– Vi tar dette på største alvor, og undersøkelseskommisjonen er godt i gang med sitt arbeid, sier kommunikasjonssjef i Luftforsvaret, major Stian Roen, til Fosna-Folket.

Det var VG som først omtalte saken.

Hendelsen fant sted natt til 13. april.

– Traff et bemannet kontrolltårn

Et jagerfly skulle skyte mot mål som bakkestyrkene pekte ut, men øvelsen gikk ikke etter planen. I stedet for å treffe målet offiserene skulle peke ut, gikk piloten i det ene flyet til angrep på et av kontrolltårnene på skytefeltet, ifølge avisa. Der var det tre offiserer, og alt skal ha gått så fort at offiserene ikke rakk å reagere før prosjektilene fra de kraftige Vulcan-kanonene (20-millimeter) haglet ned rundt dem med en takt på 100 skudd i sekundet.

– Det var et F-16-fly med maskinkanon som traff et bemannet kontrolltårn med tre offiserer til stede, sier major Stian Roen til Fosna-Folket, som opplyser om at ingen personer ble fysisk skadd.

Det ble skutt med «kalde» prosjektiler på skytefeltet. Disse er dødelig, men er uten eksplosiver.

– Var offiserene i selve bygningen da skuddene traff?

– Undersøkelseskommisjonen vil komme tilbake med svar når rapporten er ferdig.

Han viser også til den uferdige rapporten på spørsmål om hvor mange skudd som ble avfyrt.

– Veldig nære å treffe offiserene

Han opplyser om at hendelsen fant sted rett etter midnatt natt til 13. april, i forbindelse med en nattskytingsøvelse. De to flyene opererte fra Ørland hovedflystasjon. Det var kun ett av flyene som traff kontrolltårnet.

– Hvor langt unna var det opprinnelige målet fra kontrolltårnet som ble truffet?

– Det var en god avstand fra det opprinnelige målet. Cirka 500 meter, sier Roen.

– Hvor nære var skuddene å treffe offiserene?

– Veldig nære.

Tilbud om bistand

– Etter hendelsen ble det umiddelbart varslet slik at det ble stopp i skytinga, opplyser kommunikasjonssjefen, som sier at det fortsatt er stans i øvingsaktiviteten på Tarva.

Majoren forteller at rett etter hendelsen ble det gjennomført en debrief med de involverte.

– De har fått snakket sammen, og det er gitt tilbud om bistand utover det, om noen skal ha behov. Det ser ut som at det har gått veldig bra med alle sammen.

Flyet satt på bakken

Til Fosna-Folket opplyser kommunikasjonssjefen at flygeren har fortsatt sin daglige tjeneste etter hendelsen.

– Rutinemessig så settes flyet ut av daglig drift for tekniske undersøkelser. Når de er ferdige med sine undersøkelser, er det andre forhold som bestemmer om flyet skal settes inn i tjeneste igjen, sier Roen, som ikke ønsker å kommentere hvorvidt flyet er operativt den dag i dag.

Hvor lang fartstid flygeren har, ønsker ikke Luftforsvaret å si noe om.

– Kan det ha vært en teknisk svikt?

– Det vil undersøkelsene komme tilbake til, sier Roen, som heller ikke kan si noe om hvorvidt det kan ha vært snakk om menneskelig svikt.

Undersøker

Det er ifølge majoren satt ned en undersøkelseskommisjon med totalt seks personer. En erfaren jagerflypilot leder undersøkelseskommisjonen. Han har med seg fire offiserer, deriblant en lege. I tillegg bistår én person fra politiet.

Det er lagd en foreløpig rapport fra hendelsen natt til 13. april, men det er for tidlig å konkludere med hva som har skjedd, opplyser major Stian Roen.

– God kultur

Luftforsvaret ser alvorlig på hendelsen.

– Vi vil alltid søke å unngå at slike alvorlige hendelser finner sted, selv om det ikke er noen garanti for at slikt oppstår. Vi har en god kultur for å dele og være åpne i vårt flymiljø når slike hendelser inntreffer, nettopp for å lære av hverandre.

– Noe lignende skjedde i 2009?

– Det er for tidlig å konkludere. Dette vil undersøkelseskommisjonen komme tilbake til. Vi hadde en episode i 2009, og det var det samme tårnet, men det betyr ikke at det var akkurat det samme som skjedde. Undersøkelseskommisjonen ser rutinemessig på om tilrådningene fra 2009 er fulgt, og om det var godt nok.

Under skytetreningen den gang traff et prosjektil skytekontrolltårnet hvor det befant seg en skytekontrolloffiser og tre andre militært ansatte. Ingen personer kom fysisk til skade under hendelsen, og det ble kun mindre materielle skader.

Da ble skytefeltet på Tarva stengt i over to år før jagerflypilotene igjen fikk drive nattskyting der. Nå er altså skytingen på Tarva stoppet inntil videre igjen.

Ørland hovedflystasjon lagde dette illustrasjonsbildet i 2009 for å beskrive skyteuhellet den gang. Foto: ØHF (arkiv)
– Vi tar dette på største alvor, sier major Stian Roen. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret