæringsvirksomhet, gode og attraktive lokalsamfunn, bredt kulturliv,samt bedre grunnlaget for etablering av regionale funksjoner og tjenester, somkan komme de andre kommunene på Fosen til nytte.

  • Bedre forutsetningene for å produsere kvalitativt godetjenester for en økende befolkning gjennom et bredt faglig miljø.

  • Skape grunnlag for kostnadseffektive kommunaletjenester ut fra tilgjengelige ressurser, herunder styrke tilgjengelighetengjennom fysisk tilstedeværelse og digitale døgnåpne løsninger.

  • Bedre mulighetene for å utvikle en attraktivarbeidsplass for de tilsatte i kommuneorganisasjonen, herunder bedremulighetene for rekruttering av nye medarbeidere.

  • Styrke næringsutviklingen gjennom fokus påinnovasjon i eksisterende bedrifter og aktivt tilrettelegg for etablering avnye bedrifter.

  • Gi en sterkere stemme iinteressepolitisk arbeid overfor regionale og nasjonale aktører.

Styringsgruppen vilminne om at viktige forutsetninger for å kunne utnytte de mulighetene en slikkommune vil ha er:

  • en brukerrettet og effektiv tjenesteproduksjon

  • en godt organisert og velfungerende enhet både politisk og administrativt

  • at alle gode kvaliteter ved dagens kommuner søkes videreført i en nykommune, og videre at endringer som gjøres tar utgangspunkt i prinsipper omkontinuitet i tjenestetilbud og en balansert og likeverdig organisasjonsløsningmellom kommunene

3.2.Kommunesenter/administrasjonssenter.

De tokommunene har i dag hvert sitt kommunesentrum; Botngård i Bjugn og Brekstad iØrland.

De ertyngdepunkt ut fra både befolkningsmengde («bypreg»), offentlige og privateservicefunksjoner, herunder kommuneadministrasjon/rådhus, kultur- ogfritidstilbud.

I tilleggtil disse funksjonene er Botngård et utdanningssenter knyttet til denvideregående skolen og et desentralisert Høyskoletilbud for regionen, mens Brekstadet tydelig kommunikasjonssenter i vekst som skal være vertskap for Norges nykampflybase og hvor antall arbeidsplasser vil øke betydelig i årene fremover.

Det liggerbetydelige vekstimpulser i begge sentrene, relativt uavhengig av kommunaladministrasjon.

Ut fra dettevil vi også framover ha to tydelige sentra, også i en ny kommune.

Kommunesenter/Administrasjonssenteri en kommune er først og fremst knyttet til lokalisering av kommunenesadministrasjon; i praksis et rådhus med kontorer for ordfører/politisk ledelse,rådmann og sentraladministrasjon. Som en del av sentraladministrasjonen er etatsledelserog planleggings- og utviklingsledelse.

Ellers ertjenesteproduksjonen desentral på det enkelte tjenestested.

I fleretilfeller samarbeider de ulike fagenheter over kommunegrensene allerede.

I dag liggerfelles regnskapsfunksjon i Bjugn, mens landbruksadministrasjonen er felles forbegge kommunene med kontorsted Brekstad. Bjugn kommune kjøper i dag IKTtjenester fra Ørland kommune

Ut fra dettesom utgangspunkt, og det forholdet at flere og flere av kommunenes tjenestersom er knyttet til administrative forhold betjenes mer og mer over nettbaserteløsninger, vil funksjonene på rådhuset måtte tilpasse seg denne utviklingen.

Det er overtid etablert samarbeid mellom kommunene på områder av mer administrativkarakter. Mulighetene som ligger framover i ytterligere forenkling ogeffektivisering av administrative oppgaver, gjør at en i større grad kanfordele på ulike steder hva som gjøres hvor i en kommune.

Det ernaturlig at det legges opp til servicekontorer i begge sentra med løsninger fordøgnåpne tjenester.

Dessuten børen vurdere å etablere mindre servicekontorer i grendesentra, betjent av enveilederperson med god kunnskap om kommunal tjenesteproduksjon.

Styringsgruppenvil i trå med de målsettingene som er beskrevet innledningsvis, anbefale at enfokuserer på åpen og tilgjengelig kommunal service «der folk bor».

Når detgjelder lokalisering av politisk ledelse, administrativ ledelse og etatsledelsepå ulike områder, mener styringsgruppen at den på en balansert og likeverdigmåte – som også er praktisk og effektiv - kan fordeles mellom Botngård ogBrekstad.

Det er kortavstand mellom stedene.  De har også somsentra delvis ulike funksjoner med Brekstad som kommunikasjonssenter og med et distriktsmedisinsksenter, og Botngård som utdanningssenter med videregående skole oghøgskoletilbud for begge kommunene og øvrige deler av Fosen. I tillegg harBotngård et aktivt og variert kultur- og fritidstilbud med tilhørende anleggsom vil ivareta bomiljø og «grønne» verdier på en sterkere måte enn Brekstad,hvor fortetting og rural urbanitet vil være signalene til omgivelsene.

Brekstad eri utvikling som et enda viktigere kommunikasjonsmessig tyngdepunkt både når detgjelder fly, hurtig båt og ferje. Det vil være viktig for utviklingen av en nykommune at ikke minst administrasjonssentret og befolkningstyngdepunktet,ligger lett tilgjengelig i forhold til det kommunikasjonsmessige sentret.

Samtidig erdet viktig å legge til rette for en mest mulig balansert utvikling i de tokommunesentrene og bygdene omkring.

En mulig lokaliseringsstrukturmed dette som utgangspunkt, er følgende:

Botngård:

  • etatsledelsefor skole og barnehager

  • etatsledelsefor kultur og fritid

Brekstad:

  • politiskledelse

  • rådmannenog rådmannens stab

  • etatsledelsefor teknisk, for arealplanlegging og for drift

  • etatsledelsefor helse- og omsorg

Når detgjelder mer administrative funksjoner er noen av disse alleredefellesfunksjoner lokalisert til ett av stedene, og delvis lokalisert i forholdtil samarbeid med andre kommuner. I så måte er de enklere og tilpasse i enstørre sammenheng.

Dette erfunksjoner som:

  • personal

  • økonomi/regnskap

  • lønn

  • IT/IKT

  • Landbrukskontoret

Kommunenspolitiske og administrative ledelse bør ha sine kontorer iAdministrasjonssentret på Brekstad.

3.3. Navnpå den nye kommunen

Styringsgruppen har ikke vektlagt en bred debatt om selve navnet til dennye kommunen. Navn er viktig, men neppe avgjørende for den videre behandling ikommunestyrene og en fremtidig rådgivende folkeavstemming. Forslag tilkommunenavn skal fremgå av søknaden til Regjeringen, når begge kommunene harsagt ja til sammenslåing. Det er ingen formelle regler når en kommune velgersitt navn, men Kommunal- og regionaldepartementet vil legge vekt på uttalelserfra den nye kommunens omland.

To alternativer er imidlertid drøftet. Fosen signaliserer et geografiskområde som omfatter en større del av Fosenhalvøya enn Bjugn og Ørland kommuner.I kontakt med omlandskommunene gir disse inntrykk av at dette navnet børforbeholdes et større geografisk samarbeid.

Austrått er et gammelt historisk navn fra dette området og en plattformsom knytter begge kommunene sammen både rent kulturelt og faktisk gjennom atAustrått godset hadde eiendommer både i dagens Ørland og Bjugn.

Styringsgruppen har ikke drøftet nytt kommunevåpen, men mener at enfaglig betraktning også bør gjøres på dette området fra heraldisk side.

4.Forholdet til de ansatte.

God deltakelse fra de tillitsvalgte er en forutsetning for oppslutning ogtillit til en sammenslutningsprosess blant de ansatte. Ved en sammenslåing avkommunene Bjugn og Ørland vil arbeidstakere i begge kommunene bli ivaretatt iftAML § 16 Virksomhetsoverdragelse.

5.Folkeavstemning og gjennomføringen av folkeavstemningen.

Det følger av kommuneloven § 39b at kommunestyret selv kan bestemme atdet skal avholdes rådgivende lokale folkeavstemninger. Styringsgruppenvil anbefale at tidsplanen ved gjennomføring av en rådgivende folkeavstemmingfølges som vedtatt i juni 2013, men hvor selve avstemmingsdagen legges tilmandag 24. februar.

Datoen anbefales både ut i fra behovet av å kunne informere destemmeberettigede før valget og selve organiseringen av valget med bl.a.stemmelokaler og stemmesedler mv.

Kommunestyrenekan også vedta en lengre stemmeperiode hvis dette er ønskelig. Styringsgruppenvil i tillegg anbefale at kommunestyrene åpner for stemmerett ved dette valgettil kommunenes 16 og 17 åringer.

6.Økonomiske og administrative spørsmål.

Styringsgruppen legger til grunn at Staten som tidligere i tilsvarende sammenslutningsprosesser,dekker kostnader knyttet til engangsløsninger for en sammenslått kommune, samtprosesskostnader knyttet til dette. Ovennevnte forhold blir drøftet medpolitisk ledelse i Kommunal- og regionaldepartementet i eget møte den 27.november 2013.

7.Anbefaling til kommunestyrene.

Styringsgruppenlegger til grunn at en viktig forutsetning for å kunne utnytte de muligheteneen ny sammenslått kommune vil ha er:

  • enbrukerrettet og effektiv tjenesteproduksjon

  • engodt organisert og velfungerende enhet både politisk og administrativt

På denne bakgrunn anbefaler styringsgruppen at Brekstad blir administrasjonssenteri Austrått kommune, med Botngård som senter for tjenester knyttet til oppvekst,kultur og fritid.

Dersom de tokommunestyrene vedtar at det skal avholdes en rådgivende folkeavstemning, hvorinnbyggerne gis anledning til å ta standpunkt til om de to kommunene skal slåssammen, anbefaler styringsgruppen at kommunene utarbeider en intensjonsavtale påovennevnte grunnlag for en ny kommune.